Gå til innhold

Piratkopiering av spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teoretisk sett ville jeg lastet ned en pirat utgave og testet spillet, spill demoer er så begrenset og mange ganger er det bare multiplayer demos.

 

Om det suger gidder jeg ikke spille det og ikke kjøpe det - Hva er så big deal med pirat kopier da? De som bruker pirated spill sliter jo med både patching, cracking, serial koder og alt mulig, og å spille online, vet ikke om samvittighet er noe som har innvirkning på noen, men det kan slå inn der også for en og annen.

 

Er spillet bra og jeg virkelig liker det og vet jeg blir å spille det og ta det fram senere, så ville jeg jo selvfølgelig kjøpt det. Mye bedre å kjøpe orginalt, men det gjør ikke så mange og det pga pris, det er ikke noe å diskutere, sånn er det :shrug:

 

Edit: Glemte å si at å selge piratkopier er totally LAME :grumpy:

Lenke til kommentar

:) Tror ikke jeg gidder å skrive noen bok nei. Får holde det jeg skrev her oppe. Godt å se at du har gjennomtenkte utsagn, izex :wink:

 

Men, en ting som jeg til stadighet hører i denne sammenhengen :

Er spillet bra og jeg virkelig liker det og vet jeg blir å spille det og ta det fram senere, så ville jeg jo selvfølgelig kjøpt det. Mye bedre å kjøpe orginalt, men det gjør ikke så mange og det pga pris, det er ikke noe å diskutere, sånn er det

 

Da liker jeg alltid å spørre om hvor mange spill de som sier slikt, faktisk har kjøpt. Vanligvis dreier det seg kanskje om 2-3 spill. Jeg nekter å tro at folk som er engasjert i piratkopieringsdebatter og kommer med slike utsagn, kun har funnet 2,3, eller kanskje opp til 10 spill som de har likt. Hva gjør dere på i mellomtiden? Spiller de 2-3 spillene som dere har kjøpt til døde? Kjøper ikke helt argumenter av den typen, rett og slett

:shrug:

 

Og, til etteretning. Sist jeg regnet på det, og det var for 3 år siden, hadde jeg spilloriginaler til et sted mellom 40 og 50 tusen kroner liggende. Og jeg har kjøpt en del spill siden den gang. Noen som slår den? Har nok også (desverre?) hatt spill for en verdi betydelig høyere enn det innom harddisen min, den hykleren som jeg er.

 

/emote lurer på når SWG Ecclipse er oppe igjen, så jeg slipper å plage ungdommen med forelesninger og vrøvl

 

---

The Dancing Wookie

Lenke til kommentar

Og korfor er mange på forumet redde for å sei at dei piratkopierer? Kan garantere at 85% av alle gamere på forumet har piratkopiert ett og anna spill. Det er ikkje ulovlig at folk veit det, det som er ulovlig på forumet er å oppfordre/hjelpe til med priatkopiering.

 

Uansett så er det litt meir stas å ha et orginalt spill når du liker det veldig godt. Blir litt teit å vere fan av et spill, men berre ha en billig kopi.

Lenke til kommentar

Det at så mange sier at de kjøper bra spill de har piratkopiert først kan nok stemme, det...

Spørsmålet er bare: hvor bra må et spill være før du kjøper det?

 

jeg kjenner selvfølgelig ikke andre menneskers vaner, men kan vise til egne erfaringer.

 

jeg må innrømme at det fortsatt er en del spill jeg fortsatt ikke har kjøpt, selv om jeg har brukt utallige timer på disse... men det økonomiske momentet må vel få sin del av skylden :(

 

Min brukskonto har sjelden en balanse på over 1000kr, en sum jeg mener er en buffer jeg bør opprettholde i tilfelle uforutsette utgifter...

 

grunnet mitt ellers meget aktive liv (tilbringer sjelden mer enn 3 timer foran pc hver dag) får jeg sjelden større beløp på konto, ettersom både fotball, trial og utenomsportslige aktiviteter krever sin del av mitt overskudd...

 

allikevel har jeg tatt meg råd til innimellom å kjøpe noen spill... kan nevne eksempler som half-life, age of mythology, neverwinter nights, operation flashpoint, baldurs gate, icewind dale og noen flere... I tillegg til mine PS/2 spill (bl.a. colin mcrae 3 og noen få andre)

 

med en månedslønn på 5000kr. brutto (hvor jeg budsjetterer med et maks forbruk på 2000kr) kan jeg jo kanskje ta meg råd til et spill i måneden, men jeg spiller jo mye mer enn det... for tiden går det en del i gothic II og street legal. kommer nok ikke til å kjøpe noen av de, ettersom ingen av de har noen kjempemessige kvaliteter, men jeg har allikevel en del spill jeg har lyst på i nærmeste fremtid...

