Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nybegynnerkamera med objekiv til 8k


Anbefalte innlegg

Har plane om å gå til innkjøp av et nybegynnerkamera som skal brukes mest til naturbilder (både fra avstand og nærme) og UrbanExploringbilder (gamle hus, bunkere etc. Blir fort lit mørkt på disse stedene) Og siden jeg så å si har null peiling på fotografering ennå så ble det litt vanskelig å velge et godt nybegynnerkamera.

 

Satser på å starte en ny hobby som fotograf nå, har lenge hengt rundt på nettet og siklet på andres bilder, men np vil jeg prøve selv.

 

Har ett par krav:

- Pris 4000 - 5500 +/- noen hundre

- Helst nytt

 

Har sett litt på disse:

 

NY:

- Canon EOS 550D (Tror dette blir for dyrt, er bare kamerahus) (Kit med optik)

- Canon EOS 1000D (Bare kamerahus)

Brukt:

- Pentax K-r

- Nikon D90 m/ Sigma 18-50 F2.8

- CANON 450D

- Canon 40D (Kamerahus)

- Canon 40D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

 

Setter stor pris på hjelp, er helt grønn på fotografering :)

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dustinhome.no/pd_5010300298.aspx EOS500DKIT

Dette er modellen mellom 450d og 550d. Et ganske nytt kamera.

Objektivet er greit for førstegangspersoner. Tar flotte bilder, men selvsagt finnes det og andre objektiver som er bedre enn dette. Men det gjør jobben sin.

 

Men jeg syntes du burde stikke innom en butikk og ta på forskjellige kameraer. Det er lurt å ta på de, og bli litt kjent med de. Om du kjenner noen i familien eller venner som har systemkamera, og har flere objektiver, så er det kanskje lurt å velge samme merke om du kunne fått låne objektiver iblant.

 

Du kan jo se på Sony også, Sony Alpha A33 m/18-55mm objektiv ligger på rundt 6000,- og tar 7 bilder i sekundet. Det er langt flere bilder i sekundet enn f.eks Canon 450/500d.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon 500D er like bra som 550D hvis du ikke setter video funksjonen høyt, har du ingen hast med og kjøpe er det ofte gode tilbud på speilreflekskameraer.

 

Det du burde satse på er et systemkamera som har et normal zoom-objektiv som dekker området 17/18mm til 55/85mm da har du et bred brennviddespekter og samtidlig tar du vare på bildekvaliteten, i tillegg må du ha en ekstern blits da den innebygde blitsen ikke vil bli godt nok til den type bilder du har til hensikt og ta, der vil jeg anbefale deg og kjøpe en litt større original blits av samme fabrikat som kameraet, det for og forenkle bruken i automoduser.

 

Hvis brukt er interessant kan du sjekke det gjennomsnittlig brukpris-nivået hos team biathlon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er video viktig? I så fall bør du vurdere et nyere hus, ellers vil du få mye mer for pengene ved å gå for et brukt et.

 

Et brukt Nikon D90 vil for eksempel være helt konge.

 

Aller helst bør du dra i butikk, kikke hos venner eller lignende og kjenne hvilket hus du liker å holde i - det er viktigere enn hvilket merke det er. Alle produsentene lager ting som et gode.

Lenke til kommentar

http://www.dustinhom...5010300298.aspx EOS500DKIT

Dette er modellen mellom 450d og 550d. Et ganske nytt kamera.

Objektivet er greit for førstegangspersoner. Tar flotte bilder, men selvsagt finnes det og andre objektiver som er bedre enn dette. Men det gjør jobben sin.

 

 

Du kan jo se på Sony også, Sony Alpha A33 m/18-55mm objektiv ligger på rundt 6000,- og tar 7 bilder i sekundet. Det er langt flere bilder i sekundet enn f.eks Canon 450/500d.

 

Vurderer det du linket til, men skal se litt mer på Sony sitt først (og et som ble nevnt noen poster under) Med første øyekast så Sony Alpha A33 veldig greit ut. Takk for tips :new_woot:

 

Canon 500D er like bra som 550D hvis du ikke setter video funksjonen høyt, har du ingen hast med og kjøpe er det ofte gode tilbud på speilreflekskameraer.

