Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Språk til ungdomsskolen, hvilket?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Nå skal jeg snart velge språk til ungdomsskolen, og jeg er ganske forvirret over hva jeg skal velge.

 

Jeg har mest lyst til å ta Engelsk, men hører dette ikke er så veldig lurt iforhold til VGS, hvis jeg skal gå almenfag, noe jeg har lyst til.

 

Min mor, bror og far har hatt tysk, og da er det vel karnsje en fordel å ta det. (?)

 

Språkene jeg kan velge mellom er tysk, spansk og fransk.

 

Noen som har noen tips til hvordan språk jeg burde velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor tror du at du kommer til å jobbe i fremtiden?

 

En bedrift som i hovedsak arbeider i Europa vil kanskje ha mer bruk for en med tysk språk.

En bedrift som arbeider i Spania og Latin-Amerika vil ha bruk for folk som kan spansk.

En bedrift som arbeider i Frankrike og eventuelt noe i Afrika vil ha bruk for folk som kan fransk.

 

Tysk er det desidert minste språket her - spansk er det største.

Lenke til kommentar

Gå for spansk.

Halvparten av elevene på trinnet mitt (2. klasse VGS) som har tysk har 2'er, og det virker som om det er mye lettere å få god karakter i spansk.

 

Men så klart, hvis du har veldig lyst til å lære deg tysk, så kjør på.

 

EDIT: Hvis du velger engelsk, så må du ha 3 år med fremmedspråk på VGS, istedet for 2 år.

Endret av Athey
Lenke til kommentar

Gå for spansk.

Halvparten av elevene på trinnet mitt (2. klasse VGS) som har tysk har 2'er, og det virker som om det er mye lettere å få god karakter i spansk.

 

Men så klart, hvis du har veldig lyst til å lære deg tysk, så kjør på.

 

EDIT: Hvis du velger engelsk, så må du ha 3 år med fremmedspråk på VGS, istedet for 2 år.

Nei?

Lenke til kommentar

Ok... velg et språk, f. eks. tysk og få 2 hvis du vil og gi faen. Og forbered deg på å velge et annet språk på VGS f. eks. spansk eller fransk fordi du fikk 2 på ungdomsskolen og det kan virke håpløst og fortsette derfra på VGS.

 

Eller følg med på ungdomsskolen, og gjør så godt du kan, få med det basic ting! Trenger ikek jobbe det ihjel, men få med det viktigste. Og du kan forsette på videregående og da kan du kanskje et språk ganske godt. Du kan kanskje si til deg selv, jeg kan faktisk Tysk f.e ks. eller fransk eller hva du enn har valgt.

 

Ikke velg engelsk eller norsk. Det kan du allerede!!!

Lenke til kommentar

Gå for spansk.

Halvparten av elevene på trinnet mitt (2. klasse VGS) som har tysk har 2'er, og det virker som om det er mye lettere å få god karakter i spansk.

 

Men så klart, hvis du har veldig lyst til å lære deg tysk, så kjør på.

 

EDIT: Hvis du velger engelsk, så må du ha 3 år med fremmedspråk på VGS, istedet for 2 år.

Nei?

 

Nå er jeg ikke sikker på hva du siktet til med "Nei?", men det er faktisk sant at du må ha 3 år med fremmedsrpåk på VGS hvis du ikke har valgt Tysk/Spansk/Fransk på Ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Tysk var et svært kjedelig fag. Nå har det nok mye å gjøre med at jeg generelt sett fant skolen kjedelig, og at jeg aldri brukte tysk til noe. Engelsk var utrolig mye lettere å lære, siden det florerte i hverdagen.

 

Uansett hvilket språk du velger, om du virkelig er interessert i å lære det, så vil jeg anbefale å prøve å gjøre mer ut av det enn bare skoletimene.

 

Av de språkene så er spansk det klart største, det vil jeg si er et godt grunnlag. Men fransk er også et diplomatispråk, så jeg vil tro det kan ha mer nytte enn det ser ut som på antall fransktalende. Tysk har jeg aldri hatt bruk for. Jeg prøvde å snakke tysk i Tyskland en gang, og jeg fikk svar tilbake på engelsk. Tror du kommer langt med engelsk om du ender opp i Tyskland av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Gå for spansk.

Halvparten av elevene på trinnet mitt (2. klasse VGS) som har tysk har 2'er, og det virker som om det er mye lettere å få god karakter i spansk.

 

Men så klart, hvis du har veldig lyst til å lære deg tysk, så kjør på.

