Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stopp av plombering av mopeder i Norge


Anbefalte innlegg

1. tryggere traffik

2. mindre kø

3.ungdom følger lover og regler(flere)

4. ungdom ferdes tryggere i traffiken viss de har sotte strengere grenser på moped oppkjøring

5. mindre sinte bil sjåfører.

6. mindre ulykker(kanskje)

1. Trafikken er tryggere om man kjører senere

2. Mopeder skaper lite køer, og på dårlige veier med dårlig mulighet for forbikjøring, vil ikke trafikken gå fort nok uansett til at 45kmt vil skape kø

3. Trimming vil vel bestå uansett om plumber fjernes

4. Ja, den er jeg enig i. Har til gode å høre om noen som failer på mopedoppkjøring

5. Råkjøringen er mer irriterende enn at det går seint

6. Men mer dødsulykker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Trafikken er tryggere om man kjører senere

-Feil!

2. Mopeder skaper lite køer, og på dårlige veier med dårlig mulighet for forbikjøring, vil ikke trafikken gå fort nok uansett til at 45kmt vil skape kø

-Feil!

 

3. Trimming vil vel bestå uansett om plumber fjernes

4. Ja, den er jeg enig i. Har til gode å høre om noen som failer på mopedoppkjøring

-Det er ikke oppkjøring på moped.

5. Råkjøringen er mer irriterende enn at det går seint

-Nei, det er bare mer risikabelt.

6. Men mer dødsulykker

 

 

Ja, øk makshastigheten på moped til 80 km/t. I samme slengen så kan vi øke aldersgrensen for å ta mopedlappen til 18 år.

 

Da vil vitsen med moped være borte, men regner med at du var ironisk.

Lenke til kommentar

Edit: Vil legge til at det er lite poeng i å øke straffene for ulovlig trimming. Skal et forbud ha effekt må først og fremst risikoen for å bli tatt oppleves som overhengende. Det er det som har effekt. Hjelper eksempelvis lite med skyhøye bøter for fartsovertredelser hvis det aldri er fartskontroller.

 

tro meg, det er den, kontroller rimlig ofte ute i østfold, har to brødre som har blitt avskilta.

 

er helt for økning av fartsgrensa, eller blir man bare hata og pressa av veien, spessielt bussjofører er hessige på mopper, satt på d bussen kjørte midt på veien og pressa moppa på siden av veien, sammtidig som en bil måtte kjøre halvt av veien på andre siden.

 

Til deg som sa grensa til 80, bedre(værre) ide alle kjøretøy maks 45 ^^

Lenke til kommentar

Lov er lov ja, men det hjelper fint lite å gjenta det hvis loven ikke håndheves.

 

Hvor har du denne vrangforestillingen om at loven ikke håndheves fra? Selvfølgelig håndheves loven! Blir man stoppet med trim får det konseknvenser. Om man blir tatt eller ikke er noe annet.

Greit, å benytte ordet "håndheve" var feil. Jeg mente at risikoen for å bli tatt er svært lav mange steder. Dette er kanskje en fordom, men mitt inntrykk er at både mopedkjøring og trimming er mest utbredt utenfor de større byene, og at der er også risikoen for å bli tatt svært lav.

 

men jeg kan ikke se hvordan økte strafferammer er noe effektivt virkemiddel for å få bukt med problemet.

 

Gjør du virkelig ikke det altså? Så om ungdommen vet at straffen for å trimme er 2 års utsettelse, avskiltning og 20.000 kr i bot skremmes de ikke til å la være å trimme?

Nei, ikke så lenge man ikke opplever det som overveiende sannsynlig å bli stoppet i en kontroll.

Lenke til kommentar

"Greit, å benytte ordet "håndheve" var feil. Jeg mente at risikoen for å bli tatt er svært lav mange steder. Dette er kanskje en fordom, men mitt inntrykk er at både mopedkjøring og trimming er mest utbredt utenfor de større byene, og at der er også risikoen for å bli tatt svært lav."

