Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreens - PC er ubrukelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har blitt plaget av bluescreens jeg har ingen anelse om hvorfor jeg får. Lurte på om noen kunne lese dem av for meg og prøve å finne ut evt hvilken driver som feiler. Takk på forhånd.

 

Dumpfilene

 

Hei du finner loggene i Windows Eventviewer. Høyreklikk "computer" og "manager" deretter event viewer.

 

Alternativt: Høyreklikk på "computer", "properties", "advanced system settings", "startup and recovery", fjern checkbox "automatically restart" on system failure.

 

Edit: Post gjerne feilkoden her også om du ønsker hjelp til tolkning. :)

Endret av _nix_
Lenke til kommentar

Var det ikke nok med bluescreenene for å lese dem?

Isåfall kan jeg bruke BlueScreenView for Bug Check Code's.

0x0000001e - KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

0x000000fe - BUGCODE_USB_DRIVER

0x0000003b - SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

 

Dette er tre av dem. Forsto ikke helt event viewer, kom opp mange warning på log osv.

Lenke til kommentar

Var det ikke nok med bluescreenene for å lese dem?

Isåfall kan jeg bruke BlueScreenView for Bug Check Code's.

0x0000001e - KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

0x000000fe - BUGCODE_USB_DRIVER

0x0000003b - SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

 

Dette er tre av dem. Forsto ikke helt event viewer, kom opp mange warning på log osv.

 

Har du mye plass ledig på systempartisjonen din?

 

Info om: 0x0000003b

Cause

 

This error has been linked to excessive paged pool usage and may occur due to user-mode graphics drivers crossing over and passing bad data to the kernel code.

 

Kan være resultat av dårlig grafikkortdriver? Eks. beta eller rett og slett en veldig ny driver, kan være en ide og prøve en eldre, men stabil driver evt. forsøke å rulle tilbake i motsatt tilfelle.

 

Såvidt jeg kan se, virker iallefall de to nederste feilkodene til å være relatert til hverandre.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om mange forskjellige BSOD koder så er det ofte en indikator mot minne-defekter. Det er nesten det første jeg sjekker ved et tilfelle av BSOD uansett - ved mindre det er en helt konsis og repeterbar feil.

 

Brenn memtest til en CD og boot den og la den teste all RAM minst en full runde (gjerne flere om du vil være grundig):

http://www.memtest.org/#downiso

 

I værste tilfelle har du utelukket en feilkilde som er veldig typisk.

 

Jeg har desverre ikke tid eller rette verktøyene for hånden til å analysere minidumpene for å gi en mer nøyaktig diagnose. Det finnes andre her som er langt bedre på dette enn meg uansett :)

 

Fant ikke ut hvor jeg fant eldre nvidia drivere. Any clues?

 

Guru3d.com har ørten drivere, fra de nyeste unreleasede betaene til gamle versjoner.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for et veldig utfyllende svar.

 

Jeg har prøvd bruttern sine rambrikker. Har også prøvd å bare ha én rambrikke i hovedkortet.

Jeg fikk fortsatt bluescreens. Men skal kjøre en test på rambrikkene for å være sikker, men om dette er tilfellet, får jeg nye rambrikker av komplett? Har dårlig opplevelse med de med å sende inn ting til dem, på grunn av at de prøver rambrikkene sine hos dem og de får ikke bluescreens og bare sender dem tilbake til meg.

Skal laste ned noen andre drivere fra guru3d når jeg kommer hjem.

 

Noen som kan debugge dumpfilene?

Lenke til kommentar

Hvis det er feil på minnebrikkene så vil memtest viser dette meeeget klart og tydelig. I så fall får du nye brikker på reklamasjon kjapt og greit ja. Jeg har litt tvil i om de i det hele tatt bruker tid på å teste rambrikker som kommer i retur (det er ikke verdt tiden det tar i forhold til prisen på varen).

 

Så lenge du får feil i memtest så er det bare egentlig èn ting du må utelukke for å kunne konkludere med fysisk feil på minnet - og det er at du har riktige bios instillinger. Spesiellt på spenning. Kjører du brikkene mye raskere enn de er ratet for, eller med for lite spenning så kan de natuligvis lage masse feil selv om de ikke er noe egentelig feil på. FInner du en defekt brikke så test den gjerne også i et alternativt minnespor for å utelukke evt. kompatabilitetsproblemer. Når du har testet disse tingene og rapporterer det inn til butikken ved en retur så har du dekket alle dine baser.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japp. Er sikker på at memtest vil vise dette klart og tydelig, derfor tar jeg å kjører det i 8-12 timer inatt.

 

Jeg er også rimelig sikker på at det er noe feil med BIOS innstillinger. Innstillingene jeg egentlig skal ha på ram brikkene er 9,9,9,27 - men disse blir ALLTID underklokket til 9,9,9,24 og har nødt til å gjør det manuelt hver gang jeg tar på PCen/PCen krasjer.

 

Har en følelse av at jeg må oppdatere bios i samme sleng, eller hva nå enn det heter. Dette er hovedkortet jeg har. Noen tips?

 

(prøver bare å spytte ut så mye informasjon som mulig, kanskje dette hjelper oss til å finne ut av hva som er galt..)

Endret av bekimc
Lenke til kommentar

Skal du oppdatere BIOS til hovedkortet så er det bare å sjekke produsentens nettside og se om det har kommet noe ny versjon. Følg evt. instruksjonene der for hvordan du flasher BIOS til nyere versjon. Det er ikke egentig noe jeg ville annbefalt folk å rote med ved mindre du ser at en nyere versjon har fikset et problem du spesifikt opplever. Det er nemmelig mulig å "bricke" et hovedkort hvis du flasher feil - altså at kortet ikke lenger starter opp og må byttes CMOS brikke på for å repareres.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...