Gå til innhold

[Løst] XPP på Vista-bærbar - funker ikke med SATA-mode


Anbefalte innlegg

Har lagt inn XPPro SP2 på en Fujitsu Siemens Celsius H250 som egentlig er lisensiert for Vista. (XPPro'en er lovlig lisensiert for Fujitsu Siemens). Det ligger ute drivere for XP på FS's hjemmesider, så den er kompatibel med XP. Problemet er at jeg må endre til "compatible" (IDE-mode) i BIOS for å få lagt inn XP. Selv med riktig driver ved F6 under installasjon driver den bare og rebooter før den fullfører. Når jeg endrer til "compatible" får jeg fullført installasjonen, men når jeg setter tilbake til default i BIOS igjen vil den ikke inn i Windows (går i loop). Dette selv etter å ha installert alle driverne fra FS + oppdatert BIOS.

Noen idé? Jeg kan jo kjøre diskkontrolleren som "compatible", men vil helst kjøre default.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så enkelt å si med det samme om hva er årsak til det, men jeg kunne tenke meg at du prøver å legge inn drivere for ahci/raid via sysprep. Dvs fra i windows, siden du har installert XP på compatible mode.

 

Sysprep finner du i Deploy.cab, som er i XPCD:\support\tools\deploy.cab.

 

Lage først en folder i C:\sysprep og extract deploy.cab i den.

Deretter må du lage en sysprep.inf file med en [sysprepMassStorage] section i den. Under den skal du ha id's fra iaAHCI.inf og fra iastor.inf.

 

Deretter skal du kjøre sysprep fra i cmd med - factory og eventuelt -nosidgen.

 

Etter restart kan du skifte kontroller mode i biosen til ahci eller sata (jeg vet ikke hvordan det er hos deg.

 

 

 

Du kan og gi meg link til drivere du laster ned, slik at jeg kan hjelpe når du er i sysprep.inf file. (denne filen lager du i notepad).

 

Det er bare å prøve det der also. (om du har activert XP må du ha -activated etter sysprep commando og)

 

Du kan lese mer om sysprep og syntaxen for det sysprep.inf file, fra det ref.chm file du skal ha i sysprep folder, etter extraction av deploy.cab

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan prøve med den her sysprep.rar. Extract den i din sysprep folder

 

Når du åpner den sysprep.inf vil du se at jeg har skrevet at dine drivere er å finne på C:\Drivers, så om du har drivere på et annet sted, må du forandre det.

 

Commando fra CMD:

 

sysprep -factory -nosidgen

 

eller skriver du heile banen, dvs C:\sysprep\sysprep -factory -nosidgen.

 

Etter restart skal sysprep være activ, dvs at på et eller annet tidspunkt må du -reseal. Men du skal ikke gjøre det før du bekreftet at den klarer å boote. Derfor skal du velge å reboot når vindue kommer opp, og ikke reseal.

 

Hvis du ikke klarer å boote i ahci mode, så går du tilbake til compatible, for så å prøve igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...