Gå til innhold

Oppsett HTPC [ønsker å bestille i dag]


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bygge meg en HTPC som skal fylle disse kriteriene:

- Spilling av Bluray plater

- XBMC for avspilling av mediefiler

- Vanlig pc-bruk

- Støysvak

 

Etter mye søking opp og ned på diverse forum har jeg kommet frem til dette oppsettet:

 

906379.jpeg

 

Link til oppsett:

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=de1609e6e9b144ccb08a139f065852fc

 

Dette er relativt dyrt hvis man sammenligner med andre HTPC oppsett, men siden den skal brukes til vanlig "pc-bruk" i tillegg, ønsker jeg en forholdsvis rask HTPC.

 

Det jeg trenger hjelp til før bestilling er:

- At noen raskt ser over oppsettet, og at det ser greit ut. For eksempel at jeg ikke har valgt ut et utdatert hovedkort.

- Jeg leste en test av den utvalgte SSD-disken, og det så meget bra ut. Behovet mitt er dog ikke 60GB, da jeg kun skal ha OS og programmer på den. Alle mediefiler vil bli lagret på snurrediskene. Er det noe å spare her uten at det går ut over ytelse?

- Er det noen komponenter dere ville byttet?

 

Bakgrunn for noen av mine valg:

- Strømforsyneren er 400w, som mest sannsynlig blir overkill. Grunnen til at jeg valgte denne er at den er modulær, vifteløs og kom godt ut i test på hw.no

- De ekstra viftene som er lagt til er strengt tatt ikke nødvendig, men de gir en lavere DB enn viftene som følger med kabinettet.

- Kabinettet er meget dyrt, men mitt behov er et kabinett med kapasitet til antall harddisker og drev jeg har sett meg ut som i tillegg er av god kvalitet og ser bra ut.

- Jeg har bluray drev fra før

 

Håper på tilbakemelding, uansett om det er kritikk eller en bekreftelse på at dette oppsettet blir bra.

 

Richard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt minne til 2x2 GB, så får du litt bedre minneytelse. Det er anbefalt å kjøre i dual-channel på nyere systemer.

 

Viftene som følger med er markedsført som "low db" vifter, og 1400 RPM er nok ikke så voldsomt stille... Behold viftene som fulgte med og etterbestill om de bråker for mye er mitt tips.

 

MSI-hovedkort vil jeg ikke anbefale, særlig når Intels DH67GDB3 er billigere, har HDMI-ut og samme lydbrikke.

 

Strømforsyningen du har valgt krever at det er god ventilasjon i kabinettet, jeg vet ikke hvordan det blir i det du har valgt, men det kan oppstå problemer.

Lenke til kommentar

@ Arni90

 

Takk for tipset. Da er det byttet ut til 2x2GB minnebrikker.

 

Angående viftene som er markedsført som "low db" vifter, er det en bruker på avforum.no som har et Origen AE kabinett (dog en annen versjon). Jeg vil tro at de bruker samme leverandør, og den brukeren syntes de originale lagde alt for mye lyd. Uansett så er det snakk om 130 kr for alle sammen, som jeg kan bruke i min stasjonære pc hvis behovet ikke er der / evt sende de i retur.

 

Ang. hovedkort lurer jeg på om det er andre grunner enn pris som gjør at du anbefaler Intel ovenfor MSI? Intel kortet du linket til er dessverre uaktuelt, da det kun har 4 sata tilkoplinger. Jeg trenger 6 stykk i mitt oppsett, og MSI kortet har også HDMI 1.4a.

 

Strømforsyningen bør jeg kanskje sjekke mer ut. Jeg leste en test på hardware.no, og under de stillegående anbefalte strømforsyningene var det kun Seasonic som var nevnt. De høyere modellene har vifte, men det blir enda dyrere og enda mer overkill for mitt oppsett.

 

Da står jeg igjen med:

- Hovedkort anbefalt over http://www.dustinhome.no/pd_5010586030.aspx

- Vurdering av ny PSU, som skal være meget støysvak og 350w +

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...