Gå til innhold

Når det piper i monitoren, som en sjøsyk fiolin.....


Anbefalte innlegg

.....HERREGUD !!! JEG BLIR GAAAAAAAAAL :evil: :x :D :oops: :( 8) :evil::grumpy:

 

Skjermen piper av og til noe sinnsykt, jeg er sikker på at bikkjene i nabolaget uler og holder på å bli like gale som meg.

 

Kan noen forklare hva det er og om det er noe å gjøre med (kjøpe ny er ingen opsjon akkurat nå) ?!?

 

Det virker som at pipingen kommer fra et sted bak på skjermen. Noen ganger så blir den så sinnsyk at jeg må gå ut av rommet der PC`en står. Andre ganger så er det såvidt det kommer noen spede forsøk på "piiiip", men er jeg kjapp nok, så går det over ved et slag på riktig sted !

 

Det er en gammel 17" Goldstar-skjerm som skal byttes etterhvert, men akkurat nå har jeg ikke råd til noe som helst ekstra. Her heldigvis også en "back-up" fra gamle dager (15 ")...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.....HERREGUD !!! JEG BLIR GAAAAAAAAAL :evil: :x :D :oops: :( 8) :evil::grumpy:

 

Skjermen piper av og til noe sinnsykt, jeg er sikker på at bikkjene i nabolaget uler og holder på å bli like gale som meg.

 

Kan noen forklare hva det er og om det er noe å gjøre med (kjøpe ny er ingen opsjon akkurat nå) ?!?

 

Det virker som at pipingen kommer fra et sted bak på skjermen. Noen ganger så blir den så sinnsyk at jeg må gå ut av rommet der PC`en står. Andre ganger så er det såvidt det kommer noen spede forsøk på "piiiip", men er jeg kjapp nok, så går det over ved et slag på riktig sted !

 

Det er en gammel 17" Goldstar-skjerm som skal byttes etterhvert, men akkurat nå har jeg ikke råd til noe som helst ekstra. Her heldigvis også en "back-up" fra gamle dager (15 ")...

 

Har en del piping i to monitorer jeg og. Det pleier å virke å slå på dem men da kommer det tilbake om noen minutter. Prøv å bytt refresh rate. Det hjalp på begge mine. Men det kan være poweret som piper, da vil ikke det hjelpe.

 

Det er som regel spoler eller andre komponenter som begynner og oscillere. Eneste er å gå amok med voks eller lignende på spoler rundt om i skjermen. Snakk med en serviceelektroniker. Eller så må du kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Du kan bruke et "stetoskop" for å finne ut hvor lyden kommer fra. En plastslange av passe diameter burde funke. Dette må naturligvis gjøres med stor forsiktighet da det er meget høye spenninger tilstede.

Når du har funnet det hiver du på en dash Araldit.

 

Araldit :o ???

 

Har hørt noe om spoler og smøring, men å lime fast ting inni skjermen er vel litt drastisk. Eller....

 

PS !

Hvordan ser en "spole" ut ?

Lenke til kommentar

Det er ingen problem å bruke araldit. Araldit likner veldig på det stoffet som brukes som lakk på PCB'en i monitoren. På gamle jobben (radar) brukte jeg araldit på høyere spenninger enn det som finnes i monitoren, uten at dette var noe problem. Når det gjelder utseende på spolene, så kan disse være alt fra en kobbertråd viklet som en spiral, til en mer kobber ytråd viklet runmdt en kjerne. kjenne tegnet er som du sikkert ser, en kveil med lakkert kobbertråd. Når du åpner skjermen med spenningen på for å finne ut hvilken spole som skaper fenomenet så pass for all del fingerene. du kan få deg en skikkelig karamell (høyspenning) hvis du tar på de rette komponenten. husk også at kondensator lagrer energi selv når spenningen er av, så ta minst mulig inne på komponentene.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Min gamle skjerm slutta å pipe hver gang jeg dunka i den eller pressa toppen litt nedover. Så jeg justerte bare skjermstillinga litt nedover, så piper den ikke mere.