 

EDIT: Hvis du velger engelsk, så må du ha 3 år med fremmedspråk på VGS, istedet for 2 år.

Nei?

 

Nå er jeg ikke sikker på hva du siktet til med "Nei?", men det er faktisk sant at du må ha 3 år med fremmedsrpåk på VGS hvis du ikke har valgt Tysk/Spansk/Fransk på Ungdomsskolen.

Obligatorisk 3. fremmedspråk er ferdig etter VG2.

Lenke til kommentar

Tok spansk når jeg skulle begynne i 8. Var den dårligste i klassen og andret som F*** på at jeg tok det valget. Alle de i tysk fikk 4-5-6 i karakter. Men nå som jeg er begynt på Vg1 er jeg den beste i klassen og ligger ann til sterk 5er :whistle: De som har tysk nå som var gode på ungdomsskolen har nå 2-3 :D

 

Men hvis du har tenkt å gå allmen eller studiespesialiserende som det så fint heter, når du begynner på Vg, IKKE velg engelsk. Dette virker kanskje som et lett alternativ nå, men da er du nødt til å ha faget 1 år til på VG! hvis du fortsetter med spansk,tysk, og fransk kan du slutte når du begynner i 3. .

 

Spansk er et vanskelig fag, og vær forberedt på å slite, mange rare bøyninger og former, osv..... Men ellers tror jeg dette er det mest fornuftige språkfaget etter obligatorisk engelsk.

 

Gjerne spør om det er noe :D

Lenke til kommentar

Har du noe dokumentasjon på det? Tidligere så var det i hvert fall slik at B språk var ferdig etter VG2, mens C språk var ferdig etter VG3. Og det ville forundre meg om det var blitt endret på.

 

Dette er endret sånn at de som hadde Engelsk eller Norsk fordypning på ungdommsskolen må ha språk tre år på VGS, mens de som hadde ett "fremmedsspråk" bare trenger 2 år, uavhengig av hvilke språk de velger.

Endret av ChristianL
Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å ta engelsk ville jeg anbefalt å velge fransk, det er veldig likt engelsk.

 

Fransk brukes også i FN

Nei, Språk nr 1 i FN er endret til engelsk, nr 2 er fransk.

 

Tysk er nok vanskeligere enn spansk, men dersom du har familie som har tysk er det kanskje bedre å ta det?

Lenke til kommentar

Har du noe dokumentasjon på det? Tidligere så var det i hvert fall slik at B språk var ferdig etter VG2, mens C språk var ferdig etter VG3. Og det ville forundre meg om det var blitt endret på.

Det er bare å se på en tilfeldig videregående skole sin timeplan for studiespesialisering VG3 så finner du ikke fremmedspråk på lista. Jeg hadde ikke fremmedspråk på ungdomsskolen (hadde praktisk prosjekt) og jeg hadde bare to år med fransk på videregående - og jeg var en del av kunnskapsløftet.

 

Hvis dette har blitt endret er det maks 1-2 år siden.

Lenke til kommentar

Alle som ikke hadde fremmedspråk (tysk, fransk, spansk) i ungdomsskolen må ha fremmedspråk alle tre årene hvis man går studiespesialiserende på vgs. Slik har det vel i hvert fall vært de to siste årene.

Ord for ord er tysk det språket av de tre som er mest likt norsk, men er kanskje også det språket med de vanskeligste gramatiske reglene.Utenfor Nord-Europa har man nok lite bruk for tysk. Utifra egen erfaring virker det som om at det er lettere å få en høyere karakter i både spansk og fransk. Har selv tysk, men hvis jeg hadde hatt muligheten til å velge spansk når jeg gikk på ungdomsskolen ville jeg helt klart valgt det.

Lenke til kommentar

Gå for spansk.

Halvparten av elevene på trinnet mitt (2. klasse VGS) som har tysk har 2'er, og det virker som om det er mye lettere å få god karakter i spansk.

 

Men så klart, hvis du har veldig lyst til å lære deg tysk, så kjør på.

 

EDIT: Hvis du velger engelsk, så må du ha 3 år med fremmedspråk på VGS, istedet for 2 år.

Nei?

 

Nå er jeg ikke sikker på hva du siktet til med "Nei?", men det er faktisk sant at du må ha 3 år med fremmedsrpåk på VGS hvis du ikke har valgt Tysk/Spansk/Fransk på Ungdomsskolen.

Obligatorisk 3. fremmedspråk er ferdig etter VG2.

 

Fikk senest høre dette av rådgiveren på skolen her om dagen, så tror ikke det nei ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...