Gå til innhold

Bærbar spille og- skolepc (Vg1)


Anbefalte innlegg

Heisann. Bygde en stasjonær gaming pc for litt over et år siden, men har ikke fulgt med i dataverden i det siste. Så jeg trenger litt tips til skolepcer. Vil ha en bærbar pc som skal være brukelig til spilling osv. også. Skal da ha bra skjermkort, prosessor, og greit med litt ram. Helst 64-bit. Og numpad er alltid kjekt å ha! :)

Mer er det vel ikke å si? Er selvsagt interessert i å få mest mulig for pengene! :)

 

Jeg tenker at den skal koste mellom 6-10 lapper, så bare kom med et par linker, og hva dere mener om hver enkelt. (Eventuelt egne erfaringer osv.)

Samme hvor jeg handler fra, men har også fått tilbud på rfk.telehuset.no

 

Har hørt at disse pcene som regel er utdatert, og noen sitter fortsatt igjen med Vista, så skal visst ikke alltid lønne seg å kjøpe derifra. Jeg hjalp selv en kamerat tidligere, og fant ut at det var bedre å bestille fra komplett. Men jeg vet ikke hvordan situasjonen er nå..

 

Er takknemlig for alle svar :)

 

 

EDIT: Er viktig at pcene ikke blir så varme at dem skrur seg av. (Har hatt problemer med slikt tidligere..)

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For den vanlige forbruker, er det ikke så viktig hvilken nettbutikk du bestiller fra. Gå for den som har billigste kombinasjon av pris og fraktpris,

Unntaket er et håndfull butikker som over tid har vist at de ikke yter noe særlig service og kundesupport. Men dette gjelder ingen av de største norske, i hvert fall.

 

Opp til 10 tusen kroner, er alternativene for den som skal ha en spillbærbar, Asus G53SW, i første rekke. Man får ikke noe bedre skjermkort til det budsjettet (GTX 460M), kombinert med en prosessor fra den nyeste generasjonen fra Intel. God kvalitet er det også, god kjøling og relativt stillegående til spillbærbar å være. Deretter Multicom Kunshan P150, men den er utstyrt med kraftigere prosessorer, bedre skjerm (hvis man velger den matte varianten), og kan huse et par kraftigere skjermkort, og vil koste over 12 tusen.

Hvis du kan klare deg med et litt svakere skjermkort, så er maskiner som har GT 555M et alternativ. Av disse anbefales Multicom Kunshan W155.

 

Edit: Jeg redigerte vekk et forslag fra min side om MSI GT680R - det viste seg etter nærmere ettersyn at prisen den har nå, er langt over introduksjonsprisen, som lå rundt 9k.

 

Vær også klar over at alle de produsentene som befatter seg med laptoper for spilling, er på vei med en ny generasjon maskiner, eller får sitt GTX 460M skjermkort oppgradert til GTX 560M. Dette gjelder Asus, Alienware, Clevo (Multicom Kunshan), Toshiba Quosmio og MSI. Asus er temmelig snart klare med sine G54/G74 maskiner, som erstatter G53/G73.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

For den vanlige forbruker, er det ikke så viktig hvilken nettbutikk du bestiller fra. Gå for den som har billigste kombinasjon av pris og fraktpris,

Unntaket er et håndfull butikker som over tid har vist at de ikke yter noe særlig service og kundesupport. Men dette gjelder ingen av de største norske, i hvert fall.

 

Opp til 10 tusen kroner, er alternativene for den som skal ha en spillbærbar, Asus G53SW, i første rekke. Man får ikke noe bedre skjermkort til det budsjettet (GTX 460M), kombinert med en prosessor fra den nyeste generasjonen fra Intel. God kvalitet er det også, god kjøling og relativt stillegående til spillbærbar å være. Deretter Multicom Kunshan P150, men den er utstyrt med kraftigere prosessorer, bedre skjerm (hvis man velger den matte varianten), og kan huse et par kraftigere skjermkort, og vil koste over 12 tusen.

Hvis du kan klare deg med et litt svakere skjermkort, så er maskiner som har GT 555M et alternativ. Av disse anbefales Multicom Kunshan W155.

 

Edit: Jeg redigerte vekk et forslag fra min side om MSI GT680R - det viste seg etter nærmere ettersyn at prisen den har nå, er langt over introduksjonsprisen, som lå rundt 9k.

 

Noterer dem ned! Takk ;)

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Hvis du bruke den laptopen primært til spilling, er det ikke noen som er bedre enn de thomit føreslo. Har selv en Alienware M17x, men den ligger nok langt over din prisklasse. Tror selv en M15x vil bli i dyreste laget da Dell ikke er blant de billigste.

