Gå til innhold

Gamer-PC til ca 20.000: Innspill til sammensetning


Anbefalte innlegg

Hei alle :)

 

Jeg er en gammel gamer som etter 5 års dvale har tenkt å ta opp litt spilling igjen og derfor kommer til å gå til innkjøp av en ny Gamer-PC. Har satt opp et forslag til komponentene jeg skal sette sammen, men trenger hjelp fra dere som virkelig kan dette til å verifisere at det er et bra oppsett. Evt om dere har innspill til endringer?

 

Alle innspill mottas med takk! :)

 

Fractal Design R3 (kabinett)

Fractal Design Newton R2 800W PSU

Corsair H50 (vannkjøling)

Asus SABERTOOTH P67

Intel Core i5 2500K 3300 Mhz

Corsair Vengeance DDR3-1600 12 GB (3x4 GB)

Asus GeForce GTX 580

OCZ Vertex 3 120 GB

Samsung SpinPoint F4EG 2 TB

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

Microsoft Wireless Keyboard 3000 USB

Corsair HS1 USB Gaming Headset

DVD-R: Samsung SH-S223C

Dell UltraSharp U2410 24"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har bommet litt med komponentene.

 

Vannkjøling og Sabeltann P67 er en dårlig kombinasjon da dette hovedkortet har noe som heter Thermal Armor som foretrekker luftgjennomstrømning, gjerne ved hjelp av en cpukjøler. Noctua NH-D14 kjøler dessuten bedre enn h50. ASUS P8P67 er et bedre kort for overklokking sammen med prosessoren din som er konge. RAM-brikkene er 3x4gb, Sandy Bridge benytter seg av Dualchannel(2x4gb). Du trenger ikke mer enn 4gb for gaming. 8gb for e-peen. PSU har greit med oomph, men dersom du skal kjøre 580 SLi om ett år ville jeg tenkt på å kjøpe en 1000watters med en gang. GTX 580s ytelse forsvarer ikke prislappen, her ville jeg heller valgt to 570s og overklokket de. Men det gjør du som du vil med, har du penger og vil kjøre 580 SLi om ett år, så fungerer det utmerket. Lydkortet er hypet, Auzentech X-Fi forte er likt, med bedre bass.

 

Kabinettet har jeg ingen forhold til, men ville valgt ett med bedre kjøleløsninger. SSDen er den beste på markedet til den prislappen. HDDen har jeg ingen forhold til. Resten lar jeg være å kommentere da dette beveger seg mer på personlig smak.

 

Her har du et setup:

 

880057.jpeg

 

Merk at du mangler OS, noe som koster rundt 1000 lappen

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Du har bommet litt med komponentene. <snip>

 

Takk for gode innspill! Noterer meg tipsene ift minne og lydkort. Jeg glemte å skrive i første post at et viktig kriterium for dette bygget har vært å få en så stillegående maskin som mulig. Dette er grunnen til at jeg har valgt vannkjølingen fra Corsair.

 

Noen spørsmål:

 


  1.  
  2. Kan jeg beholde vannkjølingen dersom jeg i stedet går for Asus P8P67 hovedkortet?
  3. Ang kabinettet så valgte jeg Fractal Design R3 ettersom det rapporteres å være stillegående. Samtidig ønsker jeg et mest mulig stilrent kabinett, som eventuelt kan godkjennes for plassering i stua. Tatt dette i betraktning, er Fractal da et greit valg?
  4. Høres ut som et spennende alternativ å velge to 570s skjermkort og heller overklokke disse. Er dette enkelt å få til? Og vil det få noe å si for støynivået? Og kan jeg med 2x 570s i SLI beholde 800Watts PSU'en?

Lenke til kommentar

OK, det virker som om dere alle mener NH-D14 er et bedre valg enn H50 ift lydnivået. Jeg har fått min store skrekk for vanlige cpu-vifter med min eksisterende PC, da denne lager en konstant suse-lyd som man er nødt å overdøve med musikk for å kunne slappe av i samme rom.

 

Vil NH-D14 være såpass bra at man f.eks kan sitte på maskinen og jobbe med kontoroppgaver og virkelig få konsentrert seg (dvs uten å henge seg opp i støyen)?

 

Vil man få sove mens maskinen står på? Vurderer å plassere maskinen på soverommet ved senga, og da hadde det vært kjekt å ha muligheten til å laste ned torrents på nattestid.

 

Forøvrig, jeg trodde vannkjøling var den eneste måten å oppnå en så støyfri pc som mulig. Stemmer ikke det? Finnes andre vannkjølingsprodukter enn H50 som evt kunne gjort en bedre jobb?

Lenke til kommentar

Se på oppsettet til Leetabix, men gå gjerne for Fractal Design R3 som du selv har satt opp. Forøvrig kan du nøye deg med en PSU på 750-850W. Ellers er oppsettet helt supert.

