Gå til innhold

Hasselblad når 200 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, man reduserer ailiasing på grunn av redusert kontrast mellom sensorene.

Jeg ville heller beskrive det som at man gjør samplingen mer representativ.

 

Hvis du skal lage et topografikart så vil du antagelig at en grid skal representere den gjennomsnittlige høyden innenfor f.eks en 1x1km flekk, og ikke høyden som tilfeldigvis befinner seg i midten av flekken (som f.eks kan være en dyp brønn eller en telefonstolpe).

 

-k

Lenke til kommentar

Som sagt: denne teknikken fungerer i prinsippet bedre jo _større_ mellomrom det er mellom pixlene.

Er ikke helt sikker på det - vil ikke denne teknikken med "store" piksler på en sensor uten AA-filter ende opp med et resultat som om det var en sensor med enda mindre og flere piksler, men med et "riktig" eller "ideelt" AA-filter?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på det - vil ikke denne teknikken med "store" piksler på en sensor uten AA-filter ende opp med et resultat som om det var en sensor med enda mindre og flere piksler, men med et "riktig" eller "ideelt" AA-filter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Super-resolution

In the most common SR algorithms, the information that was gained in the SR-image was embedded in the LR images in the form of aliasing. This requires that the capturing sensor in the system is weak enough so that aliasing is actually happening. A diffraction-limited system contains no aliasing, nor does a system where the total system Modulation Transfer Function is filtering out high-frequency content.

Jeg er overbevist om at AA-filter generelt er en bra ting, og gjør at bildene vi tar blir bedre i gjennomsnitt. Selv om det ville ha vært enda bedre om AA-filteret var dynamisk tilpasset objektivet, blender, scene, etc.

 

Når du driver med super-resolution så er poenget å fange inn flere "versjoner" av samme bilde som er mest mulig uavhengig. Jo mer uavhengig de er, jo mer vil hvert ekstra bilde kunne tilføre totalen. Et perfekt AA-filter vil fjerne all aliasing, og gjøre at et pixelshift på 1/2 pixel kan utføres i etterkant i software. Mao ligger det i så fall ingen ekstra info i skiftede bilder som ikke allerede ligger i ett av dem.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

..Men på en mellomformatsensor er det typisk intet AA-filter, så aliasing blir det selv om pikslene er "store".

 

Mitt argument var forøvrig at hvis du kombinerer de seks LR (Low Resolution)-bildene med "store" piksler til ett SE (Super Resolution)-bilde, så ville du kunne få et bilde som om sensoren native hadde den høyere SR-oppløsningen, men som om den tenkte sensoren i SR-oppløsningen hadde et veldesignet AA-filter, og så er det ikke så relevant om man kan lage et SR-bilde av en LR-sensor med kraftig AA-filter eller ikke.

 

Sensoren det er snakk om her har ikke noe (nevneverdig) AA-filter, og så er det aliasing selv med gapless piksler. Hadde pikslene vært veldig små hadde vi kunnet få kraftig aliasing selv i SR-bildet.

 

 

Så - jeg er uenig i at teknikken fungerer bedre jo større mellomrom det er mellom pikslene. Jeg er enig i at du får mer uttelling for teknikken på en sensor med større mellomrom mellom pikslene enn på en sensor med store piksler og/eller kraftig AA-filter, men gitt en sensor med en viss pikseltetthet og en SR-teknikk med et gitt antall LR-bilder blir ikke det resulterende bildet nødvendigvis bedre jo større mellomrom det er mellom pikslene. Tvert imot vil du etter et punkt bare få kraftigere aliasing jo mindre piksler.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Mitt argument var forøvrig at hvis du kombinerer de seks LR (Low Resolution)-bildene med "store" piksler til ett SE (Super Resolution)-bilde, så ville du kunne få et bilde som om sensoren native hadde den høyere SR-oppløsningen, men som om den tenkte sensoren i SR-oppløsningen hadde et veldesignet AA-filter, og så er det ikke så relevant om man kan lage et SR-bilde av en LR-sensor med kraftig AA-filter eller ikke.

