Gå til innhold

Stygg lukt fra akvarium.


Anbefalte innlegg

Hei, har et 60 liters akvarium som lukter veldig vondt. Skal lukten beskrives er det vel råtten fisk som jeg tenker på først.

 

Skiftet vann / hel rengjøring på tirsdag da jeg skulle bytte stein, tok ca 30 liter med nytt vann og 30 liter gammelt vann. Men allerede dagen etter var lukten der.

 

 

 

 

Noe jeg gjør galt eller? Har ikke så veldig mye peiling på dette da jeg er relativt ny når det kommer til dette. Jeg hadde oppi 4 salt steiner, Bio Bacter og Aqua sana water conditioner.

 

Skal nevnes at før så vasket vi akvarie for godt (tømte alt vann og vasket sikkerlig) fikk beskjed om at dette var feil, og at vi mest sansynelig hadde få "snille" bakterier. Brukte ikke Bio Bacter før.

 

Noe mer jeg kan gjøre eller ikke gjøre?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kjøper deg Maller og andre krepsdyr så vil de få lukten til å forsvinne, iallefall noe av den! Jeg selv har hatt et lite akvarium med noen få fisk, lukten ble veldig ille etterhvert så jeg fikk et tips om å kjøpe slike fisker og krepsdyr bl.a for at de rydder akvariumet for bakterier!

 

Har du husket å vaske filteret? Der kan det ligge mange bakterier, om du skal vaske det bruk varmvann, du kan godt fylle opp en balje med vann å la det ligge der en stund!

Ikke bruk såpe da dette tar livet av fiskene dine, det har jeg self erfart!

Lenke til kommentar

Hvor lenge er det dette har vært i drift siden siste oppstart? Hvilken type filter er det du har?

 

Uansett er det bare rengjøring som kan fikse dette problemet. Når du bytter vann så bruk en slamsuger i vertfall så dritten fra bunnen kommer ut. Har du hatt dette oppsatt lenge kan du gjøre det mer grundig (f.eks skylle deler av filteret i springvann eller bytte deler av filteret). Spesielt filteret vil hvis det ikke rengjøres bli en kompostklump hvor gammel drit (bokstavlig talt) råtner. Dette er ikke spesielt bra og bør skylles ut iblandt (med vann fra tanken).

 

Anbefaler ikke å bruke de der "bakteriegreien" du får kjøpt. De gjør ikke annet enn å drepe det som er av bakterier som prøver å bygge seg opp. I vertfall hjelper det ingenting. Bakteriene som trengs for å filtere ligger somoftest i vannet og vil over tid bygge seg opp selv. Det tar ca. 1 måned fra oppstart til denne syklusen lukker seg.

 

For å unngå problemer i fremtiden bør du forsøke å unngå overfôring, eller bytte ut foret du bruker til noe som ikke flyter overalt uspist.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Om du kjøper deg Maller og andre krepsdyr så vil de få lukten til å forsvinne, iallefall noe av den! Jeg selv har hatt et lite akvarium med noen få fisk, lukten ble veldig ille etterhvert så jeg fikk et tips om å kjøpe slike fisker og krepsdyr bl.a for at de rydder akvariumet for bakterier!

 

Har du husket å vaske filteret? Der kan det ligge mange bakterier, om du skal vaske det bruk varmvann, du kan godt fylle opp en balje med vann å la det ligge der en stund!

Ikke bruk såpe da dette tar livet av fiskene dine, det har jeg self erfart!

Har noen Maller tror jeg (det er slike suge fisker ikke sant?) Hadde også en periode noen reker, da jeg vart anbefalt det av dyrebutikken. De sa at de kom til å passe perfekt hos meg da jeg slet med noen bakterier som de vist nokk likte en periode. Men de døde etter 2-3 dager, synd egentlig.. jeg likte de :) Hadde først 1, han døde dagen etter, så klaget jeg og fikk 2 nye. De levde 2 dager.

 

 

 

Algene som lager lukten kommer fra fiskedritten og ligger i sanden på bunnen, bytting av vann har liten innvirkning på det. :p

 

Sikftet no stein og vann for 2 dager siden.

 

 

 

 

 

Men tok lik så godt å leverte en vann prøve i dag, det var almenjak og nitrit (usikker på om det er skrevet rett) som var problemet. fikk beskjed om å tappe ut 20 liter og tilsette 20 nye liter hver dag i en uke. Får se om det hjelper. Håper bare ikke ål'en min dør :/ kjøpte han for 2 dager siden.

 

 

Lenke til kommentar

Hvor lenge er det dette har vært i drift siden siste oppstart? Hvilken type filter er det du har?