 

Vil PSU'en min på 800W også holde om jeg i stedet går for 2 stk 570 skjermkort i SLI ?

Lenke til kommentar

Forøvrig, jeg trodde vannkjøling var den eneste måten å oppnå en så støyfri pc som mulig. Stemmer ikke det? Finnes andre vannkjølingsprodukter enn H50 som evt kunne gjort en bedre jobb?

Du trenger fortsatt radiator og vifte for å kjøle ned vannet, ellers har det liten effekt. Et ordentlig vannkjølingssett der du plasserer radiator utendørs e.l. er selvfølgelig et alternativ.

Lenke til kommentar

OK, det virker som om dere alle mener NH-D14 er et bedre valg enn H50 ift lydnivået. Jeg har fått min store skrekk for vanlige cpu-vifter med min eksisterende PC, da denne lager en konstant suse-lyd som man er nødt å overdøve med musikk for å kunne slappe av i samme rom.

 

Vil NH-D14 være såpass bra at man f.eks kan sitte på maskinen og jobbe med kontoroppgaver og virkelig få konsentrert seg (dvs uten å henge seg opp i støyen)?

 

Vil man få sove mens maskinen står på? Vurderer å plassere maskinen på soverommet ved senga, og da hadde det vært kjekt å ha muligheten til å laste ned torrents på nattestid.

 

Forøvrig, jeg trodde vannkjøling var den eneste måten å oppnå en så støyfri pc som mulig. Stemmer ikke det? Finnes andre vannkjølingsprodukter enn H50 som evt kunne gjort en bedre jobb?

 

NH-D14 kjøler både bedre og lager mindre susete lyd enn h50 med stock vifter. Det du derimot kan gjøre hvis du absolutt skal ha h50 er å bytte ut viftene med ett par Noctua NF-P12-1300-vifter i push-pull oppsett. Likevel vil dette lage omtrent like mye lyd som èn Noctua NH-D14. Rundt 10-20 desibel avhengig av hvilken rpm de opererer på load. For å sette dette i perspektiv er 10dB en nål som blir sluppet i gulvet, 20dB hvisking, 30dB soverommet ditt om natten, 40dB et bibliotek og 50dB et normalt kontor.

 

 

Se på oppsettet til Leetabix, men gå gjerne for Fractal Design R3 som du selv har satt opp. Forøvrig kan du nøye deg med en PSU på 750-850W. Ellers er oppsettet helt supert.

 

Vil PSU'en min på 800W også holde om jeg i stedet går for 2 stk 570 skjermkort i SLI ?

 

Liten advarsel, to gtx 570 vil garantert lage mere støy og generere mer varme enn ett gtx 580. Så dersom du ikke skal spille Metro 2033 med dx11, 4xAF, AAA og Enthusiast settings, vil ett gtx 580 holde en god stund. Dessuten kan du legge på ett til om et par år om ytelsen skulle vise seg å bli for svak. 800W på PSU skal i teorien holde for to gtx 570 da èn har et effektforbruk på rundt 350w på load. Ett gtx 580 bruker imidlertidig 400w på load. Det er litt skummelt å anbefale noe, men tar sjansen og sier at ett gtx 580 og 1000W PSU er mest økonomisk da du har muligheten til å oppgradere senere i tid, det har du derimot ikke om du kjøper to 570 nå.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

kjører i7-2600k med H70 vannkjøling på ett sabertooth p67 hovedkort i ett haf x case.

nimas problemas med kjøling. men om du velger sabertooth med "vannkjøling" kjøp ett kabinett med bra luftstrøm.

 

OK, det høres jo lovende ut! Men når du sier bra luftstrøm...er ikke Fractal kabinettet jeg har satt opp bra nok der?

 

Da har jeg endret litt på oppsettet mitt. Planen er å behode kabinettet, men skifte ut hovedkort, PSU, lydkort og ram iht anbefalingene som er kommet her. Ellers ønsker jeg å beholde vannkjøling, men skifter til Corsair H60 (som jeg oppdaget idag), som jeg ser har fått gode resultater i HW.no's støymåling. Da blir resultatet slik:

 

Fractal Design R3 (kabinett)

Corsair HX 1000W PSU

Corsair H60 (vannkjøling)

Asus P8P67 Deluxe

Intel Core i5 2500K 3300 Mhz

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 8 GB (2x4GB)

Asus GeForce GTX 580

OCZ Vertex 3 120 GB

Samsung SpinPoint F4EG 2 TB

Auzentech X-fi Forte 7.1

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

Microsoft Wireless Keyboard 3000 USB

Corsair HS1 USB Gaming Headset

DVD-R: Samsung SH-S223C

Dell UltraSharp U2410 24"

 

Ser dette ut til å bli en bra gamer PC, som samtidig er rimelig støysvak?

