Gå til innhold

PCI wifi kort med Yagi antenne?


Anbefalte innlegg

Har nylig bestilt nytt PCI wifi kort til bruk med win7 x64. Fant ei fristande retningsbestemt antenne på Ebay med høg dBi og som burde gjere det mulig å kople seg på alle nettverka i nabolaget. Yagi antenne

Men det eg lurer på er om nettverkskortet som eg har bestilt har høg nok styrke til å utnytte denne antenna skikkelig. PCI kort

For det er ein del USB dongles ute og går på ebay med sendestyrke på 1000mW, slik som denne.

 

Vil ein oppnå grei dekningsavstand med "vanlig" wifi kort med ei slik yagi antenne? Treng vel ca 300-400m avstand i luftlinje.

Endret av Kamuflasjelampe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt 2 sånne retningsantenner, og må si de er litt bob-bob, det blir kanskje bittelitt bedre, men ikke mye. du vil nok ikke klare 3-400 meter med vanlig senderstyrke. har ikke testet med 1000mW-kort, men det kan hjelpe.. Med oppsettet mitt var det ca. 60 meter, men det var gjennom vegger, og gjennom litt jungel med 2 WRT54GL rutere. hastigeten ble på ca. 4mbit, mens jitteren var litt dårlig, hoppet mellom alt fra 1-150ms.

Lenke til kommentar

Var det retningsbestemte antenner med lav spredning du kjøpte? Yagi har fra 20 grader til 35 grader, mens ein del andre "bordantenner" har større spredning og derfor lavare rekkevide (slik eg forstår det iallefall).

Sendestyrken til adapteren har vel like mykje å seie på resultatet som storleieken av Dbi på antenna; 30mw=15dbm mens 1000mw=30dbm. Blir jo 15 dbm ekstra her, pluss 15 dbi gain fra antenne.

Lenke til kommentar

Sendereffekten teller ikke like mye som antennegain. Antenneforsterkning går både på sending og mottak, mens uteffekt selvsagt bare forsterker den ene veien.

Man må uansett motta signalet fra router, og der vil en antenne med forsterkning være det viktigste leddet. De fleste trådløsroutere sender med 0,028W og da er det liten vits i å pøse på med effekt fra klientsiden.

 

Det bør være mulig å nå 400m med yagien det linkes til, men det avhenger av hvor mye signaler det er på samme frekvensområde og om det er fri sikt mellom antennene.

Lenke til kommentar

Antennene jeg kjøpte var også yagier, men ikke helt den varianten du viser til, mine var ikke innkapslet i plast:

 

http://cgi.ebay.com/16-dBi-2-4-GHz-Wifi-Yagi-Antenna-RP-SMA-5M-NEW-/270544317564?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3efdb2ac7c

 

Jeg kjøpte 2 av disse, bare med 1.5M kabel istedenfor 5M. Selgeren påstår den har 30 grader utstrålingsvinkel både horisontalt og vertikalt, og 16dBi forsterkning, og selvom jeg tok med i betraktning at selgere liker å lyge på seg litt ekstra, så må jeg si at resultatet ikke ble helt som jeg forventet. Det kan jo være at den antennen du ser på er bedre enn de jeg har skaffet meg, men ta med i betraktningen at dataene kanskje ikke stemmer med virkeligheten.

 

Jeg tror ihvertfall at hvis jeg skulle prøvd meg på en ny point-to-point installasjon, så ville jeg ha droppet leketøyet jeg kjøpte første gang, og testet med "grid dish"-antenner som disse:

 

http://cgi.ebay.com/15-dBi-Outdoor-Grid-Dish-2-4-GHz-Wireless-Wi-Fi-Antenna-/370399091979?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item563d819d0b

 

Det er en litt annen prisklasse, og kommer over 200kr, som innebærer ekstra kostnader med MVA og fortollingsgebyr (hallo Norge?? 200kr i grense?? vi lever i år 2011, ikke 1980!), men denne typen antenne er et bedre design når det er snakk om såpass høye frekvenser som wifi benytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...