Jeg følger deg ikke helt.

Så - jeg er uenig i at teknikken fungerer bedre jo større mellomrom det er mellom pikslene. Jeg er enig i at du får mer uttelling for teknikken på en sensor med større mellomrom mellom pikslene enn på en sensor med store piksler og/eller kraftig AA-filter, men gitt en sensor med en viss pikseltetthet og en SR-teknikk med et gitt antall LR-bilder blir ikke det resulterende bildet nødvendigvis bedre jo større mellomrom det er mellom pikslene. Tvert imot vil du etter et punkt bare få kraftigere aliasing jo mindre piksler.

Jeg forstår ikke hva du vil fram til. Det ideelle kameraet for å ta vanlige bilder er ikke nødvendigvis de ideelle kameraet for å ta SR-bilder. Dersom du skulle skreddersy et kamera for SR ("multishot") så ville du typisk prøve å gjøre hver sensel mindre "utsmørt" i rom, slik at et antall forskyvde bilder ville representere en generell scene på en best mulig måte.

 

Å prøve å fjerne mellomrommet mellom senslene er ikke nødvendigvis det jeg ville ha gjort på et SR-kamera (men på alle andre kamera jeg kunne ha tenkt meg).

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva du vil fram til. Det ideelle kameraet for å ta vanlige bilder er ikke nødvendigvis de ideelle kameraet for å ta SR-bilder. Dersom du skulle skreddersy et kamera for SR ("multishot") så ville du typisk prøve å gjøre hver sensel mindre "utsmørt" i rom, slik at et antall forskyvde bilder ville representere en generell scene på en best mulig måte.

 

Å prøve å fjerne mellomrommet mellom senslene er ikke nødvendigvis det jeg ville ha gjort på et SR-kamera (men på alle andre kamera jeg kunne ha tenkt meg).

 

-k

Å fjerne mellomrommet mellom senslene på et dedikert SR-kamera eller ikke kommer veldig an på SR-typen - ikke minst antall skudd og SR-algoritme. Den mest ekstreme måten må sies å være å ha en enorm avstand kun i den ene retningen, og så ta veldig mange bilder ved siden av hverandre. Eller "scanning back", som det også heter. :fun:

 

Men - på et mellomformatkamera som her kan jeg kun se positive ting ved å fjerne mellomrommet mellom senslene. Du får god uttelling i "vanlige" skudd, og når det som her ikke er noe AA-filter, så burde det (synser/antar jeg) være såpass distinkte bilder at man får stor uttelling av SR-effekten selv hvis sensoren har sensler uten mellomrom - jeg tror effekten her bare vil hjelpe til med at man ikke får aliasing i SR-skudd.

 

Ut fra en viss SR-teknikk og algoritme med et visst antall bilder finnes det nok en "sweet spot" med hvor sterk aliasing som gir best mulig resultat - større sensler og sterkere filter gir mindre aliasing - mindre sensler og svakere (eller ikke-eksisterende) AA-filter gir mer aliasing. Mitt poeng er at jeg tror/synser at store sensler uten mellomrom ikke vil gi mindre kvalitet i den typen SR vi har her, hvor det ikke er noe AA-filter - at det vil hindre aliasing i sluttresultatet uten å filtrere for mye.

 

Til et "vanlig" kamera vil jeg foretrekke sensler uten mellomrom og et lett AA-filter. Til et LR+SR-kamera som dette vil jeg umiddelbart foretrekke sensler uten mellomrom og uten AA-filter. Til et dedikert SR-kamera med SR-modus med flere skudd enn Hasselbladen har her vil jeg anta at mindre sensler er å foretrekke.

 

 

Hasselblad skriver selv at de i SR-modus ikke får Moiré, som kameraet antatt kan gi i vanlige LR-bilder:

"In addition to the 200Mpix resolution, these multi-shot images offer true color and moiré free capture to provide an astonishing level of detail."

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...