Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke kontakt med ruter


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med en helt ny D-Link 604 ruter. Jeg klarer ikke å sette den opp. Jeg kobler den opp på riktig måte, men når jeg skal taste inn ip-adressen (192.168.0.1) i IE så får jeg bare beskjed om at IE ikke finner internett siden fordi jeg ikke er koblet til internett :roll:

 

Er jo jævlig rart det her, og jeg fatter rett og slett ikke hvorfor. Så nå sitter jeg fortsatt direkte koblet opp mot Telenor med modemet. Det blinker på Wan og Lan lysene på ruteren som betyr at jeg har kontakt med den når jeg brukte den istad. Er bare det at jeg ikke får satt den opp...

 

Håper noen har hatt et lignende problem før og kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et problem med en helt ny D-Link 604 ruter. Jeg klarer ikke å sette den opp. Jeg kobler den opp på riktig måte, men når jeg skal taste inn ip-adressen (192.168.0.1) i IE så får jeg bare beskjed om at IE ikke finner internett siden fordi jeg ikke er koblet til internett :roll:

 

Du må sette Ie til og aldri slå et nummer samt passe på at du ikke har satt opp Ie til og bruke en proxyserver.

Lenke til kommentar

Den skal være satt opp til DHCP server (sjekk at du får ip fra den).

 

...eller:

 

Sett en fast ip på din maskin til f.eks 192.168.0.10 og mask 255.255.255.0

Da er du sikker på at du ligger i samme område som den.

Se at det er lys der du har plugget i kontakten (ikke i WAN porten, en av de 4 andre) Da er det bare å taste inn i IE http://192.168.0.1 (husk http://)

 

Normalt skal du nå få opp innloggingsruten.

Hvis ikke dette hjelper prøv å trekke ut strømmen på ruteren og plugg den i igjen.

Lenke til kommentar
Du må sette Ie til og aldri slå et nummer samt passe på at du ikke har satt opp Ie til og bruke en proxyserver.

Det har jeg

 

Er du koblet direkte på med kabel?

 

Om så er det kontakt (Normalt et lys på routeren som viser når det er e nforbindelse på en port?

 

Om det ikke er forbindelse er jo saken grei.

 

Eller er det snakk om en trådløs sak?

Dette er ikke en trådløs greie. En helt vanlig router. Jeg er koblet direkte opp til routeren fra PC'en med en vanlig nettverkskabel. Det er lys i LAN vinduet som indikerer at Ruteren har kontakt med PC'en.

 

Den skal være satt opp til DHCP server (sjekk at du får ip fra den).

 

...eller:

 

Sett en fast ip på din maskin til f.eks 192.168.0.10 og mask 255.255.255.0

Da er du sikker på at du ligger i samme område som den.

Se at det er lys der du har plugget i kontakten (ikke i WAN porten, en av de 4 andre) Da er det bare å taste inn i IE http://192.168.0.1 (husk http://)

 

Normalt skal du nå få opp innloggingsruten.

Hvis ikke dette hjelper prøv å trekke ut strømmen på ruteren og plugg den i igjen.

Jeg klarer ikke pinge routeren i CMD. Får bare beskjed om at jeg ikke får kontakt med vert eller noe sånt.

Jeg har prøvd å sette opp IP som du ba om, uten noen forandring i det hele tatt. IE sier fortsatt at jeg må være online for å komme inn på siden.

Har også prøvd å nappe ut kontakt, å restarte ruter. Ingenting skjer ser det ut som.

 

Hvis jeg skrur på "Work Offline" i IE klarer jeg derimot å komme inn på rutersiden. Men jeg kan ikke gjøre noen forandringer fordi da popper det en boks opp som ber meg connecte til internett før jeg kan gjøre noen forandringer.

Lenke til kommentar

Når du skriver at du velger Work Offline... Gjør du det etter at du har startet IE? Hvis du gjør det så blir det litt feil.

 

Det du må gjøre (i IE) er å velge Verktøy -> Alternativer... -> Tilkoblinger -> Merk av for Slå aldri nummer.

 

Hvis du ikke har gjort det (sånn som jeg forstår det) så vil det ikke funke.

Lenke til kommentar

Har du sjekket om din PC får IP fra routeren?

 

(Enkleste er å sjekke i nettverkstilkoblinger (om du har xp) og se hvilken IP nettverkskortet har. Om du bruker 9x er det vel ipconfig.exe (eller no sånn) du bruker.