 

hmm....

kanskje en grunn til at onkel blå kontrolerer så mye i harryland(?).

tror det var mer trim for noen år siden.

Lenke til kommentar

Er enig i det som blir sagt her, men jeg synes 45 km/t er for lavt. Du er en sinke i trafikken, nesten "uansett" hvor du er. Synes 60 km/t burde vært grensa. Da holder du i hvert fall nogen lunde følge med i trafikken, uten å være den største sinka.

Da hadde kanskje også antallet folk som trimmer mopeden gått ned.

 

Når jeg hadde moped rundt år 2000 gikk de i 60 km/t... Jeg valgte likevel å fjerne plomberingen, file eksosuttaket fra motorblokka og sette på annet drev - slik at den gikk i 75/80 km/t.

 

Det gjorde jeg fordi jeg syns det var gøy å kjenne at den aksellererte bedre, og fordi det var vanlig å gjøre i kompis gjengen min.

Lenke til kommentar

1. Trafikken er tryggere om man kjører senere

-Feil!

2. Mopeder skaper lite køer, og på dårlige veier med dårlig mulighet for forbikjøring, vil ikke trafikken gå fort nok uansett til at 45kmt vil skape kø

-Feil!

 

3. Trimming vil vel bestå uansett om plumber fjernes

4. Ja, den er jeg enig i. Har til gode å høre om noen som failer på mopedoppkjøring

-Det er ikke oppkjøring på moped.

5. Råkjøringen er mer irriterende enn at det går seint

-Nei, det er bare mer risikabelt.

6. Men mer dødsulykker

 

 

Ja, øk makshastigheten på moped til 80 km/t. I samme slengen så kan vi øke aldersgrensen for å ta mopedlappen til 18 år.

 

Da vil vitsen med moped være borte, men regner med at du var ironisk.

 

okei? æ syns dem ska øk hastigheta te 60+ helst mer såklart..

men å sett på aldergrensa te 18år

da bli det bare tull.

da kjøre du bil istedet

håper det var tull

 

men sånn som jeg ser det så er de fleste enige at De burde ha stoppet plombering, hadd lengre kjøre opplæring istedet, å hadd strengere straffer på trimming.

 

stemmer dette?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke en fordom dersom det er statistisk visbart :p. Det er jo i praksis aldri politi i grisgrendte strøk. jeg vokste selv opp i ei bygd på noen få hundre innbyggere. Tror jeg så en politibil der én gang i løpet av 16 år. Og var kun på gjennomreise.

 

 

da bodde vell du på landet : )

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Men jeg lurer fremdeles på hva som er poenget med å kjøpe en moped dersom det ikke i praksis er noen forskjell på hvor fort man kan kjøre med en moped og en lett motorsykkel.

 

Dersom de to skal kunne ha likere ytelse enn de har i dag, så burde det også følge at kostnaden på opplæring i mopedkjøring også øker. Hva med sikkerhetskrav til kjøretøyene? Vil det ikke også måtte stilles strengere krav til en maskin som kan kjøre over 80 km/t enn til en som kun kan kjøre i 45? Dette er enda et moment som kan føre til at mopeder blir dyrere enn de er i dag.

 

I praksis ser jeg kun at dette vil føre til en mindre forskjell mellom moped og lett motorsykkel, både når det gjelder ytelse, kostnad for å ta sertifikat, og kostnad ved innkjøp av kjøretøyet. Er det ikke bare lettere å spare opp til lett motorsykkel først som sist? Da kan man jo til og med oppgradere til tung motorsykkel når man blir 18!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg lurer fremdeles på hva som er poenget med å kjøpe en moped dersom det ikke i praksis er noen forskjell på hvor fort man kan kjøre med en moped og en lett motorsykkel.

 

Dersom de to skal kunne ha likere ytelse enn de har i dag, så burde det også følge at kostnaden på opplæring i mopedkjøring også øker. Hva med sikkerhetskrav til kjøretøyene? Vil det ikke også måtte stilles strengere krav til en maskin som kan kjøre over 80 km/t enn til en som kun kan kjøre i 45? Dette er enda et moment som kan føre til at mopeder blir dyrere enn de er i dag.

