Gå til innhold

To skjermkort, samme pc


Anbefalte innlegg

Vurderer nå å bygge meg ny pc, men har oppdaget at jeg kommer til å få et problem. Jeg har et gammelt XFX GF9400GT som jeg benytter meg av nå, fordi jeg ikke har hatt vett til å kjøpe et nytt enda.

 

Ettersom jeg skal bygge ny pc, skal jeg jo også kjøpe nytt skjermkort. Det gamle kortet er koblet til den gamle TVen på soverommet via S-video kabel, hvor jeg kikker på film osv om kveldene. Problemet mitt er jo at de nye skjermkortene ikke har denne tilkoblingen, og derfor lurer jeg på om det er mulig å kjøre TO skjermkort i maskinen slik at jeg kan koble TVen til det gamle kortet, og skjermen til det nye.

 

Alle ideer om hvordan dette kan løses tas imot med stor takk! (Bortsett fra "kjøp deg ny tv" :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kjøp deg ett nytt skjermkort, og kjøp deg en slik:sku_4667_1.jpg

 

Have phun :)

 

Edit: Merk at det nye skjermkortet kanskje bare har èn analog video-utgang (det har iallefall mitt XFX HD6970). Det betyr at du MÅ kjøre denne tilkoblingen som du har tenkt på denne utgangen. Da kan du kun benytte DVI eller HDMI til den andre skjermen din.

Endret av bondegutt1
Lenke til kommentar

Tror ikke du får et skjermkort idag med VGA som er noe å spare på, men de fleste har 2 DVI-kontkater pluss at det følger med adapter som du setter på dvi utgangen slik at det blir en VGA. Da får man HDMI, DVI og VGA på samme kort.

 

http://cgi.ebay.com/24-5-DVI-switch-15-hole-VGA-DVI-adapter-VGA-female-/160572887919?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2562e3d36f

 

Det er adapteren, følger med så si alle skjermkort.

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke uvanlig at en eller flere utganger støtter analoge signaler (hvor du kan bruke en DVI/VGA adapter for å bruke VGA-skjerm på)?

 

 

Stemmer det. Det følger alltid med adapter til det også. VELDIG mange som kun har VGA skjermer og funker fint med medfølgende adapter.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får et skjermkort idag med VGA som er noe å spare på, men de fleste har 2 DVI-kontkater pluss at det følger med adapter som du setter på dvi utgangen slik at det blir en VGA. Da får man HDMI, DVI og VGA på samme kort.

 

http://cgi.ebay.com/24-5-DVI-switch-15-hole-VGA-DVI-adapter-VGA-female-/160572887919?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2562e3d36f

 

Det er adapteren, følger med så si alle skjermkort.

 

Så da vil jeg altså ha tak i et skjermkort med to DVI- og en HDMI-utgang. DVI 1 kobler jeg til skjermen, og DVI 2 gjør jeg om til VGA og deretter til S-video (RCA)?

 

Tungvint, men fortsatt billigere enn å kjøpe ny tv OG nytt skjermkort ;)

 

 

Forresten, jeg har alltid sverget til nVidia-kort, vil det være noe problem med dette hovedkortet fra Asus (med AMD prosessor)?

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

EDIT: Misfortsto :cry:

 

EDIT 2: Jeg ville ikke satt opp en AMD-PC med Nvidia-skjermkort. Da kan du ikke kjøre SLI (to skjermkort samtidig) når du en gang i framtiden vil gjøre dette. Med det hovedkortet du har valgt der bør du nok gå for et Radeon-kort

 

Hovedsaklig (med mindre jeg har mistforstått helt her):

AMD = ATI Radeon

INTEL = NVidia

Endret av bondegutt1
Lenke til kommentar

EDIT: Misfortsto :cry:

 

EDIT 2: Jeg ville ikke satt opp en AMD-PC med Nvidia-skjermkort. Da kan du ikke kjøre SLI (to skjermkort samtidig) når du en gang i framtiden vil gjøre dette. Med det hovedkortet du har valgt der bør du nok gå for et Radeon-kort

 

Hovedsaklig (med mindre jeg har mistforstått helt her):

AMD = ATI Radeon

INTEL = NVidia

 

Ja, jeg var redd for det. Kjører riktignok et XFX Geforce-kort på AMD-system (Asus hovedkort) as we speak, uten at jeg kommer på nevneverdige problemer med det. Nå er jo hovedkortet jeg skal kjøpe uten integrert grafikk, så kanskje det hjelper. Faktisk er det integrert nvidia-kort på hovedkortet fra asus, når jeg tenker meg om (aktså det jeg bruker akkurat nå).

 

Hmm...

 

Uansett, hva er SLI? dobbelt skjermkort?

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå pc med AMD og Nvidia. Funker fint.