Et spørsmål til elektrikerne, hvor lenge må skjermen stå av før alle de store kondensatorene har ladet seg helt ut da? (de som gir de heftige karamellene er det ikke?)

Lenke til kommentar
hvor lenge må skjermen stå av før alle de store kondensatorene har ladet seg helt ut da?

Fra noen timer til et døgn, vil jeg tro. Bilderøret er den største "kondensatoren", anodeledningen som er festa på siden holder 10 - 20.000 Volt, og trenger lang tid på å lade ut.

Men det går an å ta en snarvei, etter et kvarter kan du ta en ledning til chassis og kortslutte kondensatorene for å lade de ut. Bruker du en motstand så blir det ganske skånsomt.

Lenke til kommentar
Sett refresh rate til f.eks. 70 MHz

Det var da en voldsom refresh rate :lol:

Vanlig er 70 Hz.

 

Ja 70 Hz seff.... :roll:

Sjølv køyrer eg 85Hz@1280x960 på skjermen, alt under vert for flimrete, 75hz er eit minimum (19" CRT, Hansol 900P)

 

Slit sjølv med piping, men det er ikkje verre enn at eit par tre fire fem velretta slag mot skjermsida hjelper.

Lenke til kommentar

å daske til skjermen er ikke akkurat SUNT for den da.......

Tar jo på å få de maskinelle delene banka rundt innider....se bare på do-scenen i Terminator 3, hvor arnold og kristanna kaster hverandre rundt som kaniner....uansett...skal ikke starte no T3 diskusjon her...veit bare at dette er noe vi har slitt med på jobben min, og det ha betydd at skjermene har vært klare for søppeldynga....når en 15" ikke greier 800x600 i 60Hz er den ikke til gangs lenger......ender bare opp med å ta fyr... :D

Lenke til kommentar
Det er ingen problem å bruke araldit. Araldit likner veldig på det stoffet som brukes som lakk på PCB'en i monitoren. På gamle jobben (radar) brukte jeg araldit på høyere spenninger enn det som finnes i monitoren, uten at dette var noe problem. Når det gjelder utseende på spolene, så kan disse være alt fra en kobbertråd viklet som en spiral, til en mer kobber ytråd viklet runmdt en kjerne. kjenne tegnet er som du sikkert ser, en kveil med lakkert kobbertråd. Når du åpner skjermen med spenningen på for å finne ut hvilken spole som skaper fenomenet så pass for all del fingerene. du kan få deg en skikkelig karamell (høyspenning) hvis du tar på de rette komponenten. husk også at kondensator lagrer energi selv når spenningen er av, så ta minst mulig inne på komponentene.

 

Lykke til

 

Takk for flere MEGET gode tips ! Jeg skal nå forsøke med Arald®it på spolene (hånden begynner å bli vond etterhvert :D ).

 

Hva spenning angår, så har jeg etter rundt 16 mnd. hos en UPS leverandør i Asker, fått vanvittig respekt for strøm og spenning ! Hadde en UPS på hjemme-PC`en som plutselig sa "POFF, KNITRE, SPRAK og VROFF ".... Steike jeg ble skremt :o ! Dette var en LITEN boks på bare ca. 500 va (forøvrig ikke en av "våre" UPS`er, men en vi fikk som demo), så jeg tenkte med skrekk på hvordan det lød når det smalt en SVÆRING på ca. 180 kVA (heller ikke fra "oss") mens en av ingeniørene våre var i samme rom ! Stakkars ******....

 

Når det gjelder oppløsningen så kjører jeg 1024 x 768 på 75 Hz, og går jeg under 75, så får jeg GARANTERT migrene (igjen... :grumpy: ).

 

Igjen takk for god hjelp, og hvis det ikke fungerer så får jeg prøve noe annet (hagle eller slegge er jo også en mulighet).

 

Mvh Fredster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...