 

Bl. a. føler jeg at jeg skylder bethesda å kjøpe en kopi av morrowind etter mange dagers spilling, og dungeon siege må nok også kjøpes en gang...

 

poenget mitt med å fortelle livshistorien min er å vise at det faktisk ikke er så lett å kjøpe alle spillene du liker uansett hvor lyst du har.... :wink:

Lenke til kommentar

Interessant tema. Alle utviklere er selvsagt interessert i at flest mulig skal kjøpe og færrest mulig skal kopiere akkurat deres spill, men det kan faktisk hende at PC-spillenes fremtid er avhengig av at det fortsatt piratkopieres en del. Årsaken er egentlig ganske enkel. En PC er langt dyrere enn en konsoll, for å forsvare et kjøp av en maskin til 15.000 - 20.000 må det være en viss tilgang på billige/gratis (les: mye mindre enn 500,-) spill og programmer. Hardwareutgifter er noe ingen kommer utenom, og slik som utviklingen er på PC-fronten er det heller ikke en engangs-investering.

 

Alle skjønner at PC-spillenes fremtid er avhengig av at det hele tiden rekruteres nye "gamere". I alderen der folk begynner å interessere seg for slikt er det svært få som har råd til å kjøpe spesielt mange spill til en halv høvding stykket. Får ikke disse tilgang til piratkopierte spill er sjansen _stor_ for at de aldri kommer til å begynne å interessere seg for spill på PC i det hele tatt. Står valget mellom en PC til 15.000 og spill til 500 eller en konsoll til 1.500 med like dyre spill er valget enkelt. Blir det for vanskelig å oppdrive piratkopierte spill i fremtiden spår jeg at konsollene kommer til å øke betraktelig, samtidig som spill på PC vil synke betraktelig. Dette går selvsagt ut over spillprodusentene (til PC), som da får solgt enda færre titler.

 

De som "verves" som unge og fattige er langt på vei de samme som kjøper spill når de får råd senere i livet. Ganske sjelden at noen som aldri har spilt før begynner som 25-åring. Det er det samme som mange programvareleverandører har forstått. Mange tunge, svindyre programmer (f.eks. 3D-modeleringsprogrammer) finnes i gratisversjoner for privatpersoner. Hvorfor? Fordi disse uansett ikke hadde hatt råd til å kjøpe programmene, så da er det bedre at de får prøve ut programmet til de muligens en dag får råd, eller enda bedre; kan påvirke sin bedrift til å kjøpe lisenser til flere ansatte.

 

Når alt dette er sagt så synes jeg ikke piratkopiering er moralsk riktig, men det er nok heller ikke den store, stygge ulven som mange vil ha det til. Det beste for spillbransjen (igjen, nå snakker jeg PC) er at kundene kjøper de beste spillene, og så mange de har råd til. Spill som piratkopieres (og som du likevel aldri hadde hatt råd til å kjøpe) skader ikke utviklere, men er med på å vedlikeholde din interesse for spill. Når det gjelder meg er tendensen helt klar, færre og færre piratkopierte spill, flere og flere originale spill. Dette må da være helt ideelt for alle parter, hadde jeg ikke hatt tilgangen på gratis spill når jeg var mindre ville jeg aldri vært så interessert i spill som jeg er i dag.

Lenke til kommentar
Vrøvl!

 

Største tullballet jeg har lest. Det går ikke ann å forsvare piratkopiering, uansett hvordan du ser på det. Og som markedsføringskanal er det jo rett og slett latterlig. Skal vi lære våre unge opp til å bli kjeltringer fra starten av?

 

Har du glede av det, betal for det, enkelt og greit... :grumpy:

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Vrøvl!

 

Største tullballet jeg har lest. Det går ikke ann å forsvare piratkopiering, uansett hvordan du ser på det. Og som markedsføringskanal er det jo rett og slett latterlig. Skal vi lære våre unge opp til å bli kjeltringer fra starten av?

 

Har du glede av det, betal for det, enkelt og greit... :grumpy:

 

 

des,OUT!