 

Rundr 10K får du nok ikke bedre spille laptop enn Asus G53SW. Skal noen andre konkurrere der, blir det nok til en høyere prisklasse.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hvis du bruke den laptopen primært til spilling, er det ikke noen som er bedre enn de thomit føreslo. Har selv en Alienware M17x, men den ligger nok langt over din prisklasse. Tror selv en M15x vil bli i dyreste laget da Dell ikke er blant de billigste.

 

Rundr 10K får du nok ikke bedre spille laptop en Asus G53SW. Skal noen andre konkurrere der, blir det nok til en høyere prisklasse.

Ja, drev faktisk å sammenligna litt.. Virka som om G53 var det beste på komplett ihvertfall. Men får den visst mye billigere hos Dustin :)

 

Uansett så lurer jeg litt på om jeg gidder å legge ut så mye penger. Foreldrene mine skal betale skolepcen, men tviler på at de hadde så mye i planene. De er allerede lei av å betale så mye, i forbinnelse med moped osv.

 

Har hatt lang pause fra gaming, og vet ikke hvilket spill jeg skal begynne på. Føler den stasjonære gamingpcen min blir nesten ikke brukt, men vil likevel ha en gamingpc i tillfelle jeg skulle begynne igjen :)

 

Men lurer litt på når G53 blir utdatert.. Fordi når G54 kommer, så vil jo G53 bli vesentlig billigere..? Trenger skolepc innen skolestart, så er usikker.

Lenke til kommentar

Du skal ikke regne med at G53 blir vesentlig billigere - når G54 er å få i butikkhyllene, er nok G53 så godt som utsolgt allerede ...

Kan hende kan man komme over en og annen nedsatt G53 etter det, men det blir ikke mange, og det kommer til å være mange om beinet, i så fall.

Hvis 8,5 tusen er litt for mye, så må du se på maskiner med litt svakere skjermkort igjen, som GT 550M eller 540M (Nvidia) eller HD 6770M (AMD).

HP har nylig kommet med et par Pavilion modeller med HD 6770M, og av de som har GT 550/540M, så har Asus noen modeller som er godt utstyrt og til en god pris, og Dell har sin XPS L502x.

 

Tips: Bruk Prisjakt.no, sett inn i filtrene de skjermkortene jeg har nevnt, trykk søk, og se hva som kommer opp. Hvis du lurer på hvilke skjermkort som er bra, så kan du bruke denne rangeringen fra Notebookcheck.net. Anbefaler deg å ikke gå noe svakere enn Nvidia GT 540M, i hvert fall.

Det eneste du da skal passe på, er størrelse, skjermoppløsning, og du bør helst også finne en med siste generasjon prosessor fra Intel, Sandy Bridge. Du kjenner dem igjen på at de har et firesifret suffiks i navnet, som f.eks. Core i5-2410M. Den gamle serien har 3 siffer, som f.eks. Core i5-460.

Grunnen til det er at de er et solid hopp oppover i effektivitet i forhold til den eldre generasjonen, og når det gjelder AMD, ja, så har de falt helt av lasset i forhold til Intel, særlig når vi snakker om bærbarprosessorer, i dagens marked.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Du skal ikke regne med at G53 blir vesentlig billigere - når G54 er å få i butikkhyllene, er nok G53 så godt som utsolgt allerede ...

Kan hende kan man komme over en og annen nedsatt G53 etter det, men det blir ikke mange, og det kommer til å være mange om beinet, i så fall.

Hvis 8,5 tusen er litt for mye, så må du se på maskiner med litt svakere skjermkort igjen, som GT 550 eller 540 (Nvidia) eller HD 6770M (AMD).

HP har nylig kommet med et par Pavilion modeller med HD 6770M, og av de som har GT 550/540, så har Asus noen modeller som er godt utstyrt og til en god pris, og Dell har sin XPS L502x.

Ja, spørsmålet er jo bare hvor mye dårligere disse skjermkortene er.

Vet ikke helt hvordan ytelsen på nVidia-kortene er. Selv så kjører jeg AMD og ATI-skjermkort.

Men tror jeg vil gå for i5 eller i7 prosessorene denne gangen. Da blir det nok nVidia også. Kommer helt an på prisen egentlig.

Men skal sjekke opp de du nevnte :) Det som virka greit med G53 var at det var god kjøling.. Har irritert meg over det på andre gaming pcer. - Spesielt de nyere Acer pcene! Blir veldig varme, og lagger/skrur seg av etter kort tid.

