Gå til innhold

Kjøp av skjermkort til 3ds max og CAD


Anbefalte innlegg

Heisann,

Sitter og bygger maskin til en venninne av meg og hadde alt på stell helt til jeg skulle velge skjermkort.

Jeg har grei kunnskap på hva som er et godt kjøp innenfor spill men trenger litt hjelp til valg av skjermkort for 3ds max (CAD) og photoshop.

 

Budsjettet til skjermkort er satt til 4000kr så har råd til å gå for et quadro kort men er det i det hele tatt noe poeng å gå for en av det rimeligste cad-kortene bare fordi det er til cad? (ser at man får cad-kort oppe i 30000kronersklassen, yikes!)

 

Følgende kort er under vurdering http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=615903

 

Takker på forhånd for hjelpa :D

Endret av texaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Sitter og bygger maskin til en venninne av meg og hadde alt på stell helt til jeg skulle velge skjermkort.

Jeg har grei kunnskap på hva som er et godt kjøp innenfor spill men trenger litt hjelp til valg av skjermkort for 3ds max (CAD) og photoshop.

 

Budsjettet til skjermkort er satt til 4000kr så har råd til å gå for et quadro kort men er det i det hele tatt noe poeng å gå for en av det rimeligste cad-kortene bare fordi det er til cad? (ser at man får cad-kort oppe i 30000kronersklassen, yikes!)

 

Følgende kort er under vurdering http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=615903

 

Takker på forhånd for hjelpa :D

 

Etter mye frem og tilbake gikk jeg for et Gainward GTX 580 Phantom med 3GB RAM!

Det vil være smoother i Viewporten med et Quadro-kort

men 3GB RAM vil gjøre at du kan ha en større scene.

Quadro kort er mer hardføre for 24/7 bruk, mindre varme.

Jeg har hatt high-end 3d kort tidligere og kommer ikke

til å svi av penger på det en gang til. :D

GTX 580 har 512 CUDA cores, Quadro 2000 har 192...

 

Quote: The GPU is just one big fat processor, but it is progammable, unlike a regular CPU that has predetermined areas for certain functions. A CUDA core can be programmed to do anything the programmer wants it to do. Like a video encoding software can use all of the cores and optimize them for encoding video. A video game will use some of the cores for texture processing, some for physics calculations, etc., etc

 

At det er best på spill er heller ikke et minus.

 

Du kan lese dette, GTX 470 vs Quadro 5000(!)

GTX/Quadro/Tesla – my opinion on today’s GPU selections for rendering

 

Håper dette hjelper deg til å ta et valg!

Lenke til kommentar

Heisann,

Sitter og bygger maskin til en venninne av meg og hadde alt på stell helt til jeg skulle velge skjermkort.

Jeg har grei kunnskap på hva som er et godt kjøp innenfor spill men trenger litt hjelp til valg av skjermkort for 3ds max (CAD) og photoshop.

 

Budsjettet til skjermkort er satt til 4000kr så har råd til å gå for et quadro kort men er det i det hele tatt noe poeng å gå for en av det rimeligste cad-kortene bare fordi det er til cad? (ser at man får cad-kort oppe i 30000kronersklassen, yikes!)

 

Følgende kort er under vurdering http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=615903

 

Takker på forhånd for hjelpa :D

 

Etter mye frem og tilbake gikk jeg for et Gainward GTX 580 Phantom med 3GB RAM!

Det vil være smoother i Viewporten med et Quadro-kort

men 3GB RAM vil gjøre at du kan ha en større scene.

Quadro kort er mer hardføre for 24/7 bruk, mindre varme.

Jeg har hatt high-end 3d kort tidligere og kommer ikke

til å svi av penger på det en gang til. :D

GTX 580 har 512 CUDA cores, Quadro 2000 har 192...

 

Quote: The GPU is just one big fat processor, but it is progammable, unlike a regular CPU that has predetermined areas for certain functions. A CUDA core can be programmed to do anything the programmer wants it to do. Like a video encoding software can use all of the cores and optimize them for encoding video. A video game will use some of the cores for texture processing, some for physics calculations, etc., etc

 

At det er best på spill er heller ikke et minus.

 

Du kan lese dette, GTX 470 vs Quadro 5000(!)

GTX/Quadro/Tesla – my opinion on today’s GPU selections for rendering

 

Håper dette hjelper deg til å ta et valg!

 

Hmm ja, man har ihvertfall litt mer å gå på nå.

En ting jeg ikke hatt tenkt på som kom fram i artikkelen du viste til er at et CAD program vil presse skjermkortet ganske hardt og et "spill"-skjermkort tåler kanskje ikke slik belastning over tid? Kanskje ikke nevnt det godt nok heller men denne maskinen jeg bygger er primært til CAD (det er ikke snakk om amatørmodellering men direkte knyttet til jobb innenfor design).

 

En annen ting er minnet på selve kortet, ser at det ikke lønner seg å kjøpe kort med mindre enn 1gb, men hadde nå vært kjekt å få tak i ett med 2gb.

 

Men flott innspill! , takk :D

Lenke til kommentar

det kommer en del ann på hvor profesjonelt du holder på men for de aller fleste på hjemmebasis er det tull å kjøpe quadro kort når man kan gjøre så enkle steg som:

 

http://www.nvidia.com/object/maxtreme_workstation.html

http://www.nvidia.com/object/AutoCAD_PD_workstation.html

http://developer.nvidia.com/nvidia-texture-tools-adobe-photoshop

laste ned de og kjøre de ;)

 

jeg kjører 3ds max med msi gtx 580 OC med disse driverne og det fungerer helt supert, har absolutt null problemer og gir god ytelse :)

 

du kan kjøpe gtx 580 med 3gb ram, det blir litt dyrere men absolutt veldig veldig mye bedre enn quadro kort i den prisklassen ;)

ser at du bygger primært til cad og ikke amatørbasis men det burde ikke utgjøre noen forskjell, hvis du kun har 4000kr til et skjermkort så har du iallefalll ikke et budsjett til profesjonell cad maskin og dermed må du ta der du får bang for the buck, og med det budsjettet så er det gtx 580 med performance drivers som er det beste valget man kan ta ;)

 

 

håper dette hjelper til en bra avgjørelse :)

Lenke til kommentar

Skal også sies at 3GB-varianten av GTX 580 har en vesentlig bedre kjøler enn referansekortet, noe som fint bidrar til å senke temperaturen. Hvis det ikke er betryggende nok, går det også an å klokke ned kortet (~700MHz core og 1900MHz memory?) - det kommer likevel til å være mye raskere enn Quadro-kortet du linka til tidligere, og også kunne takle mer komplekse scener grunnet 3 ganger mer minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...