Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppdatere elektriske anlegg i eldre hus


Anbefalte innlegg

Hei.

Er i boligmarkedet å på utkikk etter hus. I min prisklasse får jeg ikke en villa, så jeg ser på noe eldre (50-60 tallet, ikke modernisert).

Noen av husene ser jeg har eldre elektriske anlegg, som sikringskap med sikringer (gammel type, ikke automatisk). Selv er jeg en "tekno-fob" som har mye nyere gadgets (fler pc'er, servere, plasma tv, diverse konsoller... etc) og nyere hvitevarer.

Hadde da ønsker å oppgradere til nyere elektrisk anlegg, og vanskelig å finne noe sjikkelig svar.

Hovedsaklig lurer jeg på om ledningene må byttes ut, evt legge inn flere i samme rom.

 

Så, husene i min prisklasse er på 90-150m2, ~2 etasjer.

Ca rom: 1 kjøkken, 1 stue, 2-3 soverom/kontor, 1-2 gang(er), 1 bad (+1 toalett?), evt. "s-rom".

 

Har noe erfaring på kosnadder her? Ønsker å bruke fagmen i stavanger området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du skal legge på en god slump penger for å trekke nye ledninger også. En ting er at de ikke varer evig, men oppgraderer du et elektrisk anlegg til dagens standard vil du nok også trenge å bytte til større tverrsnitt og fra to til tre ledere, da alt skal jordes etter nåværende forskrifter.

Lenke til kommentar

Vi ender nok på ca 100.000,-

 

Enebolig over tre plan, ca 250kvm. Gamle anlegget var fra 1952 med noen tillegg på 70-tallet.

 

Men da er alt nytt fra inntaket med nytt skap og skjult anlegg. Eneste som gjennbrukes er to takbokser i spisestuen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...