 

I praksis ser jeg kun at dette vil føre til en mindre forskjell mellom moped og lett motorsykkel, både når det gjelder ytelse, kostnad for å ta sertifikat, og kostnad ved innkjøp av kjøretøyet. Er det ikke bare lettere å spare opp til lett motorsykkel først som sist? Da kan man jo til og med oppgradere til tung motorsykkel når man blir 18!

 

 

nå har du ikke fått med deg min mening , jeg mener at de skal sette det til 70km/t ikke over 80,

 

+ at blir det som de tror så kommer lett til å bli 18års aldersgrense

 

da er bare moped der

 

jeg mener at moped skulla hadd mere opplæring litt mindre enn lett , så kan de la moped kjøre i 70, og lett kan være som i dag

 

jeg synes dette er en bra løsning for å senke trimming ,å senke sinte sjåfører og ulykker pågrunn av mopeder.

uansett om dere ikke ser at mopedene sinker traffiken så gjør de det , sjåfører har utalt seg om dette ofte.. dette er en grunn til å sette opp til 70km/h

 

men det er min mening da..

Lenke til kommentar

Lov er lov ja, men det hjelper fint lite å gjenta det hvis loven ikke håndheves.

 

Hvor har du denne vrangforestillingen om at loven ikke håndheves fra? Selvfølgelig håndheves loven! Blir man stoppet med trim får det konseknvenser. Om man blir tatt eller ikke er noe annet.

 

men jeg kan ikke se hvordan økte strafferammer er noe effektivt virkemiddel for å få bukt med problemet.

 

Gjør du virkelig ikke det altså? Så om ungdommen vet at straffen for å trimme er 2 års utsettelse, avskiltning og 20.000 kr i bot skremmes de ikke til å la være å trimme?

 

jeg mener de kunne bare satt staffen så høy at det ser dumt ut , 20 000 og 2 års utsettelse av førerkort.

 

men jeg tror det har funket

 

men da kan de stoppe med plombering også ...

 

skal få noen jeg kjenner til å ta opp det, de er politikere.

Nå snakker du vell om din far Petter ;) kan kjenner jeg :D

Lenke til kommentar

Lov er lov ja, men det hjelper fint lite å gjenta det hvis loven ikke håndheves.

 

Hvor har du denne vrangforestillingen om at loven ikke håndheves fra? Selvfølgelig håndheves loven! Blir man stoppet med trim får det konseknvenser. Om man blir tatt eller ikke er noe annet.

 

men jeg kan ikke se hvordan økte strafferammer er noe effektivt virkemiddel for å få bukt med problemet.

 

Gjør du virkelig ikke det altså? Så om ungdommen vet at straffen for å trimme er 2 års utsettelse, avskiltning og 20.000 kr i bot skremmes de ikke til å la være å trimme?

 

jeg mener de kunne bare satt staffen så høy at det ser dumt ut , 20 000 og 2 års utsettelse av førerkort.

 

men jeg tror det har funket

 

men da kan de stoppe med plombering også ...

 

skal få noen jeg kjenner til å ta opp det, de er politikere.

Nå snakker du vell om din far Petter ;) kan kjenner jeg :D

 

haha , joda , men e ikke akkurat han som tar opp det : P e partiet

 

men ser dårlig ut så langt så : (

 

Lov er lov ja, men det hjelper fint lite å gjenta det hvis loven ikke håndheves.

 

Hvor har du denne vrangforestillingen om at loven ikke håndheves fra? Selvfølgelig håndheves loven! Blir man stoppet med trim får det konseknvenser. Om man blir tatt eller ikke er noe annet.

 

men jeg kan ikke se hvordan økte strafferammer er noe effektivt virkemiddel for å få bukt med problemet.

 

Gjør du virkelig ikke det altså? Så om ungdommen vet at straffen for å trimme er 2 års utsettelse, avskiltning og 20.000 kr i bot skremmes de ikke til å la være å trimme?

 

 

haha , enig der : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...