Gå til innhold

webkamera for god skype-lyd med flere deltakere i rommet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi kjører daglige statusmøter(standup) med 5 utviklere i rommet og 2-3 andre over skype. Vi trenger et webkamera med bra mikrofon som kan plukke opp lyden fra folk som står 1,5-2 meter unna mikrofonen. gjerne også vidvinkel.

 

Vi har i dag Microsoft LifeCam Cinema men er ikke veldig fornøyd med lyden.

 

Jeg lurer på Logitech HD Pro Webcam C910 eller Logitech OEM Pro 9000 Webcam, Business (basert på at disse har mikrofoner som peker forover)

 

Er det noen som har noen tips/erfaringer?

alternativt en standalone mikrofon som kan gjøre jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bruker det Microsoft kameraet, som du linker til, på jobben. Og er faktisk fornøyd med lyden. Men det kan være fordi vi ikke bruker video, og kan dermed plassere det midt på bordet i rommet.

 

Jeg tror at en egen mikrofon er veien å gå for dere.

takk for svar,

 

jeg mistenker at det at mic'en vender oppover er problemet.pga plassproblemer står mic'en innunder skjermen. derfor er jeg mer positiv til forovervendt mic. desverre har vi ikke noe bord å sette en løs mic på, så avstandene blir de samme...

noen fler som har ideer?

Lenke til kommentar

Jeg har selv et Logitech C510 hjemme som jeg har snakket til både på siden og bak kameraet (og mic). Mikrofonene som sitter på webkameraer vil jeg tippe er omnidirektionale. Det vil si at den plukker opp lyd 360°. En avstand på 1,5-2 meter er ikke helt optimalt. Disse er vanligvis beregnet for 0,5-1 meters avstand. For lang avstand vil gi lavere lyd og mer romklang.

 

På jobben har vi videokonferanseutstyr som blant annet består av retningsbestemte mikrofoner (virker ca 150°). Disse må plasseres mot personene som snakker. Havner personene bak blir lyden betraktelig dårligere. På en annen side klarer disse fint en avstand på 2 meter.

 

Mitt forslag er: kjøp en ekstern mikrofon og plasser denne så nær personene som mulig.

 

Husk at du må omkonfigurere Skype til å bruke den eksterne mikrofonen i stedet for mikrofonen i webkameraet.

Lenke til kommentar

På jobben har vi videokonferanseutstyr som blant annet består av retningsbestemte mikrofoner (virker ca 150°). Disse må plasseres mot personene som snakker. Havner personene bak blir lyden betraktelig dårligere. På en annen side klarer disse fint en avstand på 2 meter.

 

Mitt forslag er: kjøp en ekstern mikrofon og plasser denne så nær personene som mulig.

 

 

Takk,

vi prøvde en Behringer ECM 8000 ("man tager hva man haver") på dagens møte, og det hjalp en del. Denne er dessuten lettere å plassere nærmere folk.

 

edit:leif

Endret av firefox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...