Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal forsterke grunnmuren, trenger en effektiv måte å få betong inn


Anbefalte innlegg

Hei. I sommer skal vi forsterke muren på sommerhuset vårt. Det er ingen kjeller på huset, annet enn ca. 1.5m tomrom med jordgulv under huset, åpningen er en liten luke man nærmest må krype igjennom. Planen har vel egentlig vært å bære betong inn gjennom luka i bøtter, men dette er en utrolig tung og tidskrevende jobb så vi tenkte å finne et alternativ.

 

Det enkleste jeg kom på var å finne en stor trakt, koble den til en slange e.l. med stor diameter, tømme betong i trakta for så å heise den opp med en talje slik at betongen renner inn i kjelleren. Problemet er at jeg aner ikke hvor man får tak i deler til slikt. Får man kjøpt "hageslanger" med 20cm diameter? Eller en trakt med en meter i diameter? Kunne vel evt. kjøpt en plast eller aluminiumsplate (ca. 3x1m.) for så å rulle den sammen slik at det blir en trakt. Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligg huset i nokolunde sentrale strok og ligg huset mindre enn 8-10 meter frå køyrbar veg med ein betongbil er det enklaste her å få levert ferdigbetong med ein konsistens som kan leggjast med utleggjarrenne/-slange, og levering med bil som har slikt utstyr.

 

Er det av ulike grunnar vanskeleg, kan du nytta ein "slange" som dette: http://www.lavprisvvs.dk/shop/pipelife-160-mm-264747p.html (eg måtte ta døme frå ein dansk røyrleggjar, men norske røyrleggjarar har ting som gjer nett same nytta). Som du ser er det ikkje heilt billeg vare...

 

Oppskrifta på trakta har du give sjølv :). Tynn plastplate høver godt.

Lenke til kommentar

Huset ligger en båttur og 1.5km med bratt grusvei unna nærmeste sivilisasjon så å tenke seg en betongbil der er komisk :p

 

Den slangen ser veldig brukbar ut. 50 meter er mildt sagt veldig overkill, er det mulig å få slikt i metervare hos nærmeste rørlegger? Hvor godt tror du betong renner i et 16cm i diameter rør?

 

Hvor kjøper man tynne plastplater?

Lenke til kommentar

Huset ligger en båttur og 1.5km med bratt grusvei unna nærmeste sivilisasjon så å tenke seg en betongbil der er komisk :p

Ser og heilt klårt komikken når du skriv dette, men hugs at "sommarhus" er så mangt, og du sa ikkje noko om kvar det låg i HI. Der det ligg no kunne kanskje ein betongbåt vore tingen? :D.

 

Den slangen ser veldig brukbar ut. 50 meter er mildt sagt veldig overkill, er det mulig å få slikt i metervare hos nærmeste rørlegger? Hvor godt tror du betong renner i et 16cm i diameter rør?

Trur nett det skifter ein god del frå røyrleggjar til røyrleggjar. Har betongen rett konsistens og er innsida er glatt nok renn han bra (sett det ved sjølvsyn), men då vert han sjølvsagt ikkje fullt så sterk då. Ellers finst vidare slangar og, men dei er svært lite nytta, så DÅ må du noko til med ein kveil på 50 meter.

 

Hvor kjøper man tynne plastplater?

Her melder eg sjølv pass kva gjeld Noreg i dag. Bur i utlandet, og har gjort det nokre år.

Lenke til kommentar

Å blande betongen i kjelleren vil være utrolig vanskelig og grisete. Takhøyden er utrolig lav og gulvet er av jord/kvab, det vil være enklere å blande betongen rett utenfor åpningen. Hadde jeg nå bare funnet ut hvor man kjøper en tynn plastplate så tror jeg vi er i mål ;)

Lenke til kommentar

Ja, skal de nytta tjukk betong kan det nok verta problem. Som eg sa tidlegare, konsistensen er avgjerande. Berre høyr kvifor de evt treng å nytta tjukk og stiv betong. Eg er slett ikkje fagmann på det området, men eg veit dei finst som ukritisk nyttar "tjukkbetong" av di dei aldri har nytta anna, utan at det eigentleg skal vera faglege grunnar som tilseier at ein MÅ.

Endret av Atlanterhavet
Lenke til kommentar
Et alternativ er en åpen renne med litt helling, samtidig som man om nødvendig hjelper betongen litt på vei nedover bakke med en krafse.

 

Problemet er at betongens endemål er høyere enn høyden på luken så det er ikke mulig å få noe form for helling, det er derfor vi er avhengig av et rør slik at trykket fra trakten vil pressen betongen høyt nok opp.

Lenke til kommentar

Når man blander betong uten tilsetningsstoffer (dvs. bare vann, sement og sand/stein), skal den helst være så stiv som mulig. Jo mindre vann, desto sterkere betong.

 

Det vil si at betongen blir så stiv at man ikke har sjans til å få til dette slangeprosjektet, med mindre man enten ødelegger den med store mengder vann, eller skaffer plastiserende tilsetningsstoffer.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...