Gå til innhold

Mini-ITX Hovedkort - Forslag?


Anbefalte innlegg

God kveld. Har tenkt til å bygge pc, men er helt ny. Hovedkortet må være 17cm*17cm, ergo: Mini-ITX. Bør vel helst koste over 1000 men ikke over 2000. Har sett på Komplett og funnet Zotac, men finner ikke prosessor som passer kortene, ifølge Komplett ...

 

Er det noen her som har forslag til andre hovedkort eller prosessor til Zotac?

 

På forhånd: Takk

 

Mvh Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har sett det, men skulle helst hatt et til over 1000 kr. og komplett sier ikke hva sokkelen er på de :/

 

Link?

 

Link skarru få: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607538

 

Står ikke socket fordi det er en cpu innebygget.

 

Prosessor Intel Celeron SU2300 / 1.2 GHz ( Dual-Core )

 

Er vel det samme som å kjøpe en til 900 kr og kjøpe en cpu løst.

Lenke til kommentar

 

Har sett det, men skulle helst hatt et til over 1000 kr. og komplett sier ikke hva sokkelen er på de :/

 

Link?

 

Link skarru få: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607538

 

Står ikke socket fordi det er en cpu innebygget.

 

Prosessor Intel Celeron SU2300 / 1.2 GHz ( Dual-Core )

 

Er vel det samme som å kjøpe en til 900 kr og kjøpe en cpu løst.

 

EDIT: Den infoen fikk jeg ikke fra Komplett da jeg spurte.. -.- Takk :)

Endret av TheXboxFreek
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gå god for at den passer til ditt bruk.

Jeg så dette hovedkortet nevnt i et annet forum der man diskuterte Mini-ITX.

Jeg har ingen ekspertise utover det butikken oppgir i spesifikasjonslisten. Men de som anbefalte kortet mente at det var bra, med Sandy Bridge og mulighet for å bruke i7-prosessor.

Men overklokking er visst umulig.

 

Sitat fra spesifikasjonene:

WLAN IEEE 802.11b/g, IEEE 802.11n

 

Utifra bildet ser det også ut til at helt til venstre på bakpanelet er det feste for to slike antenner som brukes til Wlan.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gå god for at den passer til ditt bruk.

Jeg så dette hovedkortet nevnt i et annet forum der man diskuterte Mini-ITX.

Jeg har ingen ekspertise utover det butikken oppgir i spesifikasjonslisten. Men de som anbefalte kortet mente at det var bra, med Sandy Bridge og mulighet for å bruke i7-prosessor.

Men overklokking er visst umulig.

 

Sitat fra spesifikasjonene:

WLAN IEEE 802.11b/g, IEEE 802.11n

 

Utifra bildet ser det også ut til at helt til venstre på bakpanelet er det feste for to slike antenner som brukes til Wlan.

Ser det jeg også :) Men skulle helst vært ut som i ut av kabinettet. Skal nemlig bruke NES som kabinett, og har ikke så stor plass :)

Endret av TheXboxFreek
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva de siste setningene dine betyr.

Men bakpanelet vil i de fleste tilfeller monteres mot baksiden i kabinettet. Alle kontaktene, inkludert de til antennene blir på utsiden av kabinettet om du monterer hovedkortet som produsenten har tenkt.

 

Du får sannsynligvis også kjøpt skjøteledninger til disse antennene om du skulle ønske å ikke montere dem rett på hovedkortet.

 

NES er som du sier ikke et stort kabinett. Setter du på en i7 på dette hovedkortet, vil du slite med kjølingen.

Det andre prosjektet som jeg nevnte var en kasse som er mye større, og der var anbefalingen å bruke store vifter for å lufte kabinettet, i tillegg til prosessorvifta.

Du vil slite med å stappe kraftig innmat inn i en NES.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva de siste setningene dine betyr.

Men bakpanelet vil i de fleste tilfeller monteres mot baksiden i kabinettet. Alle kontaktene, inkludert de til antennene blir på utsiden av kabinettet om du monterer hovedkortet som produsenten har tenkt.

 

Du får sannsynligvis også kjøpt skjøteledninger til disse antennene om du skulle ønske å ikke montere dem rett på hovedkortet.

 

NES er som du sier ikke et stort kabinett. Setter du på en i7 på dette hovedkortet, vil du slite med kjølingen.

Det andre prosjektet som jeg nevnte var en kasse som er mye større, og der var anbefalingen å bruke store vifter for å lufte kabinettet, i tillegg til prosessorvifta.

Du vil slite med å stappe kraftig innmat inn i en NES.

 

Det jeg mente var at hvis jeg satt antenne rett på kortet, så ville de vært inne i maskinen, noe som tar litt ekstra plass, og at de helst skal stå bak

 

EDIT: ÅJA! Nå ser jeg det med antennene :p

Endret av TheXboxFreek
Lenke til kommentar

Antennene skrus rett på baksiden av hovedkortet, samme sted som USB-portene, VGA, kablet nettverk, HDMI og så videre.

Du ser kontaktene for antennene helt til venstre på nærbildet av kortet. Men de er ikke skrudd på på bildet. De ligger nok løst i eska så du skrur dem på selv.

 

Mange routere er også sånn, men på andre er ikke antennene avtagbare.

 

 

REDIGERT da trådstarter skjønte hva jeg sa. Ny info lagt til.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Feil.

Antennene stikker ut bak, samme sted som USB-portene, VGA, kablet nettverk, HDMI og så videre.

 

Men du har rett dersom du mener at hele kortet skal være inni kabinettet, og bakplaten ikke skal monteres langs bakveggen i kabinettet. Men det er en komplisert måte å gjøre det på.

Det var jeg som så og leste feil. Trodde jeg leste bakerst i bildet, eller noe sånt. Beklager

Endret av TheXboxFreek
Lenke til kommentar

Men husk dette med varme. Det kan bli problematisk dersom du skal ha høy ytelse i et lite plastkabinett.

 

Inspirasjon får du på www.mini-itx.com

Men mange av de prosjektene du finner der bruker en spesialprosessor fra VIA (et tredje alternativ til AMD og Intel) som lager betydelig mindre varme enn en moderne Intel-prosessor.

 

Manglende kjøling gjør maskinen treg og ustabil.

Lenke til kommentar

Men husk dette med varme. Det kan bli problematisk dersom du skal ha høy ytelse i et lite plastkabinett.

 

Inspirasjon får du på www.mini-itx.com

Men mange av de prosjektene du finner der bruker en spesialprosessor fra VIA (et tredje alternativ til AMD og Intel) som lager betydelig mindre varme enn en moderne Intel-prosessor.

 

Manglende kjøling gjør maskinen treg og ustabil.

 

Tusen takk :) Du har vært til stor hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...