 

Om du ikke har fått en ip på samme nett som routeren er muligens det grunnen.

 

(Du skal ha en IP i 192.168.0.x rangen)

 

Enda enklere er å laste ned IP agent fra www.grc.com. Den forteller deg hvilken IP du har.

 

Sikreste er sikkert som en foreslo tidligere. Manuelt sett IPen på maskinen din til 192.168.0.2. Da skal dere være på samme nett. Om det ikke funker da ville jeg ha sjekka kabelen :) At du ikke bruker krysste TP istedet for vanlig f.eks

Lenke til kommentar
Når du skriver at du velger Work Offline... Gjør du det etter at du har startet IE? Hvis du gjør det så blir det litt feil.

 

Det du må gjøre (i IE) er å velge Verktøy -> Alternativer... -> Tilkoblinger -> Merk av for Slå aldri nummer.

 

Hvis du ikke har gjort det (sånn som jeg forstår det) så vil det ikke funke.

Jeg har merket av for aldri slå et nummer. Work offline er ikke noe jeg har på, men det var noe jeg prøvde.

 

Har du sjekket om din PC får IP fra routeren?

 

(Enkleste er å sjekke i nettverkstilkoblinger (om du har xp) og se hvilken IP nettverkskortet har. Om du bruker 9x er det vel ipconfig.exe (eller no sånn) du bruker.

 

Om du ikke har fått en ip på samme nett som routeren er muligens det grunnen.

 

(Du skal ha en IP i 192.168.0.x rangen)

 

Enda enklere er å laste ned IP agent fra www.grc.com. Den forteller deg hvilken IP du har.

 

Sikreste er sikkert som en foreslo tidligere. Manuelt sett IPen på maskinen din til 192.168.0.2. Da skal dere være på samme nett. Om det ikke funker da ville jeg ha sjekka kabelen At du ikke bruker krysste TP istedet for vanlig f.eks

Jeg får _ikke_ ip fra routeren. Kjører IPconfig /all i cmd og på Standard Gateway står det ingenting.

Jeg har også prøvd å sette opp manuell ip på maskina. Da satt jeg den til 192.168.0.10 og det gjorde absolutt ingen forskjell :(

 

Det kan ikke være feil DNS-server-adresser da? Prøv å skrive inn nye manuelt (spør noen Telenor-brukere der ute om tall)...

Jeg tror du misforstår. Jeg har problemer med å koble meg opp mot routeren for å konfigurere den. Ikke med telenor. Det er routeren som er problemet.

 

Jeg får heller ikke restartet ruteren. Bruker noe lite som jeg stikker inn bak ved Restart, men ingenting skjer. Vet noen hvordan man skal få restarta den?

Lenke til kommentar

Vanligvis må du dra ut strømmen, holde inn reset knappen og plugge inn strømmen igjenn. Hold i ca 3 sek.

 

Det pleier foresten å være vanlig at man må sette statisk IP til 192.168.0.(x>1)/255.255.255.0 for å kunne konfigurere 'standard' routere.

 

Det at du ikke får pinget routeren når du er på samme nettverk(192.168.0.x), har som regel to årsaker;

Routeren er kaputt, eller den har ikke 'factory settings'(LAN adressen er endret).

 

Har du noen form for firewall lokalt på maskinen?

Lenke til kommentar
Vanligvis må du dra ut strømmen, holde inn reset knappen og plugge inn strømmen igjenn. Hold i ca 3 sek.

 

Det pleier foresten å være vanlig at man må sette statisk IP til 192.168.0.(x>1)/255.255.255.0 for å kunne konfigurere 'standard' routere.

 

Det at du ikke får pinget routeren når du er på samme nettverk(192.168.0.x), har som regel to årsaker;

Routeren er kaputt, eller den har ikke 'factory settings'(LAN adressen er endret).

 

Har du noen form for firewall lokalt på maskinen?

Har prøvd å resete som du sa før, men prøvde for moroskyld igjen. Fortsatt ingenting som skjer :grumpy:

Også prøvd å sette statisk IP til 192.168.x, også det uten noen resultater.

 

Feil kabel? smarte jeg satte med krysset TP og plagdes i noen minutter før jeg kom på at det var en krysset TP og ikke vanlig cat5 (U)TP var lite kontakt da ja

Nei ikke feil kabel. 100% sikker på at det er helt vanlige TP kabler som brukes.

