Gå til innhold

PC til fotoredigering


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en god pc til fotoredigering. Må kunne kjøre programmer som lightroom og photoshop samtidig, og takle store råfiler i raw og tiff.

 

Makspris ca 10 000.

 

Tenkte å få bygget en hos komplett.no (eller finnes det bedre alternativer?)

 

Er ikke så veldig inne på hardware så vet ikke helt hva som trengs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en nesten identisk tråd gående her, mulig du finner noen svar der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1337742&st=0&gopid=17984146

 

Om du ikke har en god skjerm fra før vil jeg definitivt anbefale deg å legge en god del penger i en skikkelig "fotoskjerm", det er absolutt den beste investeringen jeg selv har gjort til nå, samt skikkelig utstyr for kalibrering. Har selv en slik: http://www.dustinhome.no/pd_5010372002.aspx som fungerer perfekt! duger til spilling også om det skulle være ønskelig. Det absolutte minimum jeg ville gått er en Dell U2410, hadde en slik i 2 uker før jeg bestemte meg for å sende den tilbake pga. døde piksler og ujevn bakgrunnsbelysning, men den var ikke så ille - spesielt med tanke på prisen.

 

Ting du burde se etter i en bra skjerm for bilderedigering er bla.

- panel av typen IPS eller S-PVA. Styr unna alt av TN-paneler

- wide gamut, typisk ~95% eller høyere av AdobeRGB fargerommet

- minimum ~850:1 konstant kontrastratio (glem dynamisk, kun salgstriks)

- 16:10 format

- 24" holder som regel massevis, 22" duger også så lenge oppløsningen ikke er mindre enn 1980x1200

- for optimal kalibrering vil du ha skjermen på en lysstyrke mellom ~80cd/m2 (Eizo) og ~120cd/m2 (Nec), av egen erfaring vil alt over 100 være sinnssykt ubehagelig etter bare få timer under normal rombelysning. Mao trenger du ikke en skjerm med 300-400cd/m2

- støtte for hardwarekalibrering og 10-bit visning er å foretrekke da det vil gi deg en bedre kalibrering og i mange tilfeller mindre banding.

 

www.prad.de har mange bra og detaljerte tester av de aller fleste mid/high-end skjermene.

Endret av josteinr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...