 

Hadde du hatt litt peil på hva jeg snakker om hadde du i det minste forstått at saken har to sider. At du reagerer som du gjør viser med all tydelighet at du er (nok en) "hjernevasket" wannabe idealist. Jeg foreslår at du leser gjennom posten min en (elle kanskje 3-4) gang(er) til, så kan du kommentere hver enkelt påstand mer spesifikt. Er liten vits med en diskusjon på ja/nei-nivå. Har du ingen argumenter for å hevde det du gjør så foreslår jeg at du holder deg unna tastaturet neste gang.

 

Det har ikke med å "lære barna til å bli kjeltringer" å gjøre. Det har med rekruttering å gjøre. Tror du virkelig at barn/unge har råd til å kjøpe PC-spill i stor stil? Noen få har kanskje det, men de aller fleste har ikke sjans til å kjøpe mange spillene i året. Rekruttering er ikke helt uvesentlig, det er helt essensielt for å lykkes faktisk.

 

Edit: Et konkret eksempel: Vi hadde trolig ikke ventet på Doom 3 nå hvis det ikke var for at Doom var piratkopiert til den store gullmedalje.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at nye spill, i Norge, generelt er dyrere enn det de burde ha vært. Det er et argument de aller fleste som driver med piratkopiering trekker frem som forsvar. I en seriøs diskusjon holder det imidlertid ikke.

 

For det første: Det er ikke meningen du skal få alle spillene som virker spennende. Du må velge, etter hvor mange du har råd til å kjøpe.

 

For det andre: Hvis du har litt tålmodighet kommer du til å finne spillet nedsatt i pris innen få måneder etter at det er utgitt. Du må bare lete. I forigårs fant jeg Blood Rayne til PC for £6.99 hos Play.com. Det er et praktisk talt nytt spill, til under hundre kroner. Play.com har forøvrig massevis av gode tilbud. Age of Wonders 2 selger de til rundt samme pris (og det er med i et tilbud der du kan kjøpe tre spill for £20, så gjør du det blir prisen på AoW2 £6.66).

 

Jeg bruker nesten aldri å kjøpe helt nye spill (og det var også tilfellet før jeg fikk jobb hos Gamer.no (før noen peker på at jeg nå får nye spill "gratis" fra dem)), til 500 kr. Det er kun spill jeg er _veldig_ interessert i som jeg kjøper nye - GTA3: Vice City var det forrige, og antakelig det eneste på en god stund. Jeg har gått og ønsket meg Age of Wonders 2 lenge (men har av forskjellige grunner ikke prioritert å kjøpe det), men jeg har vært tålmodig, og nå er det på vei til postkassa mi for langt mindre enn det jeg ville måtte betalt for det skulle jeg kjøpt det nytt. De fleste spillene jeg kjøper betaler jeg 70-200 kr for.

 

For det tredje: Har du internettilgang, har du også tilgang på tusenvis av gratis eller lavpris-shareware spill. Svært mange av disse er virkelig gode. Det er bare å laste dem ned og spille i vei (ofte er de ikke mange megabytene store heller). Selv om en aldri kjøpte spill ville det være nok av gratis spill på nettet til at en kunne spille 24 timer i døgnet og aldri gå tom for nye kvalitetsspill. Det er til og med mange kommersielle spill tilgjengelig lovlig og gratis på nettet.

 

 

Jeg har imidlertid langt fra noen ren samvittighet når det gjelder piratkopiering. Formålet med denne posten er ikke å fordømme, men å peke på noen grunner til at "spill er for dyrt" argumentet ikke holder vann. Dessuten vil jeg trekke frem det faktum at det faktisk finnes alternativer til de dyre, nye spillene. Synes du ikke et spill er verdt 500 kr, så vent til det går ned i pris eller kjøp noe billigere. Eller last noe ned fra nettet. Dataspill er ikke noen dyr hobby hvis du er litt smart.

Lenke til kommentar
Formålet med denne posten er ikke å fordømme, men å peke på noen grunner til at "spill er for dyrt" argumentet ikke holder vann. Dessuten vil jeg trekke frem det faktum at det faktisk finnes alternativer til de dyre, nye spillene. Synes du ikke et spill er verdt 500 kr, så vent til det går ned i pris eller kjøp noe billigere. Eller last noe ned fra nettet. Dataspill er ikke noen dyr hobby hvis du er litt smart.

