Gå til innhold

Valg av Linux til ASUS Eee PC 900


Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Jeg skal legge inn Linux på en "ASUS Eee PC 900" men er veldig usikker på hvilken linux distribusjon jeg skal velge. Har klikket på "EasyPeasy" og syntes denne ser veldig lovende ut. Jeg vet også at "Ubuntu" har en distribusjon som kan funke på denne, uten at jeg har kikket veldig nærme på den enda.

 

Jeg ønsker noe som er lettdrevet og som bruker lite strøm. Utseendemessig så ønsker jeg noe med litt farger i (som i EasyPeasy, og ubuntu) om dere skjønner.

 

Så kom med innspill så ser vi hva det blir til :)

 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er ny på Linux er det greieste å gå for Ubuntu , utrolig mye brukerveiledning og annen hjelp på nette :)

 

Jeg er delvis enig, det trenger ikke nødvendigvis være Ubuntu, så lenge den er Ubuntu basert. Jeg har selv en eee 900 med den "trege" 16 Gb SSD'en, og jeg foretrekker helt klart Lubuntu.

 

Er du relativt ny til Linux vil jeg anbefale deg Linux Mint 10 LXDE, da denne har det meste av codec'er og plugins "rett ut av boksen". Hvis du vil legge litt mer arbeid i det velger du Lubuntu, som er enda litt lettere å drive (marginalt).

 

Litt mer farger og "bling" legger du til selv, og hjelp finner du på forum og via Google. Eller spør her.

 

Husk å installere jupiter.deb og tilhørende eee-support, så kan du velge skjermoppløsning opp til 1024x768 (komprimert) med mere. Jeg liker også wbar som dock.

 

I denne tråden kan du se to "screenshots" fra min eee 900: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315071&st=0&p=17183968entry17183968

Lenke til kommentar

Kan lett anbefale fuduntu. Basert på Fedora. En god del tweaks du setter pris på med en Eee (bruker den på en 901). Strømforbruk kan lett droppe ned så du får 9-10 timer faktisk bruk, med compiz or alt.. jupiter-programmet til fewt er veldig bra. Alt av knapper, osv, går inn. Ellers er uien laget med tanke på å spare plass - uten å ende opp i ubuntu-land. Jeg hadde et "maximus->window picker" oppsett - men awt og et smalt theme+compiz scale funker veldig bra, så jeg har gått tilbake til det. De som har satt den opp bruker denne distroen selv. Til å spille av videoer, spille musikk, emulatorer, web, mail, etc. Og de fikser småting veldig kjapt.. Kommer med video-drivere og slikt i god stand, så flash/videoer kan spilles av. Satt opp for bluetooth-deling, mobil-modem og slikt, som de fleste andre distroer nå. Veldig bra. Har vært igjennom en haug distroer, mange av dem har vært veldig gode, men denne skiller seg ut.

 

http://www.fuduntu.org/

 

Ellers... så har du Mint - hvis du vil ha en ubuntu-basert distro, men ikke er så fornøyd med ytelsen, osv.

Lenke til kommentar

Fuduntu har:

 

Minimum Requirements

 

32bit:

900 MHz or faster processor

384 MB RAM

5 GB available hard disk space

 

Asus eee 900 har en 900 MHz Celeron prosessor. Linux Mint LXDE og Lubuntu har lavere systemkrav og kjørere bedre på eee 900. Batterilevetiden med Lubuntu skal være 10-20% bedre enn Fuduntu i følge andre som har testet. I tilegg vil jeg påstå at det er langt bedre forum-støtte for Ubuntu baserte distro'er.

 

Fuduntu er bra, men føles tregere enn Lubuntu på min eee 900.

Lenke til kommentar

..det er vel mer det at fuduntu har tweaks spesielt for en Eee, men at det kanskje er litt i overkant for en Eee701 med awn+compiz slått på, for eksempel. Ellers.. at Intel modulene for skjermkortet kommer inn med Fedora... det er en veldig stor fordel med tanke på ytelse/strømforbruk. Lite problemer når du går i strømsparing, dvale, osv.

 

..en annen ting er at distroen er komplett, ferdig, og i kjørbar stand uten noen ekstra "du må bare kjøre denne kommandoen, så er det i orden", etc.. :p Du kan oppgradere versjonene uten å installere på nytt, etc, som er en fordel på en Eee med lite plass, osv.. Oppdateringene blir spart på en fornuftig måte, ikke noe "oops, plutselig er partisjonen min full, så nå stoppet systemet å fungere". LVM for disk er en kjekk ting, spesielt på en Eee med ssd disk.. du får en ytelsesknekk riktignok, men hvor krise er det egentlig, når du ikke trenger å tenke på mer enn total diskplass.. Er en god del småting på en gang som de aller fleste ikke bryr seg om når de setter sammen en spinn, selv om den er spesialsydd for netbooker..

 

Strømforbruk ellers.. liker ikke å være så kategorisk, altså :D, men hvis du har programmer åpne, og kjører noe som krever grafikk - video, osv - så gruser fuduntu Mint noe helt forferdelig. Har med intel-drivere og precache å gjøre, og at "desktop" tweakene er dratt vekk.