 

Det du burde satse på er et systemkamera som har et normal zoom-objektiv som dekker området 17/18mm til 55/85mm da har du et bred brennviddespekter og samtidlig tar du vare på bildekvaliteten, i tillegg må du ha en ekstern blits da den innebygde blitsen ikke vil bli godt nok til den type bilder du har til hensikt og ta, der vil jeg anbefale deg og kjøpe en litt større original blits av samme fabrikat som kameraet, det for og forenkle bruken i automoduser.

 

Hvis brukt er interessant kan du sjekke det gjennomsnittlig brukpris-nivået hos team biathlon.

 

Det haster egentlig ikke å kjøpe kamera, men vet ikke hvor mye lenger jeg klarer å vente før jeg kjøper et :ph34r: har skikkelig lyst å sitte å fikle med et kamera nå. Siden video ikke er min prioritet (har eget videokamera) så vurderer jeg nå 500D istede for 550D, tror jeg kommer til å gå for nytt kamera (liker ikke å kjøpe brukt)

 

Er video viktig? I så fall bør du vurdere et nyere hus, ellers vil du få mye mer for pengene ved å gå for et brukt et.

 

Et brukt Nikon D90 vil for eksempel være helt konge.

 

Aller helst bør du dra i butikk, kikke hos venner eller lignende og kjenne hvilket hus du liker å holde i - det er viktigere enn hvilket merke det er. Alle produsentene lager ting som et gode.

 

Video er ikke viktig ;) men tror jeg har bestemt meg for å gå for nytt og ikke brukt, fikk litt lyst på det som er linket til under av Epp.

Har ett par krav:

- Pris 4000 - 5500 +/- noen hundre

- Helst nytt

 

Se på denne

 

Nikon D90 m/Nikon 18-105mm VR norsk m/Nikon 18-105mm F3-5-5-6G ED VR AF-S DX

 

Liker :dribble: tror det står mellom Nikon D90, Canon EOS 500D og Sony Alpha A33

Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/pd_5010300298.aspx EOS500DKIT

Dette er modellen mellom 450d og 550d. Et ganske nytt kamera.

Objektivet er greit for førstegangspersoner. Tar flotte bilder, men selvsagt finnes det og andre objektiver som er bedre enn dette. Men det gjør jobben sin.

 

Men jeg syntes du burde stikke innom en butikk og ta på forskjellige kameraer. Det er lurt å ta på de, og bli litt kjent med de. Om du kjenner noen i familien eller venner som har systemkamera, og har flere objektiver, så er det kanskje lurt å velge samme merke om du kunne fått låne objektiver iblant.

 

Du kan jo se på Sony også, Sony Alpha A33 m/18-55mm objektiv ligger på rundt 6000,- og tar 7 bilder i sekundet. Det er langt flere bilder i sekundet enn f.eks Canon 450/500d.

 

Japanphoto har A33 til 5490,- Kan være lurt å følge med på prisjakt.no.. jeg kjøpte mitt A55 for 5990,- hos expert for noen mnd siden for 5990,-.. prisene svinger friskt opp og ned.

Lenke til kommentar

http://www.dustinhom...5010300298.aspx EOS500DKIT

Dette er modellen mellom 450d og 550d. Et ganske nytt kamera.

Objektivet er greit for førstegangspersoner. Tar flotte bilder, men selvsagt finnes det og andre objektiver som er bedre enn dette. Men det gjør jobben sin.

 

Men jeg syntes du burde stikke innom en butikk og ta på forskjellige kameraer. Det er lurt å ta på de, og bli litt kjent med de. Om du kjenner noen i familien eller venner som har systemkamera, og har flere objektiver, så er det kanskje lurt å velge samme merke om du kunne fått låne objektiver iblant.

 

Du kan jo se på Sony også, Sony Alpha A33 m/18-55mm objektiv ligger på rundt 6000,- og tar 7 bilder i sekundet. Det er langt flere bilder i sekundet enn f.eks Canon 450/500d.

 

Japanphoto har A33 til 5490,- Kan være lurt å følge med på prisjakt.no.. jeg kjøpte mitt A55 for 5990,- hos expert for noen mnd siden for 5990,-.. prisene svinger friskt opp og ned.

