Henriette.. Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 Hei! Jeg lurer på en ting, går det an å kjøre lett MC med traktorlappen? Kan noen evt. gi meg en liste over de forskjellige kjøretøyene man kan kjøre med traktorlappen? Jeg vet at man kan kjøre moped/scooter med traktorlappen, iallefall.. På forhånd; Takk!
Roger865 Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Nei, det er ikke tillatt. Alt det du lurer på finner du svar på på www.vegvesen.no http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Traktor+%28klasse+T%29 Endret 1. juni 2011 av Christian_K
Henriette.. Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Skrevet 1. juni 2011 Går det altså ikke an å kjøre moped med traktorlappen?
M-G Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 "Klasse T gir også førerrettighet for klasse M 147. Klasse M147 (firehjuls moped) Denne klassen gjelder føring av tre- eller firehjuls moped, herunder såkalt mopedbil. Søker må bestå teoretisk førerprøve etter å ha dokumentert gjennomført obligatorisk mopedopplæring. Søkers vandel og helse blir kontrollert før førerkort utstedes. Helsekravene er de samme som for personbil. Før man fyller 18 år, er førerettigheten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift) Klasse M 147 gir ikke rett til å kjøre tohjuls moped." Så nei du kan ikke kjøre tohjulsmoped med klasse T - traktor.
Henriette.. Skrevet 4. juni 2011 Forfatter Skrevet 4. juni 2011 Okay. Takk for svaret! Så, hvis jeg har skjønt det rett, går det da an å kjøre firehjuling (50cc)? Istedenfor tohjulsmoped? Altså; Jeg kan gjøre det slik, at jeg tar traktorlappen, og kjører både traktor og firehjuling (50cc) på den?
FrostaViking Skrevet 21. mai 2012 Skrevet 21. mai 2012 ja, du kan kjøre firhjuling, helt opp til 850 cc
Inge Rognmo Skrevet 30. mai 2012 Skrevet 30. mai 2012 ja, du kan kjøre firhjuling, helt opp til 850 cc Forutsatt at den er registrert enten som moped (M147) eller som traktor -og det siste innebærer konstruktiv fartsgrense (plombering) på 40km/t.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå