Gå til innhold

Hva heter desse små dingsene som blokkerer mobilsignal?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste for en stund siden om en liten boks du kunne ha i lommen, og som blokkerte mobilsignalene. Har forsøkt å søkt etter dette, men finner ingen ting. Noen som har noen tips?

 

Tips: Google på cell phone jammer og trykke på "sider på norsk"

 

Første treff burde gi deg svar på det du leter etter :)

Lenke til kommentar

Har/hadde selv en fra DX, virket veldig bra, altid like gøy og sitte på bussen og se alle som snakker i telefonen miste signalene sine.

Men jeg lot den ligge i et års tid uten at den ble ladet, og nå ser det ut som batteriet har tatt kvelden.

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som Runar sier er det ulovlig å bruke slikt utstyr i Norge. Meg bekjent er straffen en bot.

 

Men det som begynner å bli skummelt er dersom man skulle komme i skade for å sette liv, helse, eller annet i fare. En jammer kan fort gjøre at en livsreddende telefonsamtale ikke når frem. I ytterste konsekvens kan man, i hvertfall teoretisk, da risikere uaktsomt drap. En annen situasjon er ran, demonstrasjoner, e.l. Skulle man være så uheldig å bli observert brukende jammer i nærheten av en slik hendelse, risikerer man straff for medvirkning, med mindre man faktisk klarer å bevise at man ikke hadde noe med saken å gjøre (hvordan bevises slikt?).

 

I ytterste konsekvens risikerer man liv ved å bruke slikt utstyr, og da er det best å avstå.

 

Forøvrig så er det en vanlig misoppfatning at slikt utstyr ikke kan oppdages. Det er feil. Jeg har selv utstyr som oppdager og varsler jamming i mobilfrekvensene. Videre finnes det også utstyr for å peile en jammer (personlig har jeg ikke slikt utstyr).

Lenke til kommentar

Mulig dette kan variere fra jammer til jammer, men vil man kunne ringe over nødnettet dersom en slik jammer er aktivert?

Nei. Alle jammere fungerer ved å sende ut kraftig støy på frekvensene som benyttes slik at frekvensene effektivt blokkeres. Forøvrig er det i utgangspunktet mulig å jamme en hvilken som helst radiofrekvens. Et eksempel på bruk av slikt var under en demonstrasjon foran den Israelske ambasaden for noen år tilbake da noen jammet frekvensene til politiradioene, ergo poltiradioene ble ubrukelig. Jamming brukes også i moderne krigføring, ofte i form av forsøk på jamming av GPS-signaler for å forhindre raketter i å nå sine mål.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...