Gå til innhold

XFX RADEON HD6990 Eller GTX 590?


Anbefalte innlegg

Hvem vil yte best til gaming?

 

Prisen er CA det samme, men vet ikke hvem av dem som er best..

 

Hvem er best? :D

 

Tenker på å kjøpe et dyrt skjermkort som kommer til å holde en god stund fremmover!

Så tenkte på 1 av disse. Med mindre det finnes 2 stk som hadde blitt bedre en disse i SLI til samme prisen? :p

Endret av David_T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD 6990 gjør det bedre i noen spill, GTX gjør det bedre i andre. Alt i alt er det veldig tett mellom de to. Som hovedregel yter HD 6990 best i høye oppløsninger (2560*1600 eller flerskjerm), og GTX 590 bedre i lave. I 1920*1200 er det veldig jevnt. Det bør også nevnes at det er liten vits i å bruke så mye penger på skjermkort hvis du ikke har en veldig høyoppløst skjerm. Har du ikke det er det nok smartere å kjøpe et mellomklassekort nå, og så oppgradere om et par år.

 

Å bruke masse penger på et skjermkort for at det skal vare "kjempelenge" er ikke smart. Det er en ny generasjon skjermkort relativt nært rundt hjørnet (spekuleres i løpet av høsten), som sammen med krymping fra 40nm til 28nm vil føre til betydelig bedre ytelse/watt, og etterhvert også ytelse/krone. Om et års tid tenker jeg vi ser omtrent like bra ytelse som dagens toppkort til halve prisen med betydelig lavere effektforbruk.

Lenke til kommentar

For å sitere en annen på Diskusjon.no

Å kjøpe et kort til 5000 kr bare fordi det er sterkest er logikk for tolvåringer.

 

Kjøp et GTX 560 Ti eller HD 6950 2GB. Bytt om et år og få dobbel ytelse til samme pris. 1000 kr spart.

 

Eller:

Kjøp et GTX 570 eller HD 6970 nå og bytt om to år for to-tre ganger ytelsen...

 

Uansett får du mer ytelse over tid ved å bruke 1800-2000 kr hvert 1-1.5 år enn å bruke 4500-5000 kr hvert 3.-4. år.

Lenke til kommentar

sant nokk, om du har hatt en høyoppløst skjerm, ville ikke jeg gått for 6990, den bråker noe sykt mye, gtx 590 vill være langt mye lavere i støyen enn 6990, kjenner en som har HIS 6990, han målte opp til 90dBA på full load

90dBA er ganske høyt, høyere enn biler som suser forbi i 50 km/t på noen meters avstand...

 

Jeg vil tro at vi snakker om noe lavere enn 90 dBA, men at HD 6990 støyer skal jeg ikke betvile i det hele tatt, en kompis av meg skal oppgradere nå i sommer og jeg gleder meg til å høre jetmotoren

Lenke til kommentar

Det folk glemmer er at det er mange sopphuer som kjøper gamle uberkort til overpris.

De holder seg av en eller annen grunn svært godt i pris...folk er vel nostalgikere...

kjenner flere som har solgt 5970`er og GTX 295/4870x2 til mange tusenlapper på finn..da kan man jo spørre seg hva som er den beste dealen. Til sammenligning blir enkelt-kort fort gammelt nytt..

Lenke til kommentar

For å sitere en annen på Diskusjon.no

Å kjøpe et kort til 5000 kr bare fordi det er sterkest er logikk for tolvåringer.

 

Idiotsk uttalese imo..

 

Hva med de som har råd å kjøpe seg skjermkort i High-end segmentet??

Forstår bare ikke hva det har med "logikk for tolvåringer" å gjøre.

5000kr er ikke så sykt mye penger, men det kommer ann på hva man prioriterer.

 

For min egendel så kjøpte jeg et 5970 rundt mars i fjor og det sparker enda alt jeg kan gi det i 1080 oppløsninger(sikkert et hederlig unntak her, men du ser tegninga).

 

Skifter neste gang det kommer ny genrasjon og da har det vart 2år... vil ikke si 5k hvert andre år er så ille :thumbup:

Lenke til kommentar

For å sitere en annen på Diskusjon.no

Å kjøpe et kort til 5000 kr bare fordi det er sterkest er logikk for tolvåringer.

 

Idiotsk uttalese imo..

 

Hva med de som har råd å kjøpe seg skjermkort i High-end segmentet??