 

Jeg starter å tro at på en eller annen måte har adressen på routeren forskjøvet seg. Hvilke muligheter har jeg for å kunne få den byttet? Kjøpte den for en. mnd siden på PSdata.

Lenke til kommentar

Har du kommet inn på dlink routeren din?

Jeg prøvde på min (samme som din) å skru av

DHCP serveren på routeren.

Og opplevde akkurat det samme som deg.

Så jeg satte en statisk IP adresse på pc'en min som

jeg vet routeren hadde tildelt meg tidligere.

(192.168.0.151)

Den andre pc'en hadde IP 192.168.0.161.

Og da kom jeg inn igjen og enablet DGCP serveren igjen.

Har Windows 2000.

Lenke til kommentar

Hvis du har programvare fra DSL leverandør kan det føkke opp veldig for deg. (Slik programvare er forøvrig totalt unødvendig da windows har innebygget støtte for dette.)

Windows i seg selv kan lett føkke dersom det finnes en netverksforbindelse som krever brukernavn/passord i control panel -> Network.

 

Regner med:

-at du har plugget netverkskabelen mellom PC og router i en LAN kontakt på routeren. IKKE I WAN!

-at du har fått lys på routeren som viser at det står i en kabel på LAN kontakta. (Dersom du ikke har lys er det feil på kabel/kontakt. Prøv en annen kontakt. Du skal i teorien bruke paralell netverks kabel, men jeg tror D-link har auto detekt på kabel, så skal ikke få noe problem av å bruke en krysset kabel.)

 

 

Løsning:

Gå i Control Panel -> Network.

Slett alle netverks forbindelser.

Reset routeren. (hold reset knappen noen sekunder, dra ut strømmen, slipp reset, vent 2 minutter, hold reset, plugg i strøm, vent 10 sek, slipp reset.)

Lag en ny forbindelse, la den stå på DHCP

gå til command propt (run: cmd)

CMD> ipconfig /release

CMD> ipconfig /renew

 

Du skal nå få en IP adresse. på formen 192.168.x.y, hvor x som oftest er 0 og y er mellom 1 og 254.

Nå skulle routeren svare på ping (CMD> ping 192.168.x.1) (samme x som i din IP adresse)

Svarer den på ping skal også webinterfacet funke.

Funker ikke web er det feil på router software.

Får du ikke IP adresse etter ipconfig /renew er sikkert DHCP serveren skrudd av. Da bør du skaffe et program som kan vise alle IP adresser som er knyttet til et netverk / subnetverk for å finne ut hvilken adresse routeren har. De fleste Wake On LAN programmer kan gjøre dette. Deretter setter du din egen IP adresse til den samme x som routeren, men forskjellig y.

Funker ikke dette heller er support neste.

 

(Jeg har opplevd å få en router som var demobrukt og admin passord endret, men av ukjent grunn ikke lot seg resette. Da var passord hacking løsningen. Det kan tenkes at du har et tilsvarende problem, men at det er IP adressen som ikke lar seg resette.)

 

Routere for bedrifter står ofte på 192.168.1.100. Kan være vært å prøve alle runde tall først? (0,1,10,50,99,100,199,200,254,255 som y verdi, 0,1,10,254,255 som x verdi).

 

-pg

Lenke til kommentar

Har selv hatt dette problemet mange ganger med mine 2 dlinker...

Trekk ut kabelen, stikke noe inni reset hullet .. ha det der i ca. 20sek.. ( i følge dlink) Stapp i strøm... sjekk at wan, 1, 2, 3, 4 blinker hver for seg i rekkefølge.. Koble til i port1..

Sjekk at ingen andre ie programmer fra feks. telenor er installert,

skriv 192.168.0.1 (standard)

og vent... det SKAL fungere.. hvis ikke er d no galt, men jeg har ofte problemer med dette selv...

Lenke til kommentar
Har selv hatt dette problemet mange ganger med mine 2 dlinker...

Trekk ut kabelen, stikke noe inni reset hullet .. ha det der i ca. 20sek.. ( i følge dlink) Stapp i strøm... sjekk at wan, 1, 2, 3, 4 blinker hver for seg i rekkefølge.. Koble til i port1..

Sjekk at ingen andre ie programmer fra feks. telenor er installert,

skriv 192.168.0.1 (standard)

og vent... det SKAL fungere.. hvis ikke er d no galt, men jeg har ofte problemer med dette selv...

 

Ved å bruke

CMD>ipconfig /release

CMD>ipconfig /renew

slipper du ventetiden før windows sender DHCP request.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...