Gå til innhold

Allmennfaglig Påbygging etter læretid

cubeez

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, prøver her også jeg, da jeg ikke får svar på første post:

Jeg har også søkt på videre utdanning etter læretiden, men valgte generell studiekompetanse.

Mangler fortsatt å ta fagbrev i faget som jeg er lærling i nå, og lurer på om jeg kommer inn på Påbygging til generell studiekompetanse UTEN fagbrev?

Prøver å se for meg det værste som kan skje, altså med stryk på fagprøven. Er 110% sikker på at jeg har valgt feil, og ønsker nesten mer enn alt å komme meg inn på skole til høsten:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forskjellen mellom å ha fagbrev og å ikke ha fagbrev når man starter på påbygg, er at man med fagbrev slipper kroppsøving og valgfag. Kan ikke tenke meg at det å ikke ha fagbrev vil telle negativt for saken din i inntaksprosessen, men jeg er usikker på om du fortsatt har ungdomsrett til videregående utdanning. Hvis du ikke har det, så havner du automatisk nederst i søknadsbunken og er avhengig av at det er plass til deg.

Endret av Horrorbyte
Skrevet

Er det slutt på at det finnes 2 påbyggsklasser?

1 for de uten rettigheter (les: De som HAR fagbrev), som er 19timer(ish) per uke.

og 1 for de med rettigheter (les: som IKKE har fagbrev) som er full uke.

Skrevet

Jeg gikk ikke på en spesielt stor skole, så det vet jeg ærlig talt ikke. Vi hadde vel én i klassen med fagbrev, men kan jo være at skoler med flere påbyggklasser deler det opp slik.

Gjest Slettet-p4PIYwb6
Skrevet

I Trondheim er det forskjellig fra skole til skole. Noen har bare 30-timers påbygg, andre 20-timers (de med fagbrev eller lignende).

Går du 30-timer (eller hva det er nå for tiden), med fagbrev, kan du ende opp med en uheldig timeplan med fritimer midt på dagen,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...