Lenke til kommentar

Både Linux Mint LXDE og Lubuntu er komplette distro'er. Det eneste som strengt tatt mangler er Jupiter. Jeg bruker konsekvent ext2 som filsystem på SSD og SDHC-card, med noatime parameter. Lubuntu oppgraderes automatisk til ny versjon, eksempelvis 10.10 til 11.04, via update manager. Jeg bruker i tillegg Ubuntu Tweak for "package" og "kernel" cleanup.

 

Holder nå på å laste ned Fuduntu 14.10 RC for å ta en ny sammenligning på min eee 900. Pr nå bruker jeg Lubuntu 11.04 på 16 Gb SSD og Linux Mint 10 med Gnome 3 på 16 Gb SDHC card. Jeg liker bedre og bedre Gnome 3, så jeg laster også ned Fedora 15 nå. Det blir nok en interessant aften :-)

 

Misforstå meg rett, jeg fraråder ikke Fuduntu. Jeg har bare vært mer fornøyd med Lubuntu. Men det skal bli spennende å prøve seg litt frem med nye versjoner de neste dagene.

 

Et lite ønske fra meg: Det hadde vært bra om vi fikk en sticky netbook tråd her på GNU/Linux forumet.

Lenke til kommentar

Jeg har nå installert Fuduntu 14.10 RC på min eee 900, og det virker stabilt og godt. Prøvde også 14.09. Men "rett ut av boksen" er en sannhet med modifikasjoner. Plugins for eksempelvis NRK nett-TV var et lite mareritt i forhold til ubuntu-familien. Pakkesystemet/programvaresystemet er etter min mening langt enklere i ubuntu-familien. Libreoffice er eksempelvis ikke automatisk tilgjengelig i pakkebrønn. Non-free codecs er tildels avansert å finne ut av for en nybegynner.

 

Når du først får alt på plass virker systemet tildels meget bra. Bruker ikke mer enn ca 40 Mb mer RAM enn Lubuntu "idle" Oppstart av programmer, og bytting mellom disse, er noe tregere enn Lubuntu. Dette kan sikkert tweakes ved å fjerne noe "bling". Skjermdriver merker jeg ingen forskjell på på min eee 900. Et lite draw-back var at jeg ikke fikk installert annet enn ext4 som filsystem, men det kan skyldes at det er en RC-utgivelse.

 

Det er verdt å merke seg at Fuduntu 14.10 ikke kommer med noen office pakke, med mindre du vil kalle google docs office pakke. Dette må du legge til senere.

 

Alt i alt vil jeg si at Fuduntu er en god distro, men jeg vil fortsatt anbefale Lubuntu / Linux Mint LXDE fordi de er langt enklere for nybegynnere. Bedre programvareutvalg via software senter og bedre tilgang på support.

 

Batteritid har jeg ikke fått testet ennå.

 

Installerte også Fedora 15 på en HP laptop, fordi jeg vil få mer erfaring med Gnome 3. Samme draw-backs som Fuduntu med tanke på programvare og codecs, men ellers er jeg imponert. Fedora 15 kjørte også greit på min eee 900.

 

Både Fuduntu og Fedora kommer til å bli værende på mine PC'er i tiden fremover, men da som dual boot med de versjonene jeg bruker til daglig. Begge er alt i alt meget gode, dersom du ikke frykter å bruke terminalen og "google" deg frem relativt mye.

 

En liten ting til slutt: Fedora og Fuduntu bruker fortsatt "gammel" grub, så hvis du skal ha dual boot med en allerede installert ubuntu-versjon mister du oppstart av denne hvis du ikke passer på. Jeg anbefaler at du ikke installerer grub under installasjon av Fedora/Fuduntu. Start heller opp ubuntu-versjonen og kjør update-grub for å få tilgang til alle systemene. Gjennoppretting av grub 2 i etterkant er mye mer tungvint.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Jeg har nå installert Fuduntu 14.10 RC på min eee 900, og det virker stabilt og godt. Prøvde også 14.09. Men "rett ut av boksen" er en sannhet med modifikasjoner. Plugins for eksempelvis NRK nett-TV var et lite mareritt i forhold til ubuntu-familien. Pakkesystemet/programvaresystemet er etter min mening langt enklere i ubuntu-familien. Libreoffice er eksempelvis ikke automatisk tilgjengelig i pakkebrønn. Non-free codecs er tildels avansert å finne ut av for en nybegynner.

:) Mm. Fungerer ikke alltid den løsningen med å søke automatisk etter kodeker eller plugins. ..hva er det NRK tv trenger.. java?

Lenke til kommentar

Jeg har oppdaget en "show stopper" for Fuduntu på eee 900 og lavere modeller (de med celeron 900 MHz). Jeg tenkte jeg skulle teste ut batterilevetiden ved å spille av en videofil til batteriet ble flatt. Fuduntu klarte ikke å spille av filen med VLC under power save (Jupiter). Det samme gikk helt flytende på Lubuntu og Limux Mint 11 Gnome 3. Celeron'en klokker ned til 600 MHz under power save, og det var tydelig vis ikke godt nok for Fuduntu, selv med alle desktop effects avslått. Jeg prøvde både Fuduntu 14.10 RC og 14.09, samt Fedora 15.

 

Det ble nok enden på Fuduntu-eventyret for min del. Lubuntu 11.04 forblir mitt førstevalg.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...