 

Uansett er det bare rengjøring som kan fikse dette problemet. Når du bytter vann så bruk en slamsuger i vertfall så dritten fra bunnen kommer ut. Har du hatt dette oppsatt lenge kan du gjøre det mer grundig (f.eks skylle deler av filteret i springvann eller bytte deler av filteret). Spesielt filteret vil hvis det ikke rengjøres bli en kompostklump hvor gammel drit (bokstavlig talt) råtner. Dette er ikke spesielt bra og bør skylles ut iblandt (med vann fra tanken).

 

Anbefaler ikke å bruke de der "bakteriegreien" du får kjøpt. De gjør ikke annet enn å drepe det som er av bakterier som prøver å bygge seg opp. I vertfall hjelper det ingenting. Bakteriene som trengs for å filtere ligger somoftest i vannet og vil over tid bygge seg opp selv. Det tar ca. 1 måned fra oppstart til denne syklusen lukker seg.

 

For å unngå problemer i fremtiden bør du forsøke å unngå overfôring, eller bytte ut foret du bruker til noe som ikke flyter overalt uspist.

 

Lukta har bare vært et par dager (?). Jeg har filter i toppen av akvariet sammen med pumpe som suger opp fra bunnen av akraviet. Filteret er bommul som er kjøpt på dyrebutikken.

 

 

Jeg hadde akvariet i en lag tid uten å bruke Nitridac (bacterial culture), og sleit med at alt av fisker døde kort tid etter jeg la de oppi. Det var da jeg tok den første vann prøven og fikk beskjed om at jeg hadde bare "onde" bakterier og ingen av de gode, fikk derfor 2 valg. Kjøpe reker eller dekke til akvariet slik at det ikke kom til noe lys i en uke. Dette ville drepe bakteriene men også fiskene. Gikk derfor for rekene, som også døde en etter en. Men etter å hatt de oppi der i 3-4 dager virker det som om at de har gjordt noe godt av seg, for fiskene dør ikke lengre.

 

Har en slik støvsuger og bruker den flitting.

 

 

 

 

Edit: vart vist 2 poster dette:/

 

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Det er bare tull alt sammen..

 

Det du skal gjøre er for det første å ikke kjøpe flere fisker. Færre = bedre. Et par stykker er ok. Disse skal leve der til ammoniakk og nitrit er borte vekk. Etter det kan du kjøpe flere.

 

Du skal ikke tilsette noe i vannet annet enn aquasafe eller tilsvarende ("water conditioner"), ikke "bakterier" eller lignende altså.

 

Du trenger å skaffe deg en dråpetester for nitrit (NO2-), denne bør/må være av dråpetestetypen (ikke papirstrimler), f.eks Tetratest. Du kan også kjøpe for ammoniakk, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Denne skal du måle med hver dag. Så lenge den viser at det er noe nitrit i det hele tatt i vannet skal du bytte ca. 1/3, èn gang om dagen. Du vil merke det at nitritnivået ligger helt på topp helt til plutselig en dag det er helt borte.

 

Ren kjemisk er det følgende som skjer:

Fisken spiser mat. Den driter maten. Maten blir brutt ned til ammoniakk/ammonium (mer mat = mer avfall, og fisker spiser så lenge de har mat.. begrens formengden). Forholdet mellom disse to avhenger av PH-verdien. Høyere PH-verdi gir såvidt jeg husker mer ammoniakk, og lavere gir mindre. Ammoniakk er ekstremt skadelig for fisk og planter. Ammonium er næring for planter og alger, og ufarlig for fisk. Ammoniakken må brytes ned, og det skjer med biologisk filtering via bakerier som lever i filteret (og ellers overalt, men primært i filteret). Disse bruker ca. en uke på å blomstre opp i nyoppstartet tank. Det de gjør er å omdanne ammoniakken til nitrit (NO2-). Nitrit er svært skadelig for fisk, men ikke like skadelig som ammoniakk. Steg 2 biofiltering skal omdanne nitrit til nitrat (NO3-). NO3- er skadelig for fisk, men i veldig liten grad. Det må fjernes, og det gjøres med vannbytter (pr. 2 uke f.eks). Dette er en annen flora av bakterier som dannes i etterkant av at steg 1 er kommet i gang (de trenger "mat" for å overleve og formere seg). Disse bruker lengre tid på å komme skikkelig i gang, og det kan ta 2-3 uker etter at steg 1 er skikkelig i gang før dette fungere korrekt.