Lenke til kommentar
Ett gtx 580 bruker imidlertidig 400w på load. Det er litt skummelt å anbefale noe, men tar sjansen og sier at ett gtx 580 og 1000W PSU er mest økonomisk da du har muligheten til å oppgradere senere i tid, det har du derimot ikke om du kjøper to 570 nå.

 

400W er vel litt i overkant, om du ser her, så har Xbitlabs målt kortet alene, og det drar da max 288W ved last.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

kjører i7-2600k med H70 vannkjøling på ett sabertooth p67 hovedkort i ett haf x case.

nimas problemas med kjøling. men om du velger sabertooth med "vannkjøling" kjøp ett kabinett med bra luftstrøm.

 

OK, det høres jo lovende ut! Men når du sier bra luftstrøm...er ikke Fractal kabinettet jeg har satt opp bra nok der?

 

Da har jeg endret litt på oppsettet mitt. Planen er å behode kabinettet, men skifte ut hovedkort, PSU, lydkort og ram iht anbefalingene som er kommet her. Ellers ønsker jeg å beholde vannkjøling, men skifter til Corsair H60 (som jeg oppdaget idag), som jeg ser har fått gode resultater i HW.no's støymåling. Da blir resultatet slik:

 

Fractal Design R3 (kabinett)

Corsair HX 1000W PSU

Corsair H60 (vannkjøling)

Asus P8P67 Deluxe

Intel Core i5 2500K 3300 Mhz

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 8 GB (2x4GB)

Asus GeForce GTX 580

OCZ Vertex 3 120 GB

Samsung SpinPoint F4EG 2 TB

Auzentech X-fi Forte 7.1

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

Microsoft Wireless Keyboard 3000 USB

Corsair HS1 USB Gaming Headset

DVD-R: Samsung SH-S223C

Dell UltraSharp U2410 24"

 

Ser dette ut til å bli en bra gamer PC, som samtidig er rimelig støysvak?

 

Ja absolut!

du kan ikke gå feil med ett p8p67 deluxe!

med din 1000w psu og deluxe HK har du plenty med plass till 2 gtx 580. trur till og med att du kan kjøre 2 Asus DC II kort i sli.

men siden att du bruker så mye cash på denne maskinen skulle jeg kansje ha satset på HAF X, Obsidian 650D, 700D eller 800D som Tower og en i7-2600K processor (selv om alle sier att dette er overkill)

dette er min mening bare.. mange kansje synes det høres dumt ut..

Lenke til kommentar

Bare en liten ting ang listen tin TS.

 

den dere 2 TB hdd du har lagt ved der. Bytt den ut med denne, da denne er den raskeste 2tb hdd som er ute nå:

http://www.dustinhome.no/pd_5010543528.aspx

 

 

Å kabinettet, er det kanonbra valg.

 

men viss du skal kjøre SLI, så anbefaler eg deg 1-2 ekstra vifter, sån i sikkerhetsskyld.

 

Å viss du kjøper deg 2 stk GTX 580. Så anbefaler jeg deg dette kortet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632362

 

Dette grunner jeg ut i at det bare opptar 2 slotter i pcen din, asus sitt DC II tar hele 3 plasser. Pluss at dette kjøler pittelitt bedre:)

 

Skal man ha det beste, så skal men ha det beste ;)

Lenke til kommentar

For støysvake komponenter (psu, cpu-kjøler, kabinett-vifter, etc) går du til silentpcreviews.com. Ferdig med den saken.

 

Synes det er rart at folk som skal bruke opp mot 20000 på en PC ikke velger å investere i en større skjerm. Personlig har jeg en 30" fra dell, 3007WFP eller noe. Kunne aldri tenkt meg noe annet, men jeg er heller ikke den mest begjærlige CS/FPS-gameren som drar jorden rundt og deltar på CS 1.6 og/eller Quake Live turneringer hvor det faktisk har noe å si om det er 2ms kontra 8 eller 16ms grå/grå. Koser meg heller med Portal 2, Civ V og litt SC2 i 2560x1600 :)

 

Om du vil ha mine personlige anbefalinger, så kan jeg nevne at Enermax Modu87+ er den desidert beste PSUen om du er allergisk mot støy. Den fåes i flere modeller, fra 500 opp til 900W. Mulig du må kjøpe den separat fra en butikk som Pixmania, om du har tenkt å handle resten på f.eks Dustin.

