Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe motorolje på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å bare summere opp litt.

 

Jeg liker ikke long life olje noe særlig. Det er bedre å ha gode oljer med mindre tilsetningsstoffer og bytte oftere. Det de tilsetter oljen som f.eks skal holde på sot kan umulig ha noen gunstig smøre-effekt. Jeg tviler på at en 5w30 beskytter en motor noe særlig etter den har vært på motoren i 30000 km.

 

Om mineral vs helsyntetisk. Det er slik at hel-syntetisk er best til å smøre, samtidig som jeg TROR mineralolje generelt sett har egenskaper som er bedre i forhold til ulike pakninger (holder pakningene i bedre form). Om noen vil teste det prøv å ha rød dexron 3 til servoen på en VAG, eller prøv biodiesel og se hvordan det går med drivstoff-pumpa. Det gjelder ikke bare motorer og at det derfor til tross for at hel-syntetisk er bedre, kan bli mindre problemer med oljeforbruk og lekkasje med mineralolje. Jeg tror derfor at en bil som har gått lenge på hel-syntetisk kanskje trenger mer olje etterfylling, mens en motor gått lenge på mineralolje kanskje er mer slitt, men trenger mindre olje, pest eller kolera:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Håper for all del at ingen leser dette å tror at de kan dytte en mineralsk olje på sin nye Mercedes.

Longlife oljer holder lengre, og har bedre smøreegenskaper. De har også spesifikasjoner som gjør at de skal dekke de forutsetningene motoren trenger for å fungere optimalt. Men de renser også vesentlig bedre enn en klassisk mineralsk olje for at motoren skal holde seg ren og fin. Det er derfor IKKE smart å gå fra mineralsk til fullsyntet. Om du har kjørt lenge på en mineralsk olje som renser mindre, så kan det rett og slett gå galt om du plutselig bruker ny olje som må ta seg av gammel drit. At longlife oljer som regel er tynnere enn mineralske gjør ikke saken bedre.

Er altså en grunn til at man skal bruke fullsyntet på nyere biler. Det er ikke en billiondollar bløff :) hehe :)

 

Er en grunn til at produsenter kan levere oljer med skiftintervall på 100 000km som denne http://www.oljetorget.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=32&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=8

 

Men problemet er vell også at folk da glemmer å etterfylle, eller rett og slett bytte i tide.

Fant denne artikkelen i vg http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319

 

Er jeg helt på tryne eller?

Lenke til kommentar

Håper for all del at ingen leser dette å tror at de kan dytte en mineralsk olje på sin nye Mercedes.

Longlife oljer holder lengre, og har bedre smøreegenskaper. De har også spesifikasjoner som gjør at de skal dekke de forutsetningene motoren trenger for å fungere optimalt. Men de renser også vesentlig bedre enn en klassisk mineralsk olje for at motoren skal holde seg ren og fin. Det er derfor IKKE smart å gå fra mineralsk til fullsyntet. Om du har kjørt lenge på en mineralsk olje som renser mindre, så kan det rett og slett gå galt om du plutselig bruker ny olje som må ta seg av gammel drit. At longlife oljer som regel er tynnere enn mineralske gjør ikke saken bedre.

Er altså en grunn til at man skal bruke fullsyntet på nyere biler. Det er ikke en billiondollar bløff :) hehe :)

 

Er en grunn til at produsenter kan levere oljer med skiftintervall på 100 000km som denne http://www.oljetorget.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=32&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=8

 

Men problemet er vell også at folk da glemmer å etterfylle, eller rett og slett bytte i tide.

Fant denne artikkelen i vg http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319

 

Er jeg helt på tryne eller?

 

Det er mye mineralolje (base 3), som markedsføres som noe det ikke er (Base 4). Slik at det er godt mulig du bruker en mineralolje uten at du vet det. Det er omtrent bare mobil1 som starter på 0 som er skikkelig olje (base 4). http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil#Synthetic_Base_Stocks

 

Mesteparten av mineraloljen har dessuten veldig gode spesifikasjoner når det gjelder rensende egenskaper. Det er vel heller slik at det kan bli et problem hvis en motor har vært forsømt og det så brukes en olje som renser godt. Det er også slik at syntetisk olje kan krympe pakningene på en motor som har gått på mineralolje lenge. Altså kan den begynne å lekke og bruke mer olje. Trolig har mineralolje bedre egenskaper sammenlignet med syntetisk på akkurat det. Det er få eller ingen som renoverer motorer som vil gi noen garanti på jobben tror jeg hvis du velger å bruke syntetisk olje. Det som anbefales er vel 15w40 mineralolje og lignende.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke bare forholde seg til anbefalinger? Er det for å spare noen hundrelapper?

 

Nei. Det er en generell trend at bilene skal få minst mulig service. Det har blitt et konkurransefortrinn som settes foran det at bilen skal greie f.eks 500 tusen kilometer. Det er ikke nødvendigvis slik at det produsentene anbefaler er det beste for bilen. De forholder seg til garantiperioden. Det gjelder intervaller på skift av olje og filter til automatiske girkasser (anbefalinger om at det ikke skiftes) og det som kalles long-life olje til motorer. Noe av det som også kjennetegner motorolje er at du har en generell viskositet på oljen og at det strekkes med å tilsette diverse. En 15w40 vil gi en god beskyttelse selv når disse tilsetningsstoffene (som sprer ut spennet til oljen i temperatur og gjør at det ikke er SAE 30 olje til en gressklipper) begynner å bryte sammen, mens andre oljer da kan gi en lite tilfredsstillende beskyttelse. f.eks en 5w30 vil ikke greie å beskytte motoren når den blir slitt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...