Gå til innhold

Råd om flytting av gamle komponenter inn i nyinnkjøp stasjonær


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk god hjelp til å kjøpe meg en ny stasjonær pc fra forumet her for litt tilbake. Nå har jeg fått flyttet alle data over på NAS boksen og fått koblet sammen den nye (helt rå forskjell -så tusen takk for all hjelp). Jeg endte med følgende komponenter på den nye:

 


  •  
  • Fractal Design Define R3 Titanium Grey
  • ASUS P8H67-M PRO B3, Socket-1155
  • Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500K
  • Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kjøler
  • Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
  • Intel® SSD 510 Series 120GB 2,5"
  • Cooler Master Silent Pro Gold 600W PSU
  • Samsung DVD±RW Burner, SH-S223C

 

Nå som jeg sitter å ser på den gamle lurer jeg på om jeg kan nyttiggjøre meg noen komponenter fra den. Tenker da på:

 

 

Dersom HD'ene vil kunne fungere, hvordan fjerner jeg OS/Data på de to når jeg ikke har OS CD'en tilgjengelig før jeg setter de inn i den nye? Ikke veldig teknisk av meg (men klarte å skru sammen pc'en ved hjelp av youtube -så med litt push i riktig retning er det utrolig hva jeg får til ;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet er kanskje ikke så sterkt i dag, men jeg tror det er sterkere enn Intel HD 3000, hvor mye er en annen sak.

 

Bare la SSDen være først i boot-lista så går det brillefint å sette inn to HDDer, om du derimot skal kjøre et RAID-oppsett må du reinstallere.

 

USB-minnekortleseren burde fungere knirkefritt da det er USB.

Lenke til kommentar

Så da kan jeg bare koble de fra den gamle og smekke de inn i den nye så vil den skjønne at den skal boote fra ssd'en fremdeles selv med OS på en av de gamle HD'ene? Redd for å skape trøbbel etter å ha fått den nye til å funke på første forsøket bare :)

 

Ingen måte å wipe de helt rene før jeg setter de inn?

 

Da kommer jeg til å prøve med både skjermkortet, HD'ene og den multikortleseren :) Skal bli spennende.

Lenke til kommentar

Så da kan jeg bare koble de fra den gamle og smekke de inn i den nye så vil den skjønne at den skal boote fra ssd'en fremdeles selv med OS på en av de gamle HD'ene? Redd for å skape trøbbel etter å ha fått den nye til å funke på første forsøket bare :)

 

Ingen måte å wipe de helt rene før jeg setter de inn?

 

Da kommer jeg til å prøve med både skjermkortet, HD'ene og den multikortleseren :) Skal bli spennende.

 

Putt inn diskene og ved boot (oppstart) så går du inn i bios -> boot (eller hva det heter på ditt hk) -> Disk priority og sett SSDen øverst. Dersom alt funker som den skal, skal den boote fra SSDen. Og etter oppstart er det bare å formatere begge diskene i windows.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...