Lenke til kommentar

Spesialistene på feltet bærbare til spilling, som Alienware, Clevo, og nå i det siste Asus, kan dette med kjøling. Ingen av dem går for varme og klokker seg ned under spilling. Men Asus hadde det samme problemet med sin forrige generasjon, G51/G71. Det er nå i det siste med G53/73 at de har skjerpet seg, og levert full kvalitet også i dette markedssegmentet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Spesialistene på feltet bærbare til spilling, som Alienware, Clevo, og nå i det siste Asus, kan dette med kjøling. Ingen av dem går for varme og klokker seg ned under spilling. Men Asus hadde det samme problemet med sin forrige generasjon, G51/G71. Det er nå i det siste med G53/73 at de har skjerpet seg, og levert full kvalitet også i dette markedssegmentet.

Aha.. Ja, har merket dette her.. Enormt irriterende! Men en kjølevifte utenom er jo en mulighet.

 

Men liker G53 altså.. Så får se hva foreldrene mine sier.. Eller så kan det være jeg legger ut litt ekstra selv. Får se det an.

 

Kan få HP 8560P hos Telehuset for 6000,- med skoletilbudet, men ser ikke ut som noe bra PC egentlig.. Den koster rundt 11 000,- om du skal betale full pris, men ser ut til at den kun har negative omtaler for det meste.

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

HP Elitebook 8560p er en meget bra pc, solid sak beregnet på "proff" bruk ... men dessverre ikke noe som kan brukes til spilling. Den innebygde HD 3000 Intel chip'en er bra, men duger ikke for den som vil spille på nogenlunde høy oppløsning og over middels grafikkinnstillinger. Dessuten man ha en av de høyere oppløste skjermene til den, 1366x768 skjermen er katastrofalt dårlig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er faktisk også på jakt etter en pc i omtrent samme sjangeren. Skal ha en bra pc som hovedsakelig skal brukes til vanlig bruk samt skolesaker. Helst grei nok størrelse for bæring. Skal likevel være mulig og spilles på. Minecraft,Civ5,BF2,Bc2 og helst BF3.

 

Vil også helst ha en dell hvis ikke det er samme maskina mye billigere med annet merke. Hele familien har hovedsaklig kjøpt dell så er utrolig greit med ladere osv.

 

Fant fram Dell XPS 15. Inspiron serien så ikke ut til å fylle mine krav?

 

Tror ikke jeg kan ha noe større enn 15/15,6.

Lenke til kommentar

Gikk på dell.no og puttet sammen med i7-2630QM, 15.6 FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p oppgradert skjerm, 6144MB 1333MHz Dual Channel DDR3 SDRAM, 500 GB SATA-harddisk, 2GB NVIDIA® GEFORCE® GT 540M grafikkort og ingenting annet av beskyttelse og lignende. Kom på 10500. Veit ikke hvordan det er sammenlignet med L502x da. Var også 2-gen i7 som jeg syns virka veldig bra. Lurte på om det egentlig var noen vits med blu-ray leser? for 870 kr ekstra?

 

Er det noe feil med denne sammensetningen? Virka som heftig gaming pc og skolepc ikke egentlig stemte overens da gaming pc skulle være stasjonær og settes sammen selv for best mulig pris.

 

Blir ikke så vill gaming på denne da siden jeg eier en ps3, men vil at den skal være bra nok til å kunne kjøre de fleste spill helt greit. Klarer nok de spilla jeg har, men hadde vært kult hvis bf3 gikk greit på den og.

 

Ellers blir det nok denne. Fikk jeg mye for 10500 da eller er dette regnet som "dyrt". Så det var i7 oppgraderingpakke på komplett for 4 lapper og.

Lenke til kommentar

Helt greit oppsett det der, og hyggelig at B+RG LED skjermen er å få igjen, dette er en av de beste skjermene som er å få til laptoper.

 

Eneste er at du kommer bedre ut hvis du velger en Multicom Xishan W 150. Core i7-2720QM, 8 GB RAM, 160 GB Intel SSD, Nvidia GT540M, til 11 tusen kroner, og den matte skjermen på denne er like bra som Dell sin.

 

Eller Multicom Kunshan W 155 - da får du enda bedre skjermkort til spilling, ellers mye av det samme.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takker for raskt svar! Blir nok ikke den siste der, holder med enten dell sin eller den øverste, men har aldri hatt noen erfaring med multicom. Hvordan har din erfaring vært? Ville jo helst hatt en dell da siden alle i familien har dell.

 

Hvis jeg setter på samme prosessor og ram så ligger jo dell sin på 12500 da. Design messing så den bedre ut enn dell sin bortsett fra de prikkene. Liker bedre helt vanlig.

"Skjermen på denne er like bra som dell sin."

 

Visste ikke at den jeg plukket ut var så bra jeg, bare at den som var der var dårlig. Så multicom sin er bra? Med matt skjerm, kjekt i sola.

 

Så er det jo selvfølgelig 160 GB intel SSD. Kan ikke så mye, men har fått med meg at SSD skulle være veldig bra? Er ikke 100% sikker på hva det gjør, men er vel ett stort pluss?

