Gå til innhold

Automatsikringer


Anbefalte innlegg

en annen tommelfingerregel er at en kobberleder tåler 6-10amp/mm^2. Worst case blir altså 100/10=10mm^2, det gir en diameter på 3.5mm. Men litt av poenget med sikringer er jo at de skal bryte kretsen før det blir så varmt at det begynner å brenne. Anbefaler derfor det andre ytterpunktet; 100/6=16.6mm^2; 4.6mm diameter.

 

Men hva er det som trekker så inni granskauen med strøm? Det her er jo sinnsyke kabler til er 12V nett. Annbefaler ikke overdimensjonerine for overdimensjoneringens skyld. Hvis det er flere ting som går på samme sikringen som trekker mye strø så anbefaler jeg å dele opp. Det gir også større driftssikkerhet for det utstyret som står på kretsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På ett 12v annlegg er det enda viktigere med tykke ledninger, pga spenningsfallet. Taper du 10v på 230v annlegg gjør det ingenting, men på ett 12v annlegg. I gamle dager (da jeg gikk på skolen) brukte vi denne tabellen: (sikringstørrelse ledningsørrelse i kvadratmillimeter).

10A = 1,5mm2

16A = 2,5mm2

20A = 4mm2

25A = 6mm2

35A = 10mm2

50A = 16mm2

På ett 12v annlegg ville jeg brukt ledninger med høyere kvadrat.

 

Ja, det er jo disse ledningstverrsnittene som er standard hyllevare. Tvilsomt om andre tverrsnitt er å få kjøpt. Selv i en båt bør man bruke PRj, som er typebetegnelsen på en mantlet flerleder kabel som man bruker i hus. For beskyttede koplingsledninger (f.eks i et kontrollbord) er enkeltledninger ok. Men pga. spenningsfallet i lederne bør man i lav-volts anlegg gå opp minst en størrelse slik det fremkommer av et annet innlegg her.

Lenke til kommentar
Men hva er det som trekker så inni granskauen med strøm? Det her er jo sinnsyke kabler til er 12V nett.

Han tenker sikker på noe heftige peitier-greier.

 

100A * 12V = 1200W.

 

Skal bli ganske heftige greier det ja.

 

Hint: Stor båt + gamel diselmotor + starter...

Lenke til kommentar
Vil det funke bedre hvis jeg monterer en liten anode (50-100 g) av sink i kontakt med DIN-skinnen?
Jeg tror ikke det. Grunnen er at det ikke er sammenlignbart med hvordan anoden fungerer under båten. Under båten er anoden elektrisk i kontakt med både metallet den skal beskytte og vannet som igjen er i elektrisk i kontakt med metallet den skal beskytte. Om du monterer offeranoden på skinna vil det ha kontakt med metallet men ikke via vann til metallet. Dermed får du ikke et lukket kretsølp og den beskyttende effekten uteblir.

 

Det kan nok være lurere å ha en tett "boks" rundt sikringene, f.eks et tett sikringsskap med litt silikontetting der kablene går inn og ut. Om du f.eks har litt silicagel i en pose i sikringskapet er du sikret at den plukker opp all luftfuktighet før den gjør noen skade. Har du ikke tilgang til silicagel kan du bruke en pose med ris. (Jepp, faktisk. Ris tiltrekker seg fuktighet meget godt og brukes bla. i saltbøsser for å tørke saltet) Pass bare på å bytt ut risposen når den har fått nok fuktighet og dermed begynner å skifte farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...