Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det enkleste fremmedspråket å lære?


Anbefalte innlegg

Sitter i en litt kinkig situasjon. Droppet ut av Fransk vg1. i år, og har ikke hatt fremmedspråk i år. Men jeg må jo ha det for å få generell studiekompetanse.

 

Har fått avtalt med rådgiver at jeg skal prøve å ta en Tysk kartleggingsprøve til høsten for å se om jeg kan hoppe inn i Tysk vg2. Men har aldri hatt tysk, og vet ikke helt hvor jeg skal starte.

 

Blir det for vanskelig å lære seg nok til høsten til å bestå en tysk kartleggingsprøve?

 

Men vist jeg ikke klarer det må jeg finne den enkleste løsningen på å få tatt et fremmedspråk.

Noen som har noen tips? Flere har sagt til meg at jeg burde kanskje valgt Spansk, at ikke det var så krevende.

 

Men noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-211409

Tysk er lett. Alle jeg kjenner som har hoppet over til tysk har vært veldig fornøyd, men det blir kanskje litt vanskelig å hoppe over i vg2...

Lenke til kommentar

Å spørja kva språk som er lett/vanskeleg å læra er som å spørja om kva bil som er finast/styggast. Sjølv tykte eg til dømes tysk var veldig lett å læra, av di det har ein utruleg ryddig grammatikk, medan fransk var slitsamt (så slitsamt at eg enno kan det dårleg...) grunna all "snøvlinga" og vanskelege lydane. Andre vil vurdera HEILT annleis....

Lenke til kommentar

Tysk er lett. Alle jeg kjenner som har hoppet over til tysk har vært veldig fornøyd, men det blir kanskje litt vanskelig å hoppe over i vg2...

Ja, men kartleggingsprøva er kanskje fra hva dem lærte i 1vgs?

Eller kanskje ikke. Er usikker.

 

Noen gode tips til hvordan jeg kan begynne å lære meg tysk?

Lenke til kommentar

Jeg kan selv anbefale tysk.

Jeg tok dette som privatist på ca et halvt år, hadde ingen forkunnskaper i tysk.

Fikk seks på muntlig og skritflig eksamen.

 

Det gjelder bare å stå på, så går det nok greit.

Og da har du bestått fremmedspråk?

 

Vist jeg vil ha generell studiekompetanse og ta tysk som privatist.

Må jeg da ta skriftlig og muntlig eksamen for tysk vg1 og skriftlig og muntlig for tysk vg2?

Eller holder det med en skriftlig og en muntlig?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Tysk er lett. Alle jeg kjenner som har hoppet over til tysk har vært veldig fornøyd, men det blir kanskje litt vanskelig å hoppe over i vg2...

 

Ehh, nei. Spansk og fransk er MYE letter enn tysk. Grammatikken er jo vanskelig å forstå, i motsetning til fransk osv.

Lenke til kommentar

Tysk er lett. Alle jeg kjenner som har hoppet over til tysk har vært veldig fornøyd, men det blir kanskje litt vanskelig å hoppe over i vg2...

 

Ehh, nei. Spansk og fransk er MYE letter enn tysk. Grammatikken er jo vanskelig å forstå, i motsetning til fransk osv.

Kan ikke forstå hva av tysk grammatikk som er vanskelig å forstå, man har noen kasuser, sterke og svake verb, og noen andre morsomheter. Jeg tror grunnen til at noen oppfatter det som vanskelig er at de har gjort seg opp en mening om at det er dritt - akkurat som med nynorsk. Nynorsk er jo strengt tatt ikke vanskelig i det hele tatt hvis man behandler det som et helt nytt språk.

Tysk har den fordelen at det er mange like ord med norsk, eller nordiske språk generelt. Feks: sehen (se), springen (springe/hoppe(som i et sprang)), denken(tenke), og mange fler.

 

 

 

 

Selv fikk jeg 6 på skriftlig eksamen i tysk, etter å ha slitt og surret meg gjennom 5 år med det. Alt en trenger er en god ordbok, og et par enkle regler.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...