Gå til innhold

Hjelp! Tømrer Fagprøve


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg holder nå på med fagprøven. Jeg synes praksisen går veldig bra men jeg sliter veldig med teorien.

 

Her står det:

 

1. Vudere benyttede materialer mot rekvirerte materialer

2. Henvis til de oppslagsverk du har benyttet

3. Redegjør for arbeidsoppgavene

 

Kan noen forklare litt lettere på disse punktene?

 

Jeg spurte og etter jeg hadde levert den planleggningsdelen som vi har 1-3 timer på og gjøre ferdig før vi begynner og bygge om den va bra. Han ene mente det var litt dårlig planlagt, selv var jeg fornøyd. Vi skulle fylle ut materialliste, verktøyliste, fremdriftplan og hevise kortfattige noen regler og forksrifter. Alt dette gjorde jeg! ???

 

Håper på raske og gode svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg holder nå på med fagprøven. Jeg synes praksisen går veldig bra men jeg sliter veldig med teorien.

 

Her står det:

 

1. Vudere benyttede materialer mot rekvirerte materialer

2. Henvis til de oppslagsverk du har benyttet

3. Redegjør for arbeidsoppgavene

 

Kan noen forklare litt lettere på disse punktene?

 

Jeg spurte og etter jeg hadde levert den planleggningsdelen som vi har 1-3 timer på og gjøre ferdig før vi begynner og bygge om den va bra. Han ene mente det var litt dårlig planlagt, selv var jeg fornøyd. Vi skulle fylle ut materialliste, verktøyliste, fremdriftplan og hevise kortfattige noen regler og forksrifter. Alt dette gjorde jeg! ???

 

Håper på raske og gode svar =)

 

Hei!

 

1: Sjekke at du har "bestilt" riktig mengde materialer - heller noen lengder for mye enn for lite! "Rekvirere" betyr omtrent det samme som å bestille.

 

2: Henvise til oppslagsverk vil naturlig bli å lage en liste over kilder som du baserer dine avgjørelser på. Hvorfor du valgte de forskjellige løsningene. Naturlige kilder kan for eks være Byggforsk eller Tømrerteori ol.

 

3: Redgjør for arbeidsoppgavene, tja si det? Det virker som du bare skal vise at du har skjønt alt som må gjøres. Nærmest som en framdriftsplan for å vise alle prosessene du er nødt til å gå gjennom for å bli ferdig.

 

 

Hva slags oppgave har du fått?

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar! :)

 

Jeg har et påbygg hvor jeg skal sette opp bindingsverket og bjelkelaget i 1 etg.

Så skal jeg tette veggen og kle den opp overkant vindu og dør. Montere 1 dør og 1 vindu og :)

Har mandag og tirsdag igjen og er mangler bare og montere vinduet og døren og liste dem utvendig.

så jeg har god tid :)

 

Men skal jeg skrive detaljert alt jeg har gjort igjennom gjennomføringen som en dagbok?

 

fks:

 

Når bjelkelaget var lagt så gikk jeg videre til veggplatene som var 9mm GU.-Gips. Platene var 270 lange og skulle monteres stående på veggen. Jeg holdt en avstand på 10mm fra betongen under, og en ca 10mm fra murveggen. Gips platene gir god avstivning på veggen. Jeg brukte varmforsinket skiferspiker og spikret hver 15cm i skøtene og hver 20cm midt på platen.

 

Eller er dette unødvendig?

Endret av Alli1991
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, takk for svar! :)

 

Jeg har et påbygg hvor jeg skal sette opp bindingsverket og bjelkelaget i 1 etg.

Så skal jeg tette veggen og kle den opp overkant vindu og dør. Montere 1 dør og 1 vindu og :)

Har mandag og tirsdag igjen og er mangler bare og montere vinduet og døren og liste dem utvendig.

så jeg har god tid :)

 

Men skal jeg skrive detaljert alt jeg har gjort igjennom gjennomføringen som en dagbok?

 

fks:

 

Når bjelkelaget var lagt så gikk jeg videre til veggplatene som var 9mm GU.-Gips. Platene var 270 lange og skulle monteres stående på veggen. Jeg holdt en avstand på 10mm fra betongen under, og en ca 10mm fra murveggen. Gips platene gir god avstivning på veggen. Jeg brukte varmforsinket skiferspiker og spikret hver 15cm i skøtene og hver 20cm midt på platen.

 

Eller er dette unødvendig?

 

Beklager sent svar! Jeg har vært på leir...

 

Men til senere er alt dette nødvendig informasjon for å vise hva du har gjort, husk også å skrive hvorfor du gjorde ting. Skriving dag-for-dag er veldig lurt, da blir det grundig og oversiktlig. Hvis du skriver ned hvilke dager du har gjort hva, er det greiere å se at fremdriftsplanen din også har stemt.

 

Jeg håper det gikk bra på prøven!

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar! :)

 

Jeg har et påbygg hvor jeg skal sette opp bindingsverket og bjelkelaget i 1 etg.

Så skal jeg tette veggen og kle den opp overkant vindu og dør. Montere 1 dør og 1 vindu og :)

Har mandag og tirsdag igjen og er mangler bare og montere vinduet og døren og liste dem utvendig.

så jeg har god tid :)

 

Men skal jeg skrive detaljert alt jeg har gjort igjennom gjennomføringen som en dagbok?

 

fks:

 

Når bjelkelaget var lagt så gikk jeg videre til veggplatene som var 9mm GU.-Gips. Platene var 270 lange og skulle monteres stående på veggen. Jeg holdt en avstand på 10mm fra betongen under, og en ca 10mm fra murveggen. Gips platene gir god avstivning på veggen. Jeg brukte varmforsinket skiferspiker og spikret hver 15cm i skøtene og hver 20cm midt på platen.

 

Eller er dette unødvendig?

 

Beklager sent svar! Jeg har vært på leir...

 

Men til senere er alt dette nødvendig informasjon for å vise hva du har gjort, husk også å skrive hvorfor du gjorde ting. Skriving dag-for-dag er veldig lurt, da blir det grundig og oversiktlig. Hvis du skriver ned hvilke dager du har gjort hva, er det greiere å se at fremdriftsplanen din også har stemt.

 

Jeg håper det gikk bra på prøven!

 

Hehe, fagprøven bestått :)

 

Fikk mye kjeft for hms rundt arbeidsplassen og noe på dokumentasjonsdelen. Men ellers var det bare noen små feil på påbygget men det finner dem nesten uansett :) Det er det de kan!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...