 

Det finnes metoder for å booste disse prosessene slik at de raskere kommer i gang, men metoden med å sprute inn "bakterieflora" er helt fullstendig ubrukelig. Disse bakteriene finnes naturlig i vannet, og vil derfor av seg selv komme frem etter en periode med næring.

 

Det viktige for å få dette i gang er å ikke rense filteret i løpet av den første måneden. Det må få leve sitt eget liv og få dannet disse bakteriefloraene så raskt som mulig uten avbrudd. Etter det kan filteret rengjøres, men i utgangspunktet bare med bruk av vann som er tappet ut av tanken.

 

Når syklusen først er kommet i gang skal det mye til for å drepe den. Bakteriene vil være der, og vil bygge seg raskt opp igjen om mesteparten av dem skulle forsvinne med f.eks filterbytte. Men her er det verdt å nevne at bytter du ut f.eks hele filteret eller vasker det i springvann kan det fort ende opp med at det tar noen dager før det er tilbake igjen der det var.

 

Nitrat, som er det siste produktet i syklusen er forøvirig også plantenæring, så det er typisk at det blir en kraftig oppblomstring av alger når syklusen begynner å komme i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbanna!!! I dag kom jeg hjem til en død Ål, og en fisk som ser ut som ikke kommer til å holde ut lenge. Jeg har no byttet vann i 3 dager (1/3 del nytt vann) og kjenner ikke noe forskjell på lukt. Pluss at 1 fisk og en ål har dødd.

 

dråpetester for nitrit hadde dem ikke på dyrebutikken, skulle få inn snart.

 

Etter 3 dager med nytt vann i akvariet burde ikke ting forbedre seg? Er det noe annet jeg gjør galt da eller? Har oppi 2 salt steiner pr vann bytte (1 pr 10 liter) og 5ml Aqua Sana. Normalt har jeg også oppi 10ml med Bio Bacter med ikke denne gangen.

 

Forbanna så vanskelig det skal være å ha et akvarium da :(

 

 

 

 

Du skal ikke tilsette noe i vannet annet enn aquasafe eller tilsvarende ("water conditioner"), ikke "bakterier" eller lignende altså

 

 

 

 

Ikke salt steiner heller?

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Jeg regner at med at dette er ferskvann. Så hva får deg til å tro at noe med "salt" i navnet skal oppi tanken?

 

Når/hvis den siste fisken din dør, vil jeg at du skal gjøre følgende hvis du vil fortsette med akvariedrift:

 

Tøm alt av vann i dass. Legg planter som fortsatt er fine i rennende lunkent vann.

Vask glasset med varmt vann med hendene dine og evt en ubrukt nal. Såpe av enhver slag og type er fullstendig forbudt.

Vask og kok det du måtte ha av dekorstein. Gjør det samme med røtter. Såpe av enhver slag og type er fullstendig forbudt.

Rens og vask filteret med varmt vann. Skyll også pumpa for å fjerne dritt og møkk. Såpe av enhver slag og type er fullstendig forbudt.

Vær sikker på at all møkk har blitt fjernet fra plantene.

Putt stein, røtter, vann og planter tilbake i tanken.

Vent ca 2 uker, test vannet for nitritt og lignende.

Vent ca 2 uker til, test igjen. Er vannet rent, så kan du kjøpe små men hardføre fisker. Ikke mange. En liten malle eller to (husk at fisk vokser, og de slutter ikke å vokse fordi tanken er liten), og noen neon tetra burde være nok.

 

Hvis fiskene dine dør, ikke kjøp nye før du har fikset problemet.

 

Du kan lese om fisketyper og åssen du skal starte et akvarium på Akvaforum.no.

Lenke til kommentar

Hmm, ikke vet jeg. Fikk beskjed om at jeg skulle ha oppi 1 salt stein (hvite runde steiner som løser seg opp) for hver 10 liter jeg fjernet.

 

Jeg har 2 røde sverdhaler, 4 og en halv maller (1 ung og 3 voksne) 2 av de på bildet under, 1 kampfisk og 2 "talerken fisker" ("store runde fisker) og 2 småe gjennomsiktige fisker (har ikke peiling på hva de heter)

 

corydoras_species_05.jpg

 

Som du ser så har jeg et par fisker som "enda" lever og ikke viser tegn til å være døden nær. Mange av disse har også levd ganske lenge, men nye "fisker" har ikke klart seg så bra. Jeg har også som nevnt tidligere kjøpt litt forskjellige tinger da jeg synest at vanlig fisk er litt "kjedelig". 3 reker og en ål har jeg hatt og disse 4 har vel ikke levd mer enn ei uke tilsammen :(

 

Jeg har ingen andre plasser å ha fiskene i 3-4 uker for å ta en sikkerlig rengjøring av akvariet og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med mating.