 

 

The Enermax Modu/Pro87+ 500W actually manages to be quieter than any other PSUs at every load, with the sole exception of <100W where the Seasonic X-650 fanless operation may have a dB or two edge — if indeed the 11 dBA@1m level is audible to anyone. Up to 250W, it is simply inaudible, period. The edge over the closest competitors is small, but it's there. At 300W and above, it becomes somewhat audible but still quieter than all the other PSUs. The Nexus Value 430 edges it by one dBA at 400W, but it is substantially noisier from from about 200W on up, so that's a false edge; in actual use, the Nexus will be more audible more of the time. Overall, other than completely fanless models, these Enermax Modu/Pro87+ 500W models are the quietest power supplies we've tested.

 

 

- Enermax Modu87+ 500W på silentpcreview.com

- Enermax MODU87+ 900W Power Supply Review

 

Har selv Modu87+ 700W, og har aldri hatt noe problemer med den, ei heller hørt mye støy/lyd.

 

 

Når det kommer til lydkort er det få som kan slå Asus' Xonar STX. Igjen, så har jeg dette, og kan derfor bli litt biased, men jeg har gjort min research før jeg bestilte det.

 

- Xbit labs: Asus Xonar Essence STX Sound Card Review

 

 

When I had been listening to the Auzen X-Fi Prelude, I had not expected any card to surpass it. Later on, the ASUS Xonar D2 showed the weak aspects of the Prelude. And now, the Xonar Essence STX sounds better than the Xonar D2 and Prelude, and better than the X-Fi Elite Pro, and perhaps even better than any audio card in the world, but I still want some more! It is a shame that the Essence is just one step short of being perfect. It just needs better resistors and different operation amplifiers.

 

Anyway, today, the Xonar Essence STX is the best choice for a person who wants to enjoy excellent-quality music, especially in 250-300Ohm headphones. It will also be good in games and may even prove superior to X-Fi based audio cards in some gaming situations. And finally, this audio card can be used for high-quality sound recording as it offers solid ASIO support. It also offers two outputs with different connectors and significantly different sound and is based on the modern PCI Express interface. Thus, I just can’t think of a worthy opponent to this audio card in terms of functionality and sound quality.

 

But still, what a pity it is that such a tiny gap distanced Asus Xonar Essence STX from being absolutely ideal...

 

 

Som andre her kan jeg også anbefaler Noctua D14 over noe annet wanna-be vannkjøling. Sammen med NEXUS 120X120 MM REAL SILENT på kjøleren og i resten av kabinettet, og en Zalman Fan bay vifteregulator, er det fullt mulig å få en så stillegående luftavkjølt pc som overhodet mulig!

Sist jeg sjekket var Nexus Real Silent viftene de beste, ifølge silentpcreview.com

 

 

Når alt kommer til alt, så husk bare en ting; du får det du betaler for :)

 

Liten edit til slutt:

 

Ser at flere nevner at fire eller åtte GB minne er plenty, og at man ikke trenger noe mer. Men tro meg, gå for 12 eller 16 GB. Minne er så pass billig om dagen, og du kommer garantert ikke til å angre. Når du først skal ha Intel Sandy Bridge, 580GTX, SSD, og andre top-notch komponenter, hvorfor da holde tilbake på minnet? Virker hvert fall helt bak mål, spør du meg!

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

Takk for mange bra tilbakemeldinger nå også i innspurten. Har akkurat lagt inn min bestilling hos hhv Dustin, mpx og multicom. Måtte kombinere for best mulig totalpris. Havner på 22.000, men det er ekskludert skjerm (som jeg får via jobb), men inkludert NAS-server og multimedie-PC i tillegg.

 

Blant de siste diskusjonspunktene har jeg holdt fast på Corsair H60 kjøling, 8 GB minne og Auzentech lydkortet. Holder meg også til 1 stk Asus Geforce GTX 580 skjermkort.

 

Eventuell oppgradering av minne + skjermkort tar jeg heller på sikt :)

 

Nå gjenstår bare å oppgradere kontorstolen også, så er jeg helt i mål med "IT-løftet 2011". Satser på ha pc'en oppe og gå ila et par uker (var noe lager/leveringstid), deretter blir det farlig på public serverne i ymse FPS spill fremover ;)

Lenke til kommentar

Gratulerer med kjøp av ny PC :)

 

Ser jeg er litt sent ute, men i forhold til kjøling og tower, vil jeg sterkt anbefale mitt nåverende system som er Armour LCS (Liquid Cooling System) fra Thermaltake. Toweret ligger i overkant av 2000,- tror jeg og er et tower laget for vannkjøling og kommer komplett med reservoar, dobbel radiator i front, slanger og kopperblokk for CPU'en. Du kan i tilegg kjøpe vannblokk til skjermkortet den tid det kommer ut og bare legge slangen via skjermkort og derfra til CPU. Stort tower med god plass og mye luft, samt gode vifter. Eneste minus er at pumpa i reservoaret mulig bråker litt (mindre enn stock CPU vifte, men lager likevel en duvende lyd).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...