 

Takk for tipset om www.prisguide.no kommer veldig godt med :D

 

Har nå så å si betsemt meg for å kjøpe Canon eos 500D/550D. Sitter nå å ser på objekter, har bestemt meg for å kjøpe Canon EF 50/1,8 II + et til med litt mer zoom (Tamron AF SP 17-50/2,8 eller noe i den duren) Fant ut at jeg kommer til å sprenge budsjettet mitt :p med kamera, objekter, veske og minnekort havner fort på 8-9K, men har bestemt meg for å godta dette : )

Lenke til kommentar

Det burde holde til og begynne med, som snillekim sier så burde du kjøpe et kort av god kvalitet "sandisk/lexar", bare husk og formater det i kameraet før bruk og formater gjerne kortet hver gang du har overført bildene, last inn den medfølgende Canon programvaren DPP, den fungerer kjempebra som raw-konverter og som redigeringsprogram.

 

Når det gjelder fortografering så er det og lese brukermanualen og ta masse bilder, er det ting du lurer på så er det bare og spørre. 50mm f/1.8 kan være litt tøff og begynne med hvis man er nybegynner, men den er kjempefin til og lære seg fotografering da den krever noe forståelse for og kunne bruke den optimalisert.

 

Du kan også vurdere en 55-250 IS eller en 70-200 f/4 på sikt, det for og kunne ta bilder av motiver som er på litt lengere avstand.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du blir nok kjempefornøyd med kameraet og objektivene :) Men husk et raskt minnekort da. Senere vil du kanskje behøve stativ og blitz muligens.

 

Lykke til med fotograferingen snart ihvertfall :)

 

Men for all del, ikke forvent perfekte bilder fra starten av :p

 

Har et stativ som jeg har brukt til filmkameraet ;) det passer også til Canon 550D som jeg nå har bestemt meg for å kjøpe.

 

Det burde holde til og begynne med, som snillekim sier så burde du kjøpe et kort av god kvalitet "sandisk/lexar", bare husk og formater det i kameraet før bruk og formater gjerne kortet hver gang du har overført bildene, last inn den medfølgende Canon programvaren DPP, den fungerer kjempebra som raw-konverter og som redigeringsprogram.

 

Når det gjelder fortografering så er det og lese brukermanualen og ta masse bilder, er det ting du lurer på så er det bare og spørre. 50mm f/1.8 kan være litt tøff og begynne med hvis man er nybegynner, men den er kjempefin til og lære seg fotografering da den krever noe forståelse for og kunne bruke den optimalisert.

 

Du kan også vurdere en 55-250 IS eller en 70-200 f/4 på sikt, det for og kunne ta bilder av motiver som er på litt lengere avstand.

 

Kommer sikkert til å poste endel spørsmål etter hvert, men skal prøve å finne svar på de selv før jeg begynner å mase ;)

 

Har ikke tenkt så mye på minnekort, men hadde egentlig tenkt å gå for dette: Sandisk SDHC Extreme Pro 8GB 45Mb/s er det greit nokk?

 

Har planer om å handle ganske så snart (idag engang) Kom frem til dette:

Kamerahus (med objektiv): Canon EOS 550D kamera m/18-135 IS

Objektiv: Canon EF 50mm f/1.8 II

Minnebrikke: Sandisk SDHC Extreme Pro 8GB 45Mb/s

Veske: Golla SLR-Bag M Logan Black

Lenke til kommentar

Har hørt at Canon EF 50mm f/1.8 er av lav kvalitet, men har ikke fått testet den selv så kan ikke uttale meg noe særlig. Har selv Canon EF 50mm f/1.4 som er utrolig bra objektiv, men koster rundt 2500kr også.

 

er visst ganske lav byggekvalitet ja, men bildekvaliteten skal vis være veldig god (til å koste så lite hvertfall)

tenkte litt på det du har jeg også, men fant ut at det ville sprengt budsjettet mitt litt for mye, så det ble EF 50mm f/1.8

btw: da var det bestilt :) regner med at pakken kommer på Tirsdag/Onsdag

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

Bildekvaliteten er det ikke noe og si på, er heller byggekvaliteten som er heller miserabel som du nevner.

 

Bare ikke mist det i bakken eller tving manuell fokus mens objektivet står i autofokus så varer det i mange år, avhengig av hvor mye du bruker det.

 

hmm, skal huske det ;) takk for tips

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...