Gå til innhold

Bygge nytt mediasenter. Stikkord: Stille og Størrelse


Anbefalte innlegg

Hepp godt folk.

 

Har planer om å bygge meg nytt mediasenter, og trenger derfor innspill fra dere der ute i verden.

 

Stikkordet for mediasenteret er at det skal være så stille som mulig, og så lite som mulig.

 

Det sier vel seg selv da at jeg ikke kan velge fra øverste hylle av komponenter, men det er helt ok.

 

PCen skal stort sett kun brukes til å se film på.

Blueray/dvd og litt divx og slikt.

Musikk, og streaming av musikk.

Enkel websurfing

 

Har en forkjærlighet for Intel og Asus HK.

Trenger også en fornuftig fjernkontroll.

 

Pris er vel egentlig ikke en issue, men alle vil vel ha mest mulig for så lite som mulig.

For å si en pris, så kanskje 5-6k? Men om det blir dyrere så skal det seffers også vurderes.

 

Har dere også noen gode kasser som kan benyttes så hadde det vært perfekt.

 

Alle gode innspill mottas med takk

 

BTW: om jeg har lagt dette i feil kategori, så beklager jeg dette...

Kan noen flytte det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du fort må bestemme deg for er om du skal bruke micro-ATX kabinett eller mini-ITX (enda mindre). Det vil avgjøre hvilket hovedkort du kan bruke naturligvis.

 

Men generellt sett ville jeg kjøpt en billig dualcore sandy bridge socket 1155.

 

f.eks. Asus sitt P8H67-M (eller en tilsvarende mITX modell) med en Intel Pentium G620 (ny modell nylig sluppet). Et sted melom 650-750kr avhengig av modell. 500kr for prosessoren.

sleng på noe billig 4GB RAM - ca kr 300.

 

fordeler

- IGPen i prosessoren vil spise alt av video til lunch nesten uten å bruke noe strøm

- De nyeste Intel prosessorene (og forrige generasjonen også forøvrig) har så god powergating at de kan idle på bare noen få watt - så om maksinen står på så gjør det liksom ikke så mye.

- Nok rå maskinkraft til å software decode HD materiale også - juuust in case (selv om som sagt IGPen hardware decoder "alt" i praksis)

 

Kjernesystemet koster da ikke stort mer enn ca 1500, og er likevel rimelig beefy egentlig, samtidig som det er spesiellt energi-effektivt. Så lemnge du ikke skal også bruke dette til en generell server og så mye andre ting i tillegg til HTPC, så ser jeg ingen behov for å sette mer penger inn i systemet. Dette forslaget vil allerede spise opp 1080p i h.264 uten å tenke seg om (med 2-3watt forbruk over idle) - og til og med om du decodet samme filen i software ville CPUen tatt det unna med god margin.

 

Sleng på andre komponenter (kabinett osv.) etter ønske.

 

Du kunne nok fått samme ytelsen til en litt lavere pris med et AMD basert system. Du ville dog ikke kunne fått i nærheten like god energi effektivitet (spesiellt på idle), og jeg synes Intels IGP er en langt bedre løsning enn hovedkortene AMD har med innebygde skjermkort - nå tenker jeg både energiforbruk ved decoding av ting, plus generelle features og støtte for formater osv. Til akkurat HTPC synes jeg derfor denne hardwaren er spesiellt godt egnet.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

HDPLEX H3.SODD virker som ett bra grunnlag for en liten og stille htpc, men det er mulig du må bestille fra utlandet...

 

Den ser utvilsomt kul ut den.

 

Personlig så er jeg litt av den oppfattning at utseende er langt mindre viktig en funksjonalitet og pris - men det er sikkert ikke alle enige i. Jeg kjører HTPCen min fra et svært gammelt server-tower som bare står bortgjemt i stedet, med HDMI connection til TVen. Insisterer du dog å ha HTPCen din under TVen og vil den skal se fin ut så ser jo denne pakken utvilsomt pen ut, og ikke minst liten. Jeg liker spesiellt kjøleløsningen som burde fungere flott med en dualcore Sandy Bridge CPU (som i eksempelet).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hepp.

Takker for gode svar. Og gode råd.

Jeg har en litt annen oppfatning av hvordan en htpc skal være i motsetning til Stigma.

Har i dag en Silverstone LC18 stående under tven. Kassa er egentlig veldig bra, men litt for stor etter min smak.

 

Den HDPLEX kassa så meget interessant ut.

 

Får se hvor dette ender opp...

Lenke til kommentar

Hepp.

Takker for gode svar. Og gode råd.

Jeg har en litt annen oppfatning av hvordan en htpc skal være i motsetning til Stigma.

Har i dag en Silverstone LC18 stående under tven. Kassa er egentlig veldig bra, men litt for stor etter min smak.

 

Den HDPLEX kassa så meget interessant ut.

 

Får se hvor dette ender opp...

 

Det er alt selvfølgleig bare personig preferanse ;)

Har du råd til å spytte inn penger i et skikkelig minikabinett så er det jo utvilsomt sexy. Jeg er bare for gjerrig til å gjøre det når jeg kan få all funksjonaiteten uten investeringen ved å kombinere HTPC med server/NAS og bruke et gammelt tower ;)

 

HW annbefalingen fungerer dog like godt i begge tilfeller er det verdt å merke seg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hepp

 

Det har tatt en liten stund for meg å få fingern ut å bestillt.

Har i dag bestillt fra Netshop:

44152 Lian Li PC-Q09B, minitower, Sort

47333 ASUS P8H67-I Deluxe, Socket-1155

48154 Intel Dual Core G620T 2,2Ghz Socket 1155

43697 Kingston 4 GB-kit 1333MHz DDR3

43016 OCZ 60 GB SSD 2,5" Vertex 2

 

Fra Komplett:

606012 Sony Optiarc DVD±RW/Blu-Ray Reader 5500H

 

Fra Dustin:

5010379379 HAUPPAUGE MC REMOTE CONTROL KIT

 

Tror dette skal bli lekkert :)

 

Takker til Stigma for hjelp med HK og Prosessor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...