Gå til innhold

Oppgradering av gaming PC


Anbefalte innlegg

Jeg har en 3 år gammel PC som jeg ønsker å oppgradere. Litt usikker hva som egentlig bør oppgraderes da mine kunnskaper om data er veldig begrenset. Har lest litt på forumet, men er usikker hva som passer med hva.

 

Jeg ønsker en pc som kan kjøre spill som The Witcher 2 og Elder Scrolls V: Skyrim (kommer til høsten) på høy spec. Budsjettet er på ca 7000kr, men kan gå opp til 100000kr

 

Dette er min pc:

 

Antec Nine Hundred sort miditower

 

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,

120mm Fan, 8xSATA, SLI

 

Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX,

Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

 

Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

 

Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3,

PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP/HDMI

 

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

 

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

 

Hvis det er mye som må oppgraderes så bør jeg kanskje kjøpe ny pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser dette bra ut?

 

 

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

- 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

 

ASUS P8P67 EVO B3, Socket-1155

- ATX, P67, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI

 

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

- Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, for AMD Phenom II, 240pin

 

Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

- PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, 822MHz

 

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155

- ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI

Lenke til kommentar

Nå har jeg oppdatert listen, ser et bra ut?

 

 

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

- 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

 

ASUS P8P67 EVO B3, Socket-1155

- ATX, P67, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI

 

Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

- PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, 822MHz

 

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB CL9

 

OCZ Agility 3 120 GB

 

Hva brukes OCZ Agility 3 120 GB til? ser at det er ganske dyrt

Lenke til kommentar

Agility 3 120GB er en SSD, essensielt veldig rask lagring til å installere windows på, når du kjører windows på en slik en istedet for på harddisk vil du få langt raskere oppstart av programmer og windows, og et langt mer responsivt system som ikke "henger" seg opp og du må vente på blir ferdig med å jobbe.

 

Dette blir en meget god og merkbar oppgradering på alle måter, og du vil få et sjokk første gang du starter windows etter installasjon.

 

Angående Windows blir du nødt til reinstallasjon da du får i praksis helt ny innmat.

 

Et annet alternativt hovedkort kan være P8Z68-V PRO, som koster litt mindre enn det du har valgt og har mer funksjonalitet.

 

Spill vil hvertfall kunne kjøre 2-2.5x raskere og generell bruk som internettsurfing og kontorarbeid vil bli som en drøm med SSD-oppgraderingen, som er den du vil merke best. Kos deg!

 

P.S.

Kjøper du på Dustin.no blir dette billigst

Lenke til kommentar

The Witcher 2 er et krevende spill og det samme tipper jeg Skyrim blir. Til og med GTX580 sliter litt med TW2 på høye innstillinger, uten ubersampling selvfølgelig. Med et GTX560Ti tipper jeg du kan regne med ca. 30-40fps på high. Jeg går dog ut i fra en oppløsning på 1920x1080 så fps'en vil jo stige jo mindre oppløsning du spiller i. Hvilke innstillinger du kan slå deg til ro med spiller jo også en stor rolle, selv om jeg personlig ikke ser vitsen med å spille en grafisk perle på low.

 

Driveroptimaliseringer og patcher vil nok løsne litt på saker og ting, men noen lettvekter blir det nok ikke. Jeg ville enten gått for et sterkere kort som f.eks HD6970 evt. GTX570 og/eller skaffet en PSU som takler Crossfire/SLI ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar. Jeg har et lite spørsmål til...

 

Jeg kan lite om data og har aldri åpnet en datamaskin. Kan en nybegynner som meg (jeg er villig å lære) gjennomføre istalasjoner og bytte ut komponenter eller bør jeg levere pcen i en butikk hvor fagfolk kan gjøre jobben for meg?

Lenke til kommentar

Budsjettet er på ca 7000kr, men kan gå opp til 100000kr

 

 

dæven.. :!: ..

 

 

Det er ikkje so mykje å vere redd for med tanke på å skifte ut delane sjølv, men for litt ekstra "sikkerthet" kan du no invistere i eit http://www.dustinhome.no/pd_5007610029.aspx?.

om du ikkje har det frå før.

 

Utenom det so er det nok av guida på internett, både i skreven og video form til at du kan gjere det sjølv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...