Gå til innhold

Netthandel i utlandet og refusjon


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg har en liten dilemma som er følgende: jeg handlet i en utenlandsk butikk i slutten av desember 2010. Alle varene jeg kjøpte hadde oppgitt leveringstid 3 dager og handelen ble betalt med norsk kredittkort (ca. 12000). Når dette da drøyde til mars februar 2011 og varene fortsatt ikke var sendt, ba jeg butikken om å heve kjøpet og informerte om at jeg ellers ville melde saken inn til VISA. Når de ikke var med på det, kontaktet jeg min bank som i sin tur videresendte saken til Nets (ex. BBS/Teller). Etter standard 6 ukers behandlingstid fikk jeg pengene tilbake på kontoen og det var det.

 

Nå, 4 måneder etterpå får jeg plutselig vite at varene jeg den gang forsøkte å kjøpe er ankommet og klare for henting. Dette setter meg i en ny situasjon. Henter jeg varene, er jeg i realiteten ikke belastet for kostnaden, men jeg vet ikke hvem som skal ha pengene. Nets/VISA har dekket tapet mitt, men har de fått noe av butikken? Slik situasjonen er nå og hvis jeg henter pakken, er det noen som går i minus, men jeg vet ikke hvem. Jeg vet heller ikke hva Nets/VISA gjør i slike saker før de refunderer et beløp.

 

All hjelp mottas med takk!

Endret av Nebu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare mulighet til å kontakte banken, Nets/Teller forholder seg ikke til privatkunder (har jeg blitt fortalt). Så skal jeg forklare alt dette til banken og vente til de forklarer det videre til Nets/Teller, vil uansett det ta så lang tid at varene vil bli returnert før jeg får noe svar.

Lenke til kommentar

Pengene du har fått tilbake, er også trukket tilbake fra butikken. I tillegg er butikken sannsynligvis ilagt et chargeback-gebyr fra VISA.

 

Så om du ønsker gjøre opp for varene, er det butikken du skal kontakte.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

Så om jeg henter varene kan jeg vel forvente at butikken tar kontakt og krever penger igjen med andre ord? Jeg synes streng tatt at levering på 5 måneder i stedenfor 3 dager fortjener en prisreduksjon, men har jeg noe rettmessig dekning om å forvente/kreve noe slikt?

Endret av Nebu
Lenke til kommentar

Så om jeg henter varene kan jeg vel forvente at butikken tar kontakt og krever penger igjen med andre ord? Jeg synes streng tatt at levering på 5 måneder i stedenfor 3 dager fortjener en prisreduksjon, men har jeg noe rettmessig dekning om å forvente/kreve noe slikt?

 

Det høres veldig merkelig ut at butikken har sendt deg varene nå lenge etter at du har reklamert overfor din bank. Det virker som denne butikken ikke har helt kontroll på hva de driver med.

 

Det kan hende de vil rette et krav mot deg, men det er minst like sannsynlig at du ikke vil høre noe mer fra dem. Hvilke muilgheter de har for å drive inn kravet kan jeg for lite om til at jeg kan si noe.

Lenke til kommentar

Det høres veldig merkelig ut at butikken har sendt deg varene nå lenge etter at du har reklamert overfor din bank. Det virker som denne butikken ikke har helt kontroll på hva de driver med.

 

Det kan hende de vil rette et krav mot deg, men det er minst like sannsynlig at du ikke vil høre noe mer fra dem. Hvilke muilgheter de har for å drive inn kravet kan jeg for lite om til at jeg kan si noe.

 

Helt enig at det er merkelig, derfor jeg leter etter noen svar/tips. I følge epostkorrespondansen ble varene sendt 7 uker etter at jeg rapporterte inn saken (noe de ble helt tydelig informert om) og en uke etter at jeg fikk pengene tilbake på konto.

Endret av Nebu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...