Gå til innhold

Svart skjerm på Macbook Pro


Anbefalte innlegg

Komm hjemm fra jobben igår til å oppdage at jeg ikke klare å få liv i innbegde skjermen på macbooken min.

Det er mid-2009 modell, 17".

 

På jobben bruker jeg dvi-ut og det fungerte helt fint. Den koblingen fungerer også hjemme. Men ikke den innebygde skjermen...

 

Noen forslag?..

 

thx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komm hjemm fra jobben igår til å oppdage at jeg ikke klare å få liv i innbegde skjermen på macbooken min.

Det er mid-2009 modell, 17".

 

På jobben bruker jeg dvi-ut og det fungerte helt fint. Den koblingen fungerer også hjemme. Men ikke den innebygde skjermen...

 

Noen forslag?..

 

thx

Slitt skjermkabel.

Gåen inverter.

Feil på skjermkortet.

Software feil som gjør at den bare gir signal på dvi?

Lenke til kommentar

Komm hjemm fra jobben igår til å oppdage at jeg ikke klare å få liv i innbegde skjermen på macbooken min.

Det er mid-2009 modell, 17".

 

På jobben bruker jeg dvi-ut og det fungerte helt fint. Den koblingen fungerer også hjemme. Men ikke den innebygde skjermen...

 

Noen forslag?..

 

thx

Slitt skjermkabel.

Gåen inverter.

Feil på skjermkortet.

Software feil som gjør at den bare gir signal på dvi?

 

Prøvd med 3 kabler.

Inverter?..

Ekstern skjerm fungerer.

Reinstallerte OS X.

Lenke til kommentar

inverter er en liten del i maskien som gir lys til skjermen. alle skjermer har en slik en.

 

Du har vel ingen innstillinger for å bytte skjerm når du har koblet til den eksterne? er ikke så godt kjent med mac..

 

du kan jo prøve å starte den opp i "safe mode" ved å holde nede shift under oppstart.

 

ser du noe av bildet på skjermen om du ser nøye etter/lyser på skjermen? om du gjør, er det gåen inverter.

Lenke til kommentar

inverter er en liten del i maskien som gir lys til skjermen. alle skjermer har en slik en.

 

Du har vel ingen innstillinger for å bytte skjerm når du har koblet til den eksterne? er ikke så godt kjent med mac..

 

du kan jo prøve å starte den opp i "safe mode" ved å holde nede shift under oppstart.

 

ser du noe av bildet på skjermen om du ser nøye etter/lyser på skjermen? om du gjør, er det gåen inverter.

 

Det er absolutt ingen bildet på skjermen. Selv under veldig sterk lampe er den helt svart.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle nevne at det samme skjedde med min Macbook Pro 15" (kjøpt mid 2008 ish). Tok den med til Apple butikken som tok den inn til reparasjon. Viste seg at det var skjermkortet som var gått. De byttet hele hovedkortet og selve skjermen uten at jeg trengte å betale en krone. Har ikke hørt så mye om dette problemet så det er nok ikke så utbredt, men tydelig en feil av Apple. Kan være dette som har skjedd med din maskin.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle nevne at det samme skjedde med min Macbook Pro 15" (kjøpt mid 2008 ish). Tok den med til Apple butikken som tok den inn til reparasjon. Viste seg at det var skjermkortet som var gått. De byttet hele hovedkortet og selve skjermen uten at jeg trengte å betale en krone. Har ikke hørt så mye om dette problemet så det er nok ikke så utbredt, men tydelig en feil av Apple. Kan være dette som har skjedd med din maskin.

 

Ja, men fungerte ekstern skjerm hos deg?..

 

om det bare hadde vært inverteren så hadde bare lyset i skjermnen vært borte.. Kan jo være at skjermkabelen er ødelagt, eller at skjermen er ødelagt. har vært borti defekte kabler og invertere på en acer.

 

hva med å resette pram?

post-211321-0-52958700-1307910449_thumb.png

 

prøv noe av dette under oppstart, spesielt pram resetten

 

Jupp, har prøvd alt sammen der... Hjalp ikke.

 

Har mulighet nå til å bytte ut skjermen selv - heile den øvre delen - vil det løse problemet eller kan det være andre ting i selve maskin som er gåen?..

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Modellen som kom før din vet jeg har et kjent problem med at skjermkortet plutselig dør. Mulig det samme gjelder din. Ring Apple eller ta den med dit du kjøpte den så får du sikkert byttet hovedkort. Eventuelt sjekk support-sidene til Apple, de bruker å ha en liste over kjente feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...