Jeg er veldig glad i AMD prossesorer men vil absolutt IKKE ha AMD sine skjermkort.

 

Når Bulldozer også kommer til sommeren mener jeg å ha hørt at AMD vil støtte SLI.

 

EDIT: Misfortsto :cry:

 

EDIT 2: Jeg ville ikke satt opp en AMD-PC med Nvidia-skjermkort. Da kan du ikke kjøre SLI (to skjermkort samtidig) når du en gang i framtiden vil gjøre dette. Med det hovedkortet du har valgt der bør du nok gå for et Radeon-kort

 

Hovedsaklig (med mindre jeg har mistforstått helt her):

AMD = ATI Radeon

INTEL = NVidia

 

Uansett, hva er SLI? dobbelt skjermkort?

 

SLI er to skjermkort ja. Slik at du får bedre ytelse, men jeg hadde heller valgt AMD prosessor og nVidia skjermkort en AMD og ATI skjermkort, selv om jeg ikke kan kjøre SLI.

Lenke til kommentar
SLI er to skjermkort ja. Slik at du får bedre ytelse, men jeg hadde heller valgt AMD prosessor og nVidia skjermkort en AMD og ATI skjermkort, selv om jeg ikke kan kjøre SLI.

 

What?! Hvorfor det? :p

 

Jeg skjønner godt at dere heller vil kjøpe Nvidia enn ATI (Nvidia har vel bedre skjermkort på markedet atm).

Men kjøp da for guds skyld en Intel-pc slik at du ikke sitter der om 1,5 år å slår deg selv i hodet i anger.

 

SPESIELT nå som SandyBridge er kommet på markedet...

 

 

EDIT: Jeg sitter her med en Phenom X4 965 3,4Ghz og HD6970 og hadde jeg skulle kjøpt meg ny PC nå hadde valget vært enkelt;

Intel SandyBridge + Nvidia skjermkort

Endret av bondegutt1
Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke at jeg ikke ville valgt Intel prosessor, men skulle jeg valgt AMD prosessor hadde jeg uansett valgt Nvidia skjermkort.

 

Men kjøp da for guds skyld en Intel-pc slik at du ikke sitter der om 1,5 år å slår deg selv i hodet i anger.

 

Jeg kjøpte AMD/nVidia sommeren 2008, har ikke trengt SLI enda. Funker fortsatt den pc-en selv om den begynner å slite.

 

SLI/CROSSFIRE er ikke noe man må kjøre...

Lenke til kommentar

Ja, sitter på en annen tråd og maser om andre deler i den nye maskinen, selv om mesteparten har landet. Der refererte de også til Crossfire (som jeg ikke vet hva er), men kan ikke helt se at behovet mitt angående skjermkort kommer til å bli så bad noengang. Har jo PS3 ;) Men det er kjekt at ting funker bra sammen, ergo spør jeg :)

Lenke til kommentar

AMD har ikke noen SLi kontrakt slik som Intel har.

Men det finnes AMD HK som kan ta SLi bare de har Lucid Hydra chipen.

Utenom det kan du også få SLi på UANSETT hvilket chipset du ønsker, men da må du hacke det inn.

Uansett for flere skjermer hadde jeg glatt tatt ATi over NV, de har en del flere innstillinger og lettere å ha med å gjøre, selv om jeg fortsatt savner enkelte funksjoner her og der.

 

Uansett så er de milevis foran NVidia på bruk av flere skjermer.

Lenke til kommentar

Selv når den andre skjermen vil være en vanlig boks-tv? Legger setupet for pcen her. Kommenter ivei ;)

 

Ser ikke handlelisten.

 

Jeg kjøpte AMD/nVidia sommeren 2008' date=' har ikke trengt SLI enda. Funker fortsatt den pc-en selv om den begynner å slite.

 

SLI/CROSSFIRE er ikke noe man må kjøre...[/quote']

 

Det kan godt tenkes at det ikke har oppstått behov for Crossfire/SLI enda. Men vil du på grunnlag av det oppfordre andre til å bare blåse bort muligheten?

 

Det er jo genialt. Når jeg nå en gang i framtiden får behov for mer kraft i skjermkortet mitt, kjøper jeg jo bare et til. MYE billigere enn å kaste mitt nåværende skjermkort for å kjøpe en nyere modell.

Mye! :yes:

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha blitt fortalt om et godt tilbud, ser det ut som om jeg havner på Sapphire Radeon HD5850 i stedet. Har lite kjennskap til disse kortene, men det kan da vel ikke være så hardt. Registrerer spesielt at den støtter 3 i stedet for 2 skjermer, og det er faktisk ganske fornuftig med tanke på flat tv i stua, boks tv på soverommet, og naturligvis skjerm på skrivebordet.

 

Any thoughts?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...