 

Blir da stående igjen med Dell 12500kr vs Multicom 11000kr, 160gb Itel SSD hvis jeg har oppfattet riktig.

 

Edit: Etter at jeg satt sammen multicom sin jeg har satt opp dell havnet jeg på 10169kr. Hva gjorde du for å få 11? med blu-ray spiller og DVD brenner havner jeg på 11000kr, men det har jeg heller ikke satt opp på nåværende dell.

Endret av htc-simon
Lenke til kommentar

En SSD er mye raskere enn vanlige harddisker, og det er noe som merkes godt i så godt som all daglig omgang med pc'en. En SSD er det som utgjør den beste "oppgraderingen" av en pc, i disse dager, og det som merkes best. Ulempen med dem er at de er dyre, og derfor som oftest med mindre lagringsplass.

Det var derfor jeg uthevet dette - for å vise at man får svært mye mer for pengene enn med Dell.

 

Min erfaring med Multicom's laptoper er særdeles god. Jeg har hatt min i snart to år, det har aldri vært så mye som et eneste lite hikk. Alt fungerer fremdeles slik det skal, og alt sitter der det skal sitte.

De av Multicom's laptoper som heter enten Xishan eller Kunshan, er produsert og designet av Clevo, som er en anerkjent bærbarprodusent, men blandt de mindre, da de ikke retter seg særlig inn mot budsjettsegmentet som sådan, men satser mer på ytelse, til dels ekstrem ytelse.

 

Edit:

Altså, bare for å ha det sagt: Begge disse maskinene gir svært høy ytelse for pengene - det finnes faktisk svært få bærbare med tilnærmet samme kraft innabords, hvis man ser bort i fra skjermkort.

Nærmeste konkurrent til disse er MacBook Pro til mellom 17 og 20 tusen kroner.

Men rett skal være rett, Multicom'en er gir altså enda litt mer for pengene enn Dell gjør.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det høres jo helt utrolig bra ut! Men hvis jeg velger 160gb SSD får jeg jo totalt 11555 uten blurayog DVD brenner og med bare 160gb. Da har jeg jo totalt bare 160gb eller har jeg bomma på noe? Eller er det bedre med en stor extern harddisk?

 

Syns det virka kult med en veldig rask pc, men var jo veldig lite lagringsplass da.

 

Så da ble det jo egentlig bare en tusenlapp billigere og 160gb SSD istedet for 500gb HDD.

 

Hva syns du om dette? Hadde jo egentlig lyst på dell, men fikk veldig lyst på denne nå. Eneste er vel lagringsplass nå. Og PC'n ble litt dyrere enn jeg først hadde tenkt, men da holder den seg vel teknologisk lenger håper jeg. Ser det står frakt 139;- noe jeg tviler på dell har.

 

Hva slags multicom har du da? Lurer litt på hvordan denne ender på ytelsesmessig er litt urolig for at den skal bli "low-tech" alt for fort.

 

Edit: mener da egentlig. Blir nok multicom, men er det verdt 1500kr ekstra for 160gb SSD istedet for 500gb HDD? Syns det virker litt rart da jeg ikke har erfaring med SSD.

Endret av htc-simon
Lenke til kommentar

Ja, men du trenger vel egentlig ikke en i7 prosessor til spilling og skolearbeid - spar penger ved å velge en i5. Men stå fast på SSD for mer respons og hurtighet. Det vil du ikke angre på. Jeg har selv en ekstern, vanlig harddisk til lagring av store filer, og annet som ikke nyter godt av farten til SSD'en, og det fungerer utmerket. Det holder også med 4 GB RAM, til den bruken du skisserer. Noen hundrelapper å spare.

 

Jeg anbefaler også - hvis du har mulighet til det - å velge bort ferdig installert Win 7. Kjøp heller en fullversjon Win 7 64 bit Home Premium i billigste butikk, og installer selv. Det er faktisk mer praktisk, og gjør ting vesentlig lettere dersom man må gjenopprette pc'en, eller flytte over til en annen pc, hvis man har en egen Windows DVD fremfor en recovery-mappe på harddisken. Man får da også en pc som her helt fri for alskens bloatware, ferdiginstallert dritt som følger med de fleste pc'er. 99% av denslags programmer er helt unødvendige, og kan som regel ikke gjøre noe som Windows ikke allerede kan gjøre selv..

 

Edit: Min Multicom er nå utgått av produksjon, men er temmelig spesiell, og mer i slekt med Multicom X7200 som du kan se på sidene deres. Den har prosessor og hovedkort beregnet på stasjonær pc, og var toppen av bærbar ytelse man kunne få for 2 år siden. Nå er den passert av de beste bærbarprosessorene, som Core i7-2820QM og 2920XM.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...