Gå til innhold

objektiv canon 450d


Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg tenker på å kjøpe meg ett nytt objektiv til kameraet mitt, men er veldig i tvil om hvilket som vil passe best for meg og mitt bruk. Selv har jeg ikke så mye peiling på slike ting enda, og derfor spør jeg dere om hjelp.

Per dags dato har jeg bare standard objektivet, men føler ikke at det gir de beste bildene.

 

Jeg skal i hovedsak bruke kameraet til å ta bilder av mennesker og dyr. Av dyr blir det nok særlig hester, som er i bevegelse, gjerne innendørs i hall, -der har jeg erfart at det er ekstremt vanskelig å få gode bilder med standardlinsen, det meste blir mørkt og kornete. Vil derfor foretrekke et lyssterkt(?) objektiv.

Jeg flytter også til USA i år, og elsker å reise sånn generelt sett, så det vil være en stor fordel om kameraet også er fint til å ta gode landskapsbilder: bygninger, strender, byer etc.. Jeg har ikke behov for et objektiv som er godt å bruke for nærbilder av blomster, innsekter etc..

Forslag til et objektiv som vil passe til mitt bruk, og som er forholdsvis rimelig?

Endret av soostine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er leit, er at det er vanskelig å få i pose og sekk. Og særlig til en overkommelig pris.

 

Var jeg deg, ville jeg gått for Canons 50mm 1.8. Det er et rimelig objektiv med meget gode ytelser. Skarpe, fine bilder. Lyssterkt. Autofokusen er ikke på noen måte lynkjapp, men holder for det meste. Ypperlig objektiv til portrett og i lavlyssituasjoner. Minuset er at det er fast brennvidde, så ingen mulighet for zoom inn/ut. Det problemet løser jeg heller ved å bruke crop på bildene når jeg får de inn på pc'n.

 

Ellers er Canons 70-200mm f4.0 et meget godt og rimelig alternativ. Det er et relativt tungt og langt objektiv, men bunnsolid, skarpt, raskt.

 

Til landskapsbilder og bygninger må du ha vidvinkel. Jeg klarer meg ikke uten objektivet på 10-22mm. Jeg bruker Canons EF-S objektiv, men andre produsenter gir deg langt rimeligere vidvinkler i samme brennvidde-området.

 

Nærbilder av blomster, insekter etc bør du helst ha et eget makro-objektiv for.

 

Med andre ord; du bør få deg en aldri så liten objektiv-samling ;)

Lenke til kommentar

Var jeg deg, ville jeg gått for Canons 50mm 1.8.

 

Canon 85mm F1.8 er et annet myeforpengene alternativ som gir mer tele enn 50mm. Sammen med normalzoomen bør du da ha dekket en del. Enig med wirrumsen at en vidvinkelzoom også er interessant, men selv de rimeligste koster en del så du skal bruke det mye før det forsvarer prisen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene! Jeg skjønner godt at det ikke er mulig å få et objektiv som har alt, til en rimelig pris, så nettopp derfor er det så vanskelig å vite hvilket man bør velge, alle er jo gode på hver sin måte:) Setter veldig pris på forslagene deres, det hjelper med litt tips fra noen som har litt erfaring:)

Lenke til kommentar

Jeg går for canon 50mm f 1.8 jeg. Virker veldig greit for mitt bruk utifra hva jeg har lest her og andre steder å nettet, i tillegg er det jo lite og lett og ikke minst slipper jeg å tømme hele lommeboken:) Krysse fingrene for at jeg blir fornøyd!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...