 

Det er heller ikke mitt argument. Poenget mitt er at det er bedre at det piratkopieres enn at det ikke spilles i det hele tatt. Det er faktisk valget for mange unge. Ingen kjøper en PC til 15.000,- for å spille to spill i året. Ja, det finnes mye bra og gratis, men det er ikke det som trekker folk til å kjøpe PC. Tror heller ikke det er gunstig for PC-spillenes fremtid om de som er unge i dag skulle nektes adgang til de store spillene fordi de ikke har råd nå. De har råd siden, og de kommer til å kjøpe spill siden. Det gagner begge parter, å ikke se dette er å ha skylapper.

 

Jeg er verken for eller mot piratkopiering, men jeg ser at det ikke er sort/hvitt. Jeg vil PC-spillenes beste, da det er min favoritt-plattform, og jeg kjøper faktisk så mye jeg har råd til. De spillene som blir lastet ned fordi den "skyldige" ikke har råd til å kjøpe dem gjør ingen skade! Snarere tvert i mot, det er da også ganske innlysende..

Lenke til kommentar

Setter pris på en seriøs post med gode motargumenter, og må si meg enig i det meste som kommer fram her, men ser meg desverre ikke i stand til å følge dine retningslinjer i denne saken, Joachim....

 

Kan jo trekke frem flere grunner enn pris for å begrunne min omgang med piratkopiert programvare... Det er jo ikke bare prisen som er grunnen... hvis jeg måtte betale en 50 lapp for et nytt spill eller en 500 lapp ville jeg uansett testet en piratkopiert versjon først hvis dette finnes lett tilgjengelig. Dette er nok bare en menneskelig svakhet, men jeg må innrømme at jeg aldri gidder å laste ned piratkopierte spill, de finner kun veien til min harddisk via et lokalt nettverk dersom noen sier "detta spellet må du prøve!"

 

dette gjør det jo ikke mer lovlig, men allikevel er det fristende

 

en annen grunn som bør nevnes er gruppepress.

[ironi]alle andre gjør det jo?[/ironi]

men seriøst talt sier du jo ikke nei når kameraten din sier "prøv det fete spillet jeg har skaffa a"

 

I tillegg er det jo mye bedre å prøve ut fullversjonen isteden for demoversjonen når du skal bedømme om spillet er verdt å betale en halv tusenlapp for. det gir deg et større inntrykk av spillopplevelsen enn en liten snutt fra demoversjonen.

Lenke til kommentar

før kopierte jeg spill av og til, dette har jeg sluttet med nå. grunnen er ganske enkel, orker ikke laste ned og surre med det, siden jeg ikke kommer til å spille spillet mange timer.

 

Problemet mitt er at jeg ikke spiller spill mange timer, folk snakker om titalls timer. Jeg kommer ofte bare til 10 timer eller noe, men det varierer litt. Derfor syns jeg det er spinn dyrt med 500 for et spill jeg ikke vet om jeg kommer til å like, kunne spille mye. Og nei, det finnes ikke demoer til alle spill. Mange det ikke finnes til.

Lenke til kommentar

QRT

 

Rekrutering til bransjen får vi via de normale markedsføringskanalene slik som blader, annonser, gamer.no osv. Du trenger ikke spille et spill for å få lyst til å kjøpe deg et spill. Av og til holder det med et screenshot.

 

Det er skuffende å se at du forsvarer pc kjøp til 15-20k med at det er lett tilgang på "dyre" programmer og spill. Kjeltringer har vi nok av, trenger vi flere? Med slike holdninger som dette så får vi en veldig fin verden, veldig fin...

 

Jeg skal være enig i at spill generelt er dyre, men har man ikke råd der og da så får man spare da.

 

Jeg gidder faktisk ikke å diskutere dette her med deg, det er nemlig ingenting å diskutere, piratkopiering er forbudt ved lov. Hva med det er det du ikke skjønner?

 

Videre så syntes jeg Joachim_F oppsummerer dette ganske bra... :woot:

 

 

Wannabe? :roll:

 

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar

Jeg gidder faktisk ikke å diskutere dette her med deg, det er nemlig ingenting å diskutere, piratkopiering er forbudt ved lov. Hva med det er det du ikke skjønner?

 

 

 

Det er mye som er forbudt med lov som man faktisk gjør allikevel...

hvor stor % av landets mopeder er orginale for eksempel?

er jo fristende å kjøre fortere enn 30 i oppoverbakker (kjenner problemstillingen) :-?