 

Jeg har pr dags dato 3 typer mat:

* Tabeletter for bunnfisker (gul boks med bilde av samme fisk som jeg vist i denne posten) Fikk beskjed om at jeg måtte kjøpe denne når jeg kjøpte ålen.

* Tabeletter for vegetare bunnfisker (grønn boks med bilde av bunnfisk på)

* "vanlig" fiske mat (flak [colour enhancing fish food] )

 

 

Det er vel overmating som er problemet her, og er selv veldig usikker på hvor mye mat jeg skal gi de. I de siste dagene har de fått MYE mindre mat enn før. Før fikk de 2-3 grønne tabbeletter, 1 rød tabelett og mer vanlig fiske mat enn de klarer å spise.

 

I det siste har jeg gitt en av hver tabelett før jeg slår av lyset og bare litt vanlig mat 3 ganger pr dag, med fiskene spiser aldri opp maten, gir mindre og mindre mat for hver dag. Det er bare 2-3 fisker som spiser.

 

Jeg byttet også stein (på bunnen) for ei lita uke siden, men jeg skylte bare steinen litt før jeg hadde den oppi (med lunket vann). Kokte den ikke.

 

 

 

 

edit: legger ved bilde av hva jeg putter oppi akvariet, dama mente at det kanskje var kalk steiner, men de på butikken sa salt steiner.

 

 

post-32072-0-42749900-1310171602_thumb.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Fisker skal ha mat 1 gang i døgnet, 6 ganger i uka. En fastedag i uka er bare bra. Kutt ut bakteriekulturen (den svarte flaska og aqua sana), du har allerede en kultur i tanken. De hvite greiene kutter du ut helt.

 

Bruk databasen på Akvaforum og sjekk om noen av fiskene dine er herbivore (vegetarianere), det er lite poeng å stappe oppi grøntfôr når de kan klare seg med blandingsmat.

Jeg vil tro at det holder med en tablet og en lite klype med tørrfôr fra boksene til høyre.

 

Jeg kan tipse om en bit røde mygglarver et par timer før du bytter vann. Fiskene dine elsker røde mygglarver. Min betta splendens (kampfisk) gikk bersek hver gang jeg ga henne en bit. Røde mygglarver er døde mygglarver som er frosne, og som kommer i plater som kan ligne motbydelige sjokoladeplater.

 

Husk å slamsuge når du bytter vann. Det er på bunnen driten ligger, så det hjelper ikke å bare bytte vannet.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Hei :-)

 

Ikke gi opp! Akvarium kan virke veldig krevende når du først for "smellen" i ansiktet, når fiskene dør og det lukter vondt, og man ikke forstår hvorfor.

 

Hvis du har skype kan du legge til alltid_mw2, så kan jeg hjelpe deg litt i gang.

 

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

røde mygglarver er noe som de fleste dyrebutikkene skal ha eller? Hvorfor skal jeg gi det et par timer før vann bytte? Roer det ned fiskene eller noe?

 

 

 

Skype har jeg desverre ikke, men takk for tilbudet :D

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Du bør ikke kjøpe mer mat.

 

Det eneste jeg anbefaler deg (hvis du fortsatt synes akvarium er spennende) er å oppgradere til et større kar. Små kar er nesten håpløse å holde styr på mtp vannverdier. Desto større kar desto større slingringsmon.

 

Det viktige nå er å bytte vann hver dag, ca 30%. Dette gjør du i 4 uker, da vil nitritten mest sannsynelig avta og filteret bør ha opparbeidet seg en allright kultur for å takle avfallet.

 

Husk: Rens av filter bør ALDRI gjøres med springvann. Bruk vann fra akvariet. Og det skal ikke bli rent, det skal bare krustes pent.

Lenke til kommentar

MysticoN, røde mygglarver er for fisk som kobebiff er for oss (google kobe beef). Det er rett og slett et luksusmåltid for dem. Greia med at du burde gi dette et par timer før du bytter vann, er at mygglarvene brytes opp og forurenser mer enn normal føde. Kampfisker elsker å leke med maten, noe som hjelper med å spre larvene til andre fisker, da spesielt pansermallene dine.

 

Du trenger ikke kjøpe larver, men larvene er 100% organiske og kjempebra for fiskene dine, så det er fint å ha en plate eller to liggende i fryseren (larvene skal være fryst hele tiden, selv når du putter de i tanken). Og som jeg nevnte tidligere, så burde du sjekke om de gjenlevende fiskene dine er herbivore, altså veggiser. Jeg er temmelig sikker på at de ikke trenger plantematen.

