Gå til innhold

Canon Speedlite 430EX ll i stedet for ringblits?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men viss jeg bruker den sammen med Canon 600D, kan jeg ikke da styr blitsen trådløst?

Vil det være store forskjeller mellom en makroblits og denne?

Ja, det er helt korrekt. 600D har innebygd trådløs blitsutløser, så det er ikke behov for hverken kabel eller ST-E2 på 600D.

 

Fordelen med makroblits er å kunne ha den montert foran - men du vil kunne ta fine bilder med 430 EXII også, og den er litt mer anvendelig i andre sammenhenger.

 

Edit: Har selv 580 EXII jeg bruker til diverse makrofotografi - fungerer helt fint med ST-E2 eller kabel, mens du kan bruke 430 EXII trådløst direkte uten noen større fiksfakserier.

 

En 430 EXII vil være å anbefale uansett til innendørs fotografi, og så kan du jo se om du vil ha ekstra blits til makrofotografi senere. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

430 EXII vil virke like bra som 580 EXII - forskjellene er først og fremst at 580EXII kan gi enda litt mer lys hvis du har bruk for det, og et par andre ting - den kan virke som trådløs masterblits og har bedre værtetting.

 

Hvis du vil ha mer av motivet i fokus, så skal du skyte på mindre blender. Det krever mer lys, og da skal du til gjengjeld opp i ISO og/eller lukkertid, eller tilføre mer lys via blits eller annet.

 

Har du veldig liten blender, så vil du få mer dybdeskarphet, men det blir mer diffraksjonsuskarphet i hele bildet og det kreves som sagt mer lys - sånn fungerer optikk og naturlover, er jeg redd. :)

 

 

Har du stativ, så kan du skyte sånne bilder i dag - ta bilde av en blomst som ikke beveger seg og bruk stativ. :)

Lenke til kommentar

Du kan holde blitsen i hånda, sette den på stativ, feste den i et tre, sette den opp-ned på gresset, ha den på kameraet eller hva du vil - bare den enten er på kameraet eller det er klar sikt fra 600D-blitsen din og til den eksterne blitsen. Vel - du kan også ofte få den utløst bare med refleksjoner av utløserlyset fra 600D'en, så det er ikke alltid du en gang trenger fri sikt. :)

 

Ja, det funker fint også uten ark. Du skjønner det når du prøver deg fram. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...