 

(litt off-topic, men like aktuelt lovmessig sett)

Lenke til kommentar
Rekrutering til bransjen får vi via de normale markedsføringskanalene slik som blader, annonser, gamer.no osv. Du trenger ikke spille et spill for å få lyst til å kjøpe deg et spill. Av og til holder det med et screenshot.

 

Hvem kjøper seg en PC fordi de har sett et rått screenshot? Det skal _litt_ mer til for at folk skal kjøpe seg en PC til 15.000,-.

 

Det er skuffende å se at du forsvarer pc kjøp til 15-20k med at det er lett tilgang på "dyre" programmer og spill. Kjeltringer har vi nok av, trenger vi flere? Med slike holdninger som dette så får vi en veldig fin verden, veldig fin...

 

For meg er en PC verdt såpass også uten piratkopier (bruker btw. mye Linux som er gratis), men for mange unge som vurderer å begynne med PC er det helt essensielt at de får ta del i en spillverden de ikke har råd til å holde følge med på lovlig vis. Kjeltringer? Bah, vil nå heller si at "regelryttere har vi nok av". Kardemommeloven er i mange tilfeller mer fornuftig.

 

Jeg skal være enig i at spill generelt er dyre, men har man ikke råd der og da så får man spare da.

 

Tror du virkelig at 10-åringer med 50-100,- i uka kan spare seg opp til nok penger til å kjøpe så mange spill at det forsvarer et kjøp av en PC? Det tror ikke jeg!

 

Jeg gidder faktisk ikke å diskutere dette her med deg, det er nemlig ingenting å diskutere, piratkopiering er forbudt ved lov. Hva med det er det du ikke skjønner?

 

Hva jeg ikke skjønner? Heh, jeg tror jeg ser hele bildet litt bedre enn deg bare, det er det hele. At noe er forbudt ved lov er et særdeles dårlig argument for at det ikke skal kunne diskuteres. Jeg vet utmerket godt at det ikke er lov, men nå diskuterer vi moralen ved det. Moralen samsvarer ikke nødvendigvis med Norges Lover.

 

Wannabe? :roll:

 

Ja, nettop wannabe. Du er tydelig fått indoktrinert at piratkopiering er roten til alt vondt, og nekter å se andre sider ved saken. Faktisk nekter du å se spillbransjens fordeler ved piratkopiering også, jeg tror spillbransjen er meget klar over at de er avhengige av en viss piratvirksomhet for å overleve, men de kan selvsagt ikke kommentere slikt offentlig (da vil alle begynne å kopiere istedet for å kjøpe). Det er ikke ulovlig å bruke hodet til å tenke selv istedet for å gjennta holdninger man har fått trykket ned i halsen.

Lenke til kommentar
Dataspill er ikke noen dyr hobby hvis du er litt smart.

 

Jeg er verken for eller mot piratkopiering, men jeg ser at det ikke er sort/hvitt. Jeg vil PC-spillenes beste, da det er min favoritt-plattform, og jeg kjøper faktisk så mye jeg har råd til. De spillene som blir lastet ned fordi den "skyldige" ikke har råd til å kjøpe dem gjør ingen skade! Snarere tvert i mot, det er da også ganske innlysende..

 

Både ja og nei. Jeg ser poenget ditt, men det faktum at spillene synker såpass raskt i verdi ødelegger litt for argumentet. Hvis du ikke har råd til å kjøpe, tja, si Chaser, i dag så kan det være du har råd til å kjøpe det (og dermed støtte industrien) når nyutgivelsen kommer eller når prisen blir satt ned. På den måten kan en si at den som piratkopierer gjør en viss skade. Hvis det uansett er et spill han/hun ikke ville kjøpe, så burde han/hun egentlig ikke lastet det ned heller.

 

Jeg ønsker ikke å være noen moralens vokter på dette området (og som du sier er det langt i fra sort/hvitt, og moralen er ikke alltid synonymt med loven). Hovedpoenget med posten min er å påpeke at det at nye spill koster mye penger ikke er et godt argument for piratkopiering.

Lenke til kommentar

*sukk*

 

dette får meg til å tenke tilbake på gamle dager, før cd-rom (og cd-brennerens) tid.

 

Da kunne vi jo bare _låne_ spill av kameraten når han var lei av det. Hvorfor holder ikke dette mål lengre? Det burde jo være en måte å unngå å bryte loven på? (forutsatt at eieren har slettet spillet fra egen pc i det vedkommende låner det bort, ellers er det jo ulovlig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...