 

Av de fiskene du nevnte tidligere er det ingen som er veggiser, så du kan trygt droppe plantematen når det gjelder de. Husk også at mallene dine ikke spiser bæsj, selv ikke reker og snegler spiser bæsj, så du må slamsuge når du bytter vann. Nitritten og ammoniakk kommer nemlig fra bæsjen.

 

Reker veldig fine å ha i tanken, men går dessverre dårlig sammen med kampfisken.

 

Hvis du velger å følge Anathema sitt råd og oppgraderer til et større karr, så vil jeg anbefale at du beholder kampfisken i 60 literen. Selv om det naturlige territorium for en kampfisk tilsvarer 500 liter, så trives de best mellom 40 og 60 liter i fangenskap.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke kjøpe larver, men larvene er 100% organiske og kjempebra for fiskene dine, så det er fint å ha en plate eller to liggende i fryseren (larvene skal være fryst hele tiden, selv når du putter de i tanken). Og som jeg nevnte tidligere, så burde du sjekke om de gjenlevende fiskene dine er herbivore, altså veggiser. Jeg er temmelig sikker på at de ikke trenger plantematen.

 

Av de fiskene du nevnte tidligere er det ingen som er veggiser, så du kan trygt droppe plantematen når det gjelder de. Husk også at mallene dine ikke spiser bæsj, selv ikke reker og snegler spiser bæsj, så du må slamsuge når du bytter vann. Nitritten og ammoniakk kommer nemlig fra bæsjen.

 

 

 

 

Jobber med å finne ut av hva fiskene mine spiser, men tar litt tid når jeg ikke vet hvilken "rase" de er. Finnes no mange typer maller. De gangene jeg hiver oppi en vegitar tabelett er sugefiskene raske med å plasere seg oppå tabeletten. Av og til blir det litt knuffing og kranging også om hvem som skal suge på tabeletten.

 

Har en slik slam suger. Tar dere ut dekor, pynt, planter og andre ting i akvariet når dere suger etter slam og dritt? Prøver å ikke gjøre det hver dag. Plantene går det vel egentlig grett med for jeg har få planter.

 

Jeg kjøpte et brett med røde mygglarver no, skal vente med å hive noen oppi til dama kommer hjem. Ho ville se på. Hvor mange skal jeg ha oppi? 3-4 stk (vet no ikke hvordan de ser ut da)

 

Større akvarium ? :o har no for ikke så alt for lenge siden kjøpt dette akvariet, og synest det er mer enn stort nokk :o

 

 

 

Husk: Rens av filter bør ALDRI gjøres med springvann. Bruk vann fra akvariet. Og det skal ikke bli rent, det skal bare krustes pent.

 

 

 

 

Joda har lært det no. Før vasket vi akvariet, filter og alt sikkerlig reint en gang pr uke. Det var da vi fikk beskjed om at jeg burde kjøpe meg et par reker for å få minsket de "slemme" bakteriene. Så det var pga kampfisken min at rekene døde da kanskje?

 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder larvene, så holder det med 1 rute.

Hvis de liker tablettene, så kan du godt putte oppi to stk. Men husk at fiskene skal maten kun en gang i døgnet.

 

Plantene skal ikke flyttes på når du slamsuger.

 

Hvis du er usikker på hvilken rase fisken din er, så kan du spørre på Akvaforum.

Lenke til kommentar

Altså, når det kommer til mygglarvene: Ta opp i en "bit", de er vel delt opp i terninger som kan knekkes av de du har kjøpt? Viktig å slamsuge opp det som blir igjen slik at det ikke forurenser mer enn nødvendig.

 

Større akvarium var kun et tips for å få en enklere start på akvarielivet. Som sagt er det mye enklere å holde ting i balanse der. Det gir deg også en helt annen verden av fisk å velge fra. Det er svært få fisk som trives i 60 liter, desverre.

 

Beklager om jeg kommer med tips som allerede er gitt, har ikke giddet å lese hva alle de andre har skrevet over her

 

Edit: Du kan poste bilde her om du ønsker, så kan vi jo prøve å identifisere fiskene dine.

 

Edit 2: Enda en ting: Stol ALDRI på det de i dyrebutikken sier. De har (nesten uten unntak), svært lite kunnskap om fisk. Bare det faktum at de selger deg "vannforbedring" bør være varsel nok. Ikke tilsett noe som helst i vannet. :)

 

Dessuten er akvarieutstyr mye billigere på nett. Se på aquamanias.no eller webzoo.no eller akvariereker.no

Endret av Anathema
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...