Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD + Linpack feil på nytt oppsett


Anbefalte innlegg

Har bygget ny pc i dag. Oppsettet er som følger

 

  • WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB
  • FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK
  • LG BLURAY BD-R 10X RETAIL INTERNAL BLACK
  • CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
  • CORSAIR H70 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1156/1366/AM2+/AM3
  • ASUS P8P67 PRO B3.1 P67 S-1155 ATX
  • OCZ VERTEX 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC
  • INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
  • GIGABYTE GEFORCE GTX 580 SUPER OC 1536MB PCI-E DVI/HDMI

 

Problemene begynnte først da jeg skulle begynne å overklokke. Linpack (Intel Burn Test 2.51) standard testen passeres fint, men Very High testen gir forskjellige resultater og passeres derfor ikke.

 

Dette er på default klokking på både ram og cpu. Hvis jeg bruker automatisk overklokking eller noen "gjør noe automatisk" valg i bios (efi) klokker den ned ram brikkene til 1333Mhz. Jeg får feil i linpack testen selv med alt på stock verdier og ram på 1333.

 

Blue screens er av type 0x0000004e PFN_LIST_CORRUPT som sånn som jeg har skjønnt det - har noe med page tabellene å gjøre. De kommer som oftest rett etter (0.5s) jeg er ferdig med runde 2 av burn test på Very High og før poppupen kommer med at "resultatet er forskjellig" og at den ikke bestod testen.

 

Noen som har noe peiling på hva det kan være jeg gjør feil, eller generell hjelp?

 

Takk på forhånd,

 

Niklas

 

Edit: Windows 7 Home Premium

Endret av trippler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MInne har av og til feil. VIlle tatt ut en eller flere av brikkene og prøve på nytt, evt låne noen brikker du vet fungerer.

Ellers har du en ikke stock kjøler og har du applya thermalpaste skikkelig?

 

Det kan også være noe så enkelt some en driver feil også

Lenke til kommentar

Cpu går ikke over 60* når jeg kjører linpack (Den er jo ikke OC enda).

Memtest86+ siste versjon rapporterer ingen minnefeil, og har desverre akkuratt nå ikke anledning til å teste med andre rambrikker (alle de andre pc-ene kjører DDR2 :-/ )

 

Edit: en ting jeg også har merket er at av og til når jeg starter pcen virker det som den starter i 4-5 sekunder før alt går av (ser ut som strømmer går), etterfulgt av at den starter igjen (helt til den klarer å starte helt opp). Den går aldri av hvis jeg får noe skjermbilde (trykk del for bios, etc)

Endret av trippler
Lenke til kommentar

Okei. CPUen min blir ikke varmere enn 38* uansett hvilke stressprogramm jeg kjører, men dog så har jeg AMD Phenom II prossesor og da. Men skulle ikke tro at det gikk så høyt med den CPU uansett om du har Intel.

 

 

Men sjekk koblingene for sikkerhetsskyld.

 

hjelper ikke det, så prøv å koble fra alt du ikke trenger. At du bare sitter igjen med CPU, 1 rambrikke, skjermkort, hdd, skjerm, mus og tastatur.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Mulig jeg har funnet feilen, hadde byttet om på kontaktene til vann-pumpen og kontaktene til viftene til radiatoren.

 

Skal teste igjen og se om det går nå.

 

Edit: ok, har lekt litt rundt med innstillinger i tillegg til å ha byttet viftekontaktene.

 

1.39V til cpu, 104.1MHz Bus Speed, 42x Multiplier

1.4V til ram (1.5V default) 1387.6MHz Frekvens (1600 default)

 

Og da passerer den testen, selv om den blir varm. Men er litt rart at jeg må klokke ned ram brikkene så mye for at de skal fungere.

Endret av trippler
Lenke til kommentar

Da må jeg bare beklage, hadde ikke nyeste bios, har oppdatert nå og skal kjøre linpack for å se om ting fungerer bedre. Takk for tipset!

 

Edit: oooooog der feilet testen igjen..Skal ikke være lett :-/

Endret av trippler
Lenke til kommentar

Har den på 1333 MHz nå, og har klokket cpu til 4.8GHz uten problemer, dønn stabilt :)

 

 

Yes, da er det at hk ikke takler høyere ramhastigher. Akkurat samme problem med MSI sine hk.

 

 

4.8GHz er jo ganske så bra :)

 

Du bør hver fornøyd nå.

Ramhastigheten har ingenting å si på spillytelsen :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Har du oppdatert FW i SSD'en, da?

Det har vært rapportert flere problemer med den. (Og til å begynne med var mistanken rettet mot HK og RAM ...)

 

Greit at jeg har installert OS på den da, så jeg ikke kan oppdatere, blir disken formatert når den blir oppdatert?

 

Fuck it, oppdaterer firmware, så får jeg heller reinstallere hvis jeg må :)

Endret av trippler
Lenke til kommentar

Har du oppdatert FW i SSD'en, da?

Det har vært rapportert flere problemer med den. (Og til å begynne med var mistanken rettet mot HK og RAM ...)

Greit at jeg har installert OS på den da, så jeg ikke kan oppdatere, blir disken formatert når den blir oppdatert?

 

Fuck it, oppdaterer firmware, så får jeg heller reinstallere hvis jeg må :)

Jeg tror ikke oppdateringsprogrammet til OCZ lar deg oppdatere den disken OS'et ligger på ..

 

Hvis du har en snurredisk liggende, så kan du jo klone SSD-imaget over på den, boote fra snurredisken (mens SSD'en er frakoblet), tilkoble SSD'en, og kjøre oppdateringsprogrammet.

Med en porsjon flaks vil OS'et fortsatt være på SSD'en etterpå, og det er bare å bytte disker igjen.

 

edit: OCZ sier vel at data på disken ikke vil bli slettet, men de anbefaler en backup allikevel ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...