Gå til innhold

bachelor vs master informatikk


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye det kan ha å si på sikt om man tar bachelor i informatikk og så master, versus og begynne rett på en master? For min del betyr det et år på privatskole, da jeg trenger R2 og Fysikk 1 for å gå rett inn på master. Eventuelt kan jeg begynne på en bachelor nå og ta master etter endt bachelor.

 

Hvor mye vil dette løpet ha å si for meg yrkesmessig? Er man mer ettertraktet med et rent "masterløp"? Jeg blir nok å holde meg innenfor systemutvikling og programmering, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mastergraden du tenker på er vel et "teknologisk orientert studium"? I praksis, med tanke på senere karriere, har det lite å si om du velger dette eller et mer tradisjonelt bachelor-master løp på universitetet. Ikke verdt å kaste bort et år med å ta opp et par fag bare for å komme inn på dette studiet, etter min ringe mening.

Lenke til kommentar

Mastergraden du tenker på er vel et "teknologisk orientert studium"? I praksis, med tanke på senere karriere, har det lite å si om du velger dette eller et mer tradisjonelt bachelor-master løp på universitetet. Ikke verdt å kaste bort et år med å ta opp et par fag bare for å komme inn på dette studiet, etter min ringe mening.

 

Ja, jeg tenker på det. Siden man da får tittelen sivilingeniør vs master (ingeniør?).

Lenke til kommentar

Som systemutvikler får du like lett jobb om du er master eller siv.ing. Lønnsmessig har det heller ingen ting å si. Tenk også på at du mister et helt inntektsår hvis du skal ta opp igjen fag.

 

Hvis du hadde valgt en enda mer teknisk retning med mer "hardwarefokus" og fikling, feks industriell instrumentering, så kunne det muligens hatt mer for seg å tatt et TOS-løp. Men slik jeg kjenner systemutvikleryrket - etter selv å ha jobbet med det i 14 år nå - så skilles det ikke mellom siv.ing. og master i ansettelsesprosessene.

 

En fordel med å velge et tradisjonelt bachelor-master løp er at du kan velge litt mer hvilke fag du vil ta i bachelor-graden din, og plukke litt fra andre institutter. Interessene forandrer seg underveis, og det kan godt være at du finner ut at du vil gå i en helt annen retning enn informatikk når du har begynt å studere.

 

Mitt beste tips er å ta kontakt med en studieveileder på universitetet.

Lenke til kommentar

Som systemutvikler får du like lett jobb om du er master eller siv.ing. Lønnsmessig har det heller ingen ting å si. Tenk også på at du mister et helt inntektsår hvis du skal ta opp igjen fag.

 

Hvis du hadde valgt en enda mer teknisk retning med mer "hardwarefokus" og fikling, feks industriell instrumentering, så kunne det muligens hatt mer for seg å tatt et TOS-løp. Men slik jeg kjenner systemutvikleryrket - etter selv å ha jobbet med det i 14 år nå - så skilles det ikke mellom siv.ing. og master i ansettelsesprosessene.

 

En fordel med å velge et tradisjonelt bachelor-master løp er at du kan velge litt mer hvilke fag du vil ta i bachelor-graden din, og plukke litt fra andre institutter. Interessene forandrer seg underveis, og det kan godt være at du finner ut at du vil gå i en helt annen retning enn informatikk når du har begynt å studere.

 

Mitt beste tips er å ta kontakt med en studieveileder på universitetet.

 

Takk for nyttig svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...