Gå til innhold

Valg av OS til ombygd laptop


Anbefalte innlegg

Var litt usikker på hvor jeg skulle starte dette emnet.

 

Uansett. Driver på med et lite prosjekt hvor jeg har tatt fra hverandre min gamle laptop (Acer Aspire 1690) og bygger den nå om til en slags "mediestasjon". Planen er å bygge skjermen og hovedkortet inn i en ramme og installere et "touch screen kit" slik at jeg kan bruke den omtrent som en tablet pc (kommer ikke til å koble til mus, tastatur eller batteri).

 

Nå står jeg for utfordringen med å velge hvilken OS jeg skal bruke. For å slippe støy har jeg fjernet HDD. Har ikke tenkt å investere i SSD med det første (ikke før prisen faller en del i alle fall), så planen er å bruke 2 usb-minnepenner istedenfor. En til å boote OS fra, og en som lagringsmedie.

 

Så til problemet. Trenger et OS (eventuelt et rent mediesenter) som lar seg boote fra USB. Har så klart googlet litt og funnet flere alternativer som virker lovende. Bl.a XBMC Live. Men! Jeg kunne også tenkt meg å kjøre Spotify (gjerne integrert i mediesenteret hvis det er mulig). Virker som om prosjektet med å integrere Spotify i XBMC har vært dødt en stund.

 

Er det noen som har gode forslag til en optimal løsning?

Kort oppsummert er ønskene mine å:

- operere dataen uten mus/tastatur (løst, men touch screen kitet støtter følgende OS:

Windows 95/98/ME/NT4/2000/XP/XP Tablet PC/Vista/7

Windows CE 2.12/ 3.0/ .net/ 5.0

Linux (up to Kernel 2.6)

MS-DOS: support display resolution: 320x200, 640x200, 640x350, 640x480, 800x600, 1024x768 and 1280x1024

iMac 9.0/ OS X

- boote fra usb

- støtte for Spotify (jeg bruker premium om det skulle ha noe å si)

 

Har brukt (veldig) lite Linux. Men kan det være en grei løsning å kjøre f.eks Ubuntu og et mediesenter derfra? Så får jeg heller starte Spotify untenom hvis jeg ikke får det integrert i et mediesenter?

 

Håper ikke dette ble for mye. Legger gjerne ut bilder av prosjektet etterhvert hvis det er ønskelig. Kan være inspirasjon for andre her inne :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...