Forstår bare ikke hva det har med "logikk for tolvåringer" å gjøre.

5000kr er ikke så sykt mye penger, men det kommer ann på hva man prioriterer.

 

For min egendel så kjøpte jeg et 5970 rundt mars i fjor og det sparker enda alt jeg kan gi det i 1080 oppløsninger(sikkert et hederlig unntak her, men du ser tegninga).

 

Skifter neste gang det kommer ny genrasjon og da har det vart 2år... vil ikke si 5k hvert andre år er så ille :thumbup:

For det første: du har ikke valgt HD 5970 bare fordi det er sterkest, men fordi du har råd til det. Jeg kan tenke på mye rart jeg kan bruke 5000 kr på, men nytt skjermkort er ikke på toppen av lista.

Poenget er at du bør kjøpe et skjermkort du har råd til å oppgradere hver generasjon. GTX 5xx/HD 6xxx er ikke en ny generasjon, det er en "refresh."

Og 5000 kr hvert andre år er ganske mye for meg, så jeg tenker heller å oppgradere til et high-end kort som "gtx 660" eller "HD 7950", istedet for å oppgradere til bleeding edge.

 

Å kjøpe et HD 5970 for å spille på 1920x1080 er også idioti, da Crossfire og SLI skalerer utrolig dårlig med slike kort på "lave" oppløsninger. Et annet problem med HD 5970 er at det vil være begrenset av VRAM /båndbredde før den rene grafikkytelsen vil begrense deg, og så har du den vidunderlige avhengigheten av drivere for god ytelse, som gjør disse kortene ubrukelige til nye spill uten driveroppdatering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermkort-bransjen er jo belemret med et stort "problem". Rebadging. Det skjer ikke så mye hver generasjon, heller annenhver.. Dermed er man på en måte "set for a while" om man blåser 5 laken på det villeste kortet. Du kan jo argumentere for at det er lurere å kjøpe "mid-range" hver gang en ny generasjon kommer ut, men da lurer man seg selv litt. Du bruker halvparten så mye, og oppgraderer dobbelt så ofte? Samtidig har du den ikke-målbare dimensjonen i det å ha noe "fett" i maskinen, hvor mye er noe sånt verdt?

SLI-argumentet er jo greit nok, men da har du jo micro-stuttering og kompatibilitetsissues, varme osv... dette har du tildels også på disse dobbeltkjerne-kortene, men dog..

 

Hvis du faktisk regner på det, er det små forskjeller... Si at du kjøper et 6990 nå, betaler 4500 kroner. Det drar alt på feiteste settings de neste 2 årene. Deretter selger du det for..2000 kroner? Blir vel ca 100 spenn i måneden.. big deal? Det er en Big one og en cola i måneden.

Lenke til kommentar

Skjermkort-bransjen er jo belemret med et stort "problem". Rebadging. Det skjer ikke så mye hver generasjon, heller annenhver.. Dermed er man på en måte "set for a while" om man blåser 5 laken på det villeste kortet. Du kan jo argumentere for at det er lurere å kjøpe "mid-range" hver gang en ny generasjon kommer ut, men da lurer man seg selv litt. Du bruker halvparten så mye, og oppgraderer dobbelt så ofte? Samtidig har du den ikke-målbare dimensjonen i det å ha noe "fett" i maskinen, hvor mye er noe sånt verdt?

SLI-argumentet er jo greit nok, men da har du jo micro-stuttering og kompatibilitetsissues, varme osv... dette har du tildels også på disse dobbeltkjerne-kortene, men dog..

 

Hvis du faktisk regner på det, er det små forskjeller... Si at du kjøper et 6990 nå, betaler 4500 kroner. Det drar alt på feiteste settings de neste 2 årene. Deretter selger du det for..2000 kroner? Blir vel ca 100 spenn i måneden.. big deal? Det er en Big one og en cola i måneden.

 

Det er helt riktig økonomisk det du sier, jeg sier deg likevel at å kjøpe HD 4870 ved lansering, og så et HD 5870 eller HD 6950 2GB ved lansering er langt mer økonomisk enn å kjøpe et HD 4870X2 og så oppgradere til HD 5970 eller HD 6990 ;)

 

Du får fortsatt spilt spill på veldig høye innstillinger med et high-end kort som HD 6950 i dag.

 

Nå skal det sies at jeg gir totalt f. i e-penis og er kun ute etter mest mulig for penga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...