Gå til innhold

[Løst] RAID5 med p67?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal utvide min stasjonære med en SSD, og tenkte da og gjøre en helt clean install. Jeg har da én Crucial 128GB og 3 Samsung F3 SpinPoint 1TB. Så jeg lurer litt på hvordan det er smartest å sette opp? Jeg har Asus p8p67 Pro med en i5 2500k.

 

Jeg tenker at jeg kjører OS og en del programmer på SSD, med HDD's i RAID til lagring og store spill etc. Jeg tenker da at RAID5 er tingen. Men jeg har samtidig hørt at ytelse er dårlig i RAID5 når man bruker chipset og ikke et dedikert raidkort. Hvor dårlig snakker vi her? Er ytelsen dårligere i RAID5 enn uten RAID i det heletatt? Eller menes det bare dårligere enn RAID0/RAID1?

 

Alternativet mitt til RAID5 blir vel da og sette 2 av SpinPointsene i RAID0 eller RAID1, og la den siste være uten raid. Å sette alle 3 i RAID0 er for risikabelt, og alle i RAID1 mister jeg bare altfor mye plass.

 

RAID5 hadde vært mest behagelig med tanke på plassen og lagringen, bare litt skeptisk til ytelsen.

 

Alle råd og tips mottas selvfølgelig med de største takk! =)

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leseytelsen på RAID5 er veldig god. I teorien samme som 3x disker i RAID0. Skriveytelsen derimot blir avhengig av CPU-en din da det er denne som må generere paritetsinfo. Dedikerte kontrollere har egen prosessor til dette.

 

Dog har jeg hørt at nye, moderne prosessorer er mer enn spreke nok til software/fake-RAID5. Du får nesten lete opp noen benchmarks eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leseytelsen på RAID5 er veldig god. I teorien samme som 3x disker i RAID0. Skriveytelsen derimot blir avhengig av CPU-en din da det er denne som må generere paritetsinfo. Dedikerte kontrollere har egen prosessor til dette.

 

Dog har jeg hørt at nye, moderne prosessorer er mer enn spreke nok til software/fake-RAID5. Du får nesten lete opp noen benchmarks eller noe.

 

Takk for så raskt svar. Da kjører jeg på med RAID5 =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...