Gå til innhold

Lage luftinntak for GPU - har dette noe for seg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et Antec 183 som jeg er rimelig fornøyd med.

Kjøpte et Gainward 570 Goes Like Hell-edition skjermkort for en stund siden, og dettefungerer helt supert. MEN: Det generer en del støy når jeg spiller feks BC2. Hverken spillet eller oppløsningen (1920) skulle tilsi at kortet sliter, og det viser heller aldri tegn til at det er overbelastet.

 

Har en teori om at det derimot må "slite" for å suge nok kjølig luft inn i kjøleren. Viften kommer opp på et sted mellom 60 og 70% hastighet, som lager en noe høyfrekvent lyd.

 

Her kommer da ideen min:

 

Hva om jeg lager en åpning med filter i døren, og har en slags trakt fra denne og bort til innsuget på GPU? Burde ikke da kortet få alt det trenger av kjølig luft utenfra, og dermed slippe å slite så mye med kjøling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill begrenser i utgangspunktet ikke seg selv, de er laget for å generere så mange bilder per sekund uavhengig om det er nok eller ikke. Derfor blir skjermkortene gjerne belastet opp mot maks selv om spillet ikke nødvendigvis krever det.

 

Så skjermkortet ditt blir nok bare varmt.

Lenke til kommentar

Hva om jeg lager en åpning med filter i døren, og har en slags trakt fra denne og bort til innsuget på GPU? Burde ikke da kortet få alt det trenger av kjølig luft utenfra, og dermed slippe å slite så mye med kjøling?

 

Det beste er nok å ha skjermkortet i nærheten av større vifter.

Eller vurdere vannkjøling istedenfor.

 

Riktignok støyer Nvidia GTX 570 en del. Har billigutgaven og det merkes.

Så det jeg gjør er å skru opp lyden fra høytallerne, så slipper jeg støyen.

 

Uansett finnes det enkle spill, som gjør at skjermkortet støyer på DX9 også.

 

Da kan være tempraturmåleren til viften er satt litt lavere en nødvendig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...