Gå til innhold

Bærbar spille og- skolepc (Vg1)


Anbefalte innlegg

Mener du det? Tenkte data'n holder teknologisk lenger med en grei i7 og 8gb ram jeg. En ting jeg IKKE vil oppleve er at jeg plutselig en dag i nær fremtid finner ut at prosessoren er for dårlig eller at jeg har for lite RAM. Hadde jo planlagt 6gb på dell, men er jo 4 og 8 på multicom. Det er 423kr forskjell mellom 4gb og 8gb så tror ikke jeg trapper ned der.

 

Også 800kr mellom Intel Core i5-2540M tokjernet prosessor, 2.6GHz, 3MB SmartCache

 

og Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache.

 

Virker litt feil å være kjip der. Var derimot bluray spiller og DVD brenner til 800kr og den SSD disken jeg er usikker på. Mest den disken.

 

Syns 160gb virker lite og 1500kr mellom 500gb HDD og 160gb SSD.

 

Er det mulig og å kjøpe fra multicom og sende tilbake hvis jeg er misfornøyd med produktet? Så jeg får bestemt meg etter å ha prøvd SSD?

 

Kommer 1tb+ eksternt til å fungere nesten like greit som internt? Hvor mye av SSD kommer Windows selv til å ta da? Er veldig usikker på dette.

 

Kan jo som du sa få den levert uten operativsystem for 500kr billigere, men må jo kjøpe nytt for rundt 1000kr.

 

Vil du si fordelene med å installere selv er verdt 500 kr?

 

Edit: leste din edit, ja hvis du sier det sånn har jeg mer lyst på i7. Sånn at om to år så er den kanskje på høyde med datidens i5? Vil ikke at den skal bli middelmådig allerede om ett par år. Skal jo tross alt ha den en stund.

Endret av htc-simon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes absolutt at SSD er verdt pengene - og det samme svaret tror jeg du vil få fra så godt som alle som har SSD, og har opplevd hva det betyr for fart og respons.

 

Ekstern harddisk koblet via en USB3 eller eSATA, fungerer som om den skulle vært innabords.

Men 160 GB er ikke lite plass. Jeg har så godt som alle mine programmer, Windows, en 5-6 spill osv. på SSD'en og jeg har brukt mindre enn halvparten av plassen. Det er først og fremst svært store filer, som filmer og serier, videoer, musikk som tar plass. Men disse kan like gjerne lagres på en vanlig snurredisk, da de ikke får noe utbytte av den ekstra farten en SSD gir. En ekstern harddisk er i tillegg svært nyttig å bruke til å ta backup av den innvendige disken.

 

For all del - sikre deg gjerne med å kjøpe litt kraftigere hardware enn du trenger, det er ikke noe gærnt med det - men altså - du trenger det ikke til skolearbeid ;)

 

Og ja, jeg synes det er verdt 500 kroner for å få min egen Windows på DVD ... noe jeg synes burde vært en selvfølge når man kjøper en ny pc.

 

En typisk Win 7 installasjon, tar med alle oppdateringer, ca 10 -18 GB plass, avhengig av hva man faktisk installerer, og hvor mye man avsetter til gjenopprettingspunkter, pagefil osv.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Men da stoler jeg på det. Har vel nok plass på 160gb og store filer kan jo lagres på ekstern HDD. Høres egentlig veldig bra ut. Lettere å holde det oversiktlig og.

 

Ser jo selv at jeg ikke trenger så bra hardware, men da holder jo pc-en mål lenger.

 

Så du mener win7 på DVD helt klart er verdt 500kr? jaja, får vel se litt nærmere på det.

 

Og jo får vel en skole-pc, men er ikke en enkel skole-pc jeg er ute etter heller da hadde jeg ikke ligget i denne prisklassen nå.

 

Er jo endel penger da, men tviler ikke på at jeg kommer til å bli storfornøyd med den pc-en her. Virker jo utrolig flott!

 

 

Edit: Nå er jeg jo VELDIG i tvil. Virker nesten som Asus G53SX var nesten helt lik og litt dyrere. Stoler vel egentlig mer på Asus enn Multicom. Den så jo grei ut og. Kanskje jeg bare driter i SSD og går for en stor HDD istedet.

 

njaa, tror ikke det blir Asus likevel. Jeg vil jo ha en litt anonym kraftig pc som jeg kan spille på. Så den er kvalifisert som gaming pc idag, men vil ikke at det skal bli en dårlig spille pc i nærmeste årene. Da er det jo bedre å fortsatt ha en anonym pc som kan spille endel spill.

 

Leste det var litt delte meninger om multicom mest på grunn av leveringstid. Men hvis multicom klarer å gi tilnærmet lik støtte som andre store så virker dette som kjøp fra multicom.

 

Er nok rimelig sikker på Multicom Xishan W150 nå. Gikk ned til 4gb RAM og uten operativ system. Tok også 160gb SSD, men må ha en ekstern HDD.

 

Blir nok den hvis ikke jeg tenker helt annerledes, kjøper den dyreste Dell inspiron og heller bytter den ut når den blir gammel.

 

Har ikke så mye peiling, men hvis jeg ikke skader den på noen som helst måte, hva tror du levetiden på denne Xishan W150 er?

 

Tok kanskje litt av prismessig. Hvis jeg dropper SSD og tar en 500gbHDD samt bytter ut i7 quad med kuleste i5 så blir den med en gang 2200 kr billigere. Altså 8950kr. Syns du dette er ett område å spare inn på?

 

Hvis jeg lager samme pc i dell sin XPS 15 serie kommer den på 9600, da har jeg med 15.6 FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p skjermen og 2GB NVIDIA® GEFORCE® GT 540M. Ellers er pcene like.

 

Vet ikke hvilken av skjermene som er best, men trodde dell sin var bedre med oppgraderingen.

 

Vet heller ikke hva som var best av 2gb 540m eller 1gb 540m og Intel onboard skjermkort. Syns det veier litt opp at det er dell noe som vil gjøre ting veldig mye enklere. Hovedminuset på XPS 15 i hardware.no sin anmeldelse var jo skjermen som jeg har oppgradert. Minusene på Xishan var:

Mye plast i konstruksjonen

- Litt høye temperaturer med mye viftestøy.

 

Sånt sett så havner XPS bedre for min del hvis ikke det er noe jeg har glemt.

 

Tror SSD er for dyrt denne gangen, men neste gang blir det nok det.

 

Syns det er rart Multicom kan tilby så billig i7 kontra Dell. Intel Core i7-2720QM koster 800kr ekstra på multicom mot Dell sine hele 2000kr!

 

Med i5 blir prisforskjellen 650kr, men syns det er verdt det for å få dell. Er masse dell ladere i huset. Og dell skulle ha bedre tastatur og byggekvalitet. Lettere med support og da Dell er mye større enn multicom.

 

Med i7 derimot blir pris forskjellen 1900 kr. Da blir jeg i tvil igjen.

 

Etter all denne teksten med redigering står det mest om det blir i5 2540m eller i7 2720qm.

 

Jeg har tatt den dårligste i7 som er på multicom på begge to, er en kraftig en. På dell kan jeg velge mellom alle fire. Har bare tatt den for å sammenligne pris.

 

På dell har jeg også valget av en i7 for bare 350kr ekstra, men denne eri7-2630QM prosessor på 2,GHz.

 

Er alstå prosessor valgene jeg er mest usikker på for øyeblikket.

klarer ikke la være å legge til at det er en fyr på youtube som hadd en fin review av XPS 15 og han hadde den billigste i7 og ikke oppgradert grafikkkort og han var veldig fornøyd.

Endret av htc-simon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...