Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løse styrestag og foring på nesten ny bil - korrekt?


Anbefalte innlegg

Vi har en Skoda Octavia 2010-modell 1.9 TDI som er 2 år gammel og gått 55000km. Den har vært til service idag (Møller-verksted) og der fikk vi å vite at styrestag og foringer har løsnet og må skiftes. Vi lurer veldig på hvordan dette skjer med en såpass ny bil og om dette ikke er en garanti-sak (bilen har 3 års garanti).

 

Vi vet ikke helt sikkert hva feilen består av men før jeg skal diskutere saken med en tekniker på verkstedet imorgen kunne det være greit å vite hva denne feilen egentlig er, hvordan den kan tenkes å være oppstått samt om dette kan regnes som en garanti-sak. Videre et rask overslag av hva en slik sak kan tenkes å koste dersom vi selv skal betale.

 

Jeg er som sagt forholdsvis "grønn" mht dette - men håper virkelig noen har tid til å hjelpe oss med (bare en kort...) vurdering av saken så fort som mulig!

 

mvh og på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo ganske tidlig dette da, men ikke første gang jeg hører om en VAG hvor slikt må byttes. Vil tro at andre bileiere har diskutert med denne forhandleren om akkurat dette...

Hadde en Citroën Xsara, hvor ytre styreledd var gåen på 60KKM, dog utenfor garanti og reklamasjonsrett. Forhandler gikk da med på et kompromiss hvor jeg betalte for delene, mens de tok på seg arbeid (bytte, samt hjulstillingsjustering). Dette forslaget kom de med, uten at jeg behøvde å argumentere. Hyggelig gjort, synes jeg. Når bilen din er innenfor både garanti og reklamasjonsrett, synes jeg personlig at forhandler bør ta en stor del av prise, om ikke absolutt alt. Det er jo strengt tatt å regne som slitedeler, men 55K og 2 år er veldig kort tid. Mitt tips er ikke å krangle med de, men prøve å forhandle, med et lite smil... Er det samme verksted/forhandler som du kjøpte bilen hos, slik at de har et kundeforhold med deg? Det er jo i så fall noe de bør ha i bakhodet. De vil vel gjerne ha deg som fremtidig kunde...

Lenke til kommentar

Om bilen er under 2 år så burde jo garantien dekke dette, "excessive wear" er jo også en garantisak.

 

Utifra det jeg har lest her så hadde jeg dekket det som en reklamasjon/garantisak, selvfølgelig såfremt det ikke har skjedd av et uheldig møte med en fortauskant etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...