Gå til innhold

Varmt Hovedkort temperatur 127 centigrade


MG10

Anbefalte innlegg

Hei har postet et lignende emne under kjøling..https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1354357

men kanskje bedre å poste det her..

 

Har nettopp satt sammen pcen..(i går)

Hovedkortet er Asus Rampage III Formula

Etter at windows er startet opp for jeg en melding hvor det står

 

Warning MB Temperature 127,0 Centigrade

 

Regner med at det er hovedkortet som er for varmt..Men 127 grader???

Høres vel mye ut..Uansett så er det vel et tegn på at noe er galt og at temperaturen er for høy..

Står det samme i bios..Der ligger MB på 127 grader.CPu ligger på 24 grader..

Når jeg har startet opp windows ligger cpu på 58grader..det tror jeg også er litt høyt,men likevel kaldt i forhold til hovedkortet..

Må være noe feil med målingene her..eller?Uansett..

Hva kan/bør jeg gjøre for å få ned temperaturen?

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tør å starte opp maskina so kan du prøve HWMonitor frå CPUID.

127c høyrest litt ekstremt ut, sikker på at kortet ikkje ligger intil kabinettet og kortslutter?

 

58c er også ganske mykje. BIOS viste dette for meg og når eg starta opp maskina, men var på rundt 30c med HWMonitor.

Lenke til kommentar

Sitter jo med pcen på nå.. :p

 

Jeg satte sammen pcen i går.La inn windows,firefox,antivirus samt spotify.

Hadde pcen på hele natten for å spille av musikk fra spotify.

 

Det var først i dag etter at jeg la inn driver o.l fra cden som kom med asus hovedkortet at meldingen dukker opp etter restart.

 

Før det hadde jeg jo heller ingen temperatur måler innstallert..127 grader høres vel varmt ut,og jeg er i tvil om det hadde vært mulig å ha på pcen hele natten hvis temperaturen virkelig var så høy..Men er litt usikkert og jeg tenker at det uansett kan være et tegn på at noe er feil og at hk er for varmt.

Jeg har jo egentlig ikke begynt å bruke pcen enda og er litt redd for at det kan bli for varmt når jeg først setter i gang med tyngre oppgaver.

 

Har akkurat lastet ned HWMonitor.Skal teste det ut nå.

 

Står 4 forskjellige temperaturer under hovedkortet..Må si at jeg ikke helt forstår hva dette betyr.. :p

Ser at hver kjerne på cpu er 30 eller mindre så det er sikkert som det skal være.

 

Ser det greit ut ellers?

Hva skal jeg gjøre med de tallene asus kommer med i bios?Er de ikke noe å bry seg om?

post-122156-0-29781300-1309120098_thumb.jpg

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar

HWMonitor rapporterer ikke noe feil i allefall, eller temperaturer som kan antyde at noe er galt.

Men, 127 grader høres ut som den klassiske feillesningen, viser BIOS denne tempen med en gang etter oppstart fra kaldstart?

I så fall er det lesefeil mest sannsynlig, så du får ta på kjøleribba på hovedkortet og kjenne etter, er den virkelig 127 grader så skal ikke du greie å nærme deg med hånda før det er ukomfortabelt.

 

EDIT: Ser nå at du har flere tråder, blant annet at HKet rapporterer feil med volten til minnet.

Dette er nesten 90% sjanse for at det er bogus avmålinger.

Ta og oppdater BIOSen din og prøv igjen.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Det er jo noe å "bry" seg om.

MB temperature vet du ikke hva er siden cpuid tydligvis ikke leser denne ASUS sensoren og hovedkortets utility og BIOS bare gir en tilsynelatende max verdi (bin 1111111).

Så noe er feil/defekt/mangel/bug på hovedkortnivå.

Om BIOS også gir dette resultatet er det ikke windows software eller win drivere som forårsaker det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du kan prøve :

Avinstaller all software som har med MB sensors / overvåkning å gjøre.

Eksempel:

Asus AI Suite

Hardware monitor

CPUID

etc

 

Gjør PC 'helt' strømløs

Cleare cmos på kortet

 

 

Sjekk igjen sensor avlesninger - nå kun via BIOS.

 

 

Noen ganger kan software som f.eks AI suite skrive/lese feil til sensor chip på kortet og man har feilaktig data slik at det blir sånne resultater du har nå eller to eller flere hw monitor programmer samtidig kan surre det til.

Problemer kan noen ganger oppstå ved å blande slik hw monitor software.

 

Installer kun Asus sitt monitor software (AI Suite) , ingen tredjeparts hw monitor.

 

Bruk helst versjoner av f.eks AI suite og slik asus sw som er lansert i samme tidsperiode som hovedkortets BIOS versjon.

Eks: Ikke oppdatert BIOS benytt AI suite versjonen fra levert ASUS CD.

Eks: oppdatert BIOS - benytt ASUS software lastet ned fra dems web support sider (siste versjon).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen! :-)

Men det står fortsatt 127C° i bios..

Jeg har kjent flere steder på hk og det kjennes i hvertfall ikke ut som om det er over 50C°..Sikker kaldere og.Så derfor er det forhåpenligvis ikke "farlig"..Sikkert bare noe bugs.Maskinen har i hvertfall fungert fint i noen dager nå..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sannsynligvis er det ikke noe å bry seg om. Det sitter et P8P67 EVO i denne PC'en, og HW monitor viser 126C på systin, 0 på cputin og auxtin. Sistnevnte har vært oppe i 128C. Det hender også at det popper opp meldinger om at MB temp er 126C eller -60C og noen ganger at Vcore er 0V. Det er et under at PC'en i det hele tatt fungerer, om en skal tro disse avlesningene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...