Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk tentamen, er det ikke innholdet som teller?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk nylig igjen engelsk tentamen min. Det virker som jeg blir trukket på grunn av de skrivefeilene og elementære tingene når det gjelder engelsk. Men er det ikke slik at innholdet og teksten i seg selv skal være god? Synes jeg skrev en veldig grei tekst, så derfor tenkte jeg om noen her kunne ta en titt på teksten min.

 

Se vedlegget:

 

(Dette er tekst skrevet om Focus Magazine, alltså engelsk eksamen fra 2010)

 

Selvfølgelig er det en del slike dumme feil og feil skrevet, men visst vi ser bort i fra de, retter de feilene slik at teksten blir complete, hva ville dere gitt denne teksten?

Da tenker jeg etter innholdet, for det er vell egentlig det som teller mest?

 

 

Så jeg håper noen kan ta seg tid til å se gjennom de sidene (ca 4 sider) og vurdere og sette karakter!

 

Takker så mye!

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvilket skoletrinn det gjelder. Det føles ut som å lese en norskstil med engelske ord, hvis du skjønner hva jeg mener. Det at du i tilleg har holdt setningene korte (for å holde det lett?), uforstålig i enkelte tilfeller og med lite flyt i teksten stoppet jeg å lese etter 1 side.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Hm, trodde det var innholdet som telte mest. Så visst man har en veldig god tekst med mange skrivefeil, så trekker skrivefeilene flere karakterer ned?

 

10. klasse. Det å holde setningene korte? Har skrevet slik flere ganger uten at noen har sagt i nærheten av det du skrev i innlegget ditt.

 

Nei men jeg vil at noen skal lese alle sidene og så komme med en vurdering av karakter.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg leste raskt gjennom teksten din, og synes at 3 eller 3+ hadde vært en rimelig karakter. Du gjør en del elementære feil, f.eks. skriver du flere ganger ting som "the articles is", som er en barneskolefeil. En del setningsbiter er knapt forståelige, for eksempel "With Obama was president in the USA, signed a contract for homelessness, [...]".

Lenke til kommentar

Dette var ikke et godt stykke arbeid.

 

For det første er det flere elementære feil - der i blant feil med bruk av is og are, og was og were. Feilene er konsekvente noe som fort sender karakteren ned to til tre hakk.

 

I tillegg er språket i teksten kjedelig og repeterende. Det samme ordet går gjerne igjen utallige ganger i løpet av ett avsnitt. Språket er også relativt simpelt og formuleringene er snodige.

 

Denne teksten er ikke verdt mer enn en 3-er.

 

Innholdet teller ja, men språket må være riktig. Ellers kunne du like gjerne skrevet på norsk.

Lenke til kommentar

Høres ut som en misforståelse. Det er selvsagt ikke likegyldig hva du skriver om, men i språkfag er hovedsaken likevel å lære deg å bruke selve språket korrekt og effektivt. Da kan du ikke hoppe over grunnleggende ting som staving, grammatikk og setningsoppbygging. :)

Lenke til kommentar

Fra: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1097084&visning=5&sortering=2&kmsid=1097091

Kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • beherske et ordforråd som dekker en rekke ulike emner
  • bruke språkets grunnleggende formverk og tekststrukturer muntlig og skriftlig
  • forstå muntlige og skriftlige tekster om en rekke ulike emner
  • uttrykke seg skriftlig og muntlig med en del presisjon, flyt og sammenheng
  • tilpasse muntlig og skriftlig språkbruk til sjanger og situasjon
  • presentere og samtale om aktuelle og tverrfaglige temaer
  • skrive tekster som forteller, beskriver, argumenterer eller formidler beskjed, med passende grunnstruktur og hensiktsmessig bruk av avsnitt

Hvor godt språket er har ganske mye å si, og hvor godt du gjør det språkmessig bestemmes etter hvilken grad du oppfyller punktene over. Etter å ha sett litt på besvarelsen din ser jeg at du bruker en del ord mange ganger i tekstene (første punktet). I enkelte av tekstene er det nokså dårlig flyt, som kanskje også kommer av at du ikke varierer ordbruken alltid. Det er også noen skrivefeil, og noen grunnleggende feil som gjerne trekker mye ned.

 

Jeg forstår frustrasjonen, men læreren kan nok trekke deg en del i forhold til språket ditt i denne teksten. Som tidligere nevn så er det å kommunisere beskjeden presist og med flyt gjerne viktigere enn selve innholdet. Innholdet får mer vekt når man skal skille mellom to karakterer, spesielt blant sterkere elever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...