Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke til å åpne en port


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Igår prøvde jeg å åpne en port for å bruke i Utorrent, og gikk gjennom stegene her og satt opp en statisk ip-adresse, men fortsatt var ikke porten åpen.

 

Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å fikse dette? :) Kan det være i brannmuren problemet ligger?

 

Jeg valgte å bruke:

 

port: 27518

 

IP: 192.168.0.135

 

Hvis det spiller noen rolle:

 

Antivirus og brannmur: Symantec Endpoint Protection.

 

OS: Windows 7

 

Ps. grunnen til at jeg bruke 'virtual server' istedet for 'portforwarding' var at de instillingene som viste jeg skulle skrive inn på portforward.com var fra virtual server..

 

Jeg legger og ved bilder av forskjellig under, hvis det kan være til hjelp å feilsøke..

 

Jeg leste og

 

Du har kanskje prøvd å sette opp en server av slag før, men ingen har kunnet connecte til deg? Problemet ligger da antageligvis i Forwarding av porter. Dette kan vi ofte kalle Virtual Server. Dvs. at når en ekstern bruker (la oss si Joe som bor i amerika) kobler til ip adressen gjennom port 21 (FTP), vil han komme til ruteren/modemet ditt. Ruteren/modemet ser at Joe vil starte en FTP session og vil da sende dataen videre til FTP serveren på nettverket. Man kan også sette opp noe som heter Special application. Dette gir høyere sikkerhet, siden port 21 bare blir åpen når FTP serveren trenger det. Dvs. at FTP serveren vil si ifra til ruteren/modemet at "Nå starter jeg en FTP session, og DU skal åpne port 21 for meg.". Ruteren/modemet åpner da port 21 og tilkoblinger kommer igjennom. På Virtual Server, er det en spesifisertn IP adresse på nettverket som får tilkoblingen sendt til seg hele tiden. Dvs. porten blir konstant åpen, som igjen vil si; dårligere sikkerhet, men for all del, hvis du ikke kan noe om dette så bruk Virtual Server.

 

her

 

Hvordan er det mer usikkert å bruke virtual server? Bør jeg satse på å prøve meg på 'special application'?

 

Er det forresten mer jeg trenger å tenke på når det gjelder sikkerthet? (Jeg skal laste ned fra public og private trackere...)

 

 

 

Beklager hvis dette ble veldig langt, men jeg er nokså ny når det kommer til porter og nettverk (men vil lære mer om det), så jeg er ikke sikker på hva jeg bør har med og ikke for å gjøre det lettere for dere å hjelpe meg :)

 

Takker for all hjelp!

post-223160-0-29047800-1307183301_thumb.png

post-223160-0-23495100-1307183302_thumb.png

post-223160-0-19299800-1307183304_thumb.png

Endret av handerrre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket modem eller routermodem har du? Hvilken nettleverandør? Annet utstyr mellom router og modem?

Routeren er en Jensen Scandinavia AirLink-89300 som er koblet til et modem fra Canal Digital. Det står og telefonadapter GR1000CD på det. Nettleverandøren er Canal Digital.

 

Annet utstyr? Hmm. Det går sånn: Pc -> Router -> lite modem -> TV dekoder/bredbåndsmodem -> antennekontakt.

Lenke til kommentar

Hvis du er koblet slik:

PC - Router - Telefonadapter - modem, så er det telefonadapteret som sperrer porter for deg.

I såfall bør du logge deg inn på det og sette det i DMZ e.l.

Hmm, hvordan gjør jeg dette da? :)

 

Edit: det kan ikke være brannmuren da?

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

Ideelt sett så burde telefonadapteret hengt bak router og ikke foran. Så lenge det henger foran så kan du få slike problemer du nevner. Du kan jo prøve og koble routeren rett i modemet og kjøre en ny test.

Men telefonadapteren henger bak routeren, slik:

post-223160-0-49127800-1307207346_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noe som kanskje er verdt å merke seg er at min bror (på samme nettverk) ikke har noen portproblemer nå når han laster ned..

Da er det jo nødt å være lokalt på din pc problemet ligger.

Mjaa, er ikke sikker. For jeg sjekket nettop på hans og han får og "Port is not open (you are still able to download)", men ikonet nede til høyre er derimot grønt. Det er det bare noen ganger på min pc..

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...