Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen småhakker over tid før den til slutt nekter å starte opp - inn og ut med kontakten og den klarer det. Hvor ligger problemet?


Anbefalte innlegg

Jeg har følgende oppsett:

GPU: Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB Passive

CPU: Intel C2D E7400

CPU-kjøler: Scythe Ninja II

MB: Gigabyte GA-EP45-DS3L

RAM: 4X GEIL 2GB PC2 6400 800MHz

HD: 2.5" FlashDisc/SSD 30GB SATA2 Vertex og en spinpoint 250gb.

PSU: Nexus Value 430

OS: Windows 7 premium

 

Alder: 2 år.

 

PCen fungerte ypperlig i halvannet år. Siste halvåret har den begynt å krangle. Den sliter veldig med java og extensions i alle nettlesere. Spesielt silverlight f.eks. Nettleseren (som oftest Chrome) fryser ofte om dataen begynner med java eller silverlight. Stort sett så bare hakker den litt før det står at "pluginen har sluttet å virke", men av og til så må jeg ctrl-alt-delete og skru av hele nettleseren. En gang i måneden så fryser hele dataen, musikken gjøres om til en koselig konstant BRRRR-lyd og skjermbildet og musa fryser.

 

Ved sistnevnte tilfeller så må jeg altså manuelt skru av pcen. Når jeg da prøver å skru den på igjen så sier den at det er noe galt med windows startup-fila. Stort sett så setter jeg inn windows-cden og fikser oppstartsproblemet på den måten, men denne gangen gikk ikke dette. Så jeg dro ut kontakten og ventet i to minutter og når jeg da prøvde å starte på nytt igjen så gikk det helt fint å starte opp.

 

- Jeg har kjørt windows minnetest, og fant ingen feil.

- Maskinen er godt avkjølt (CPU holder 40c og GPU 50c).

 

 

Noen som har den fjerneste anelse om hvor feilen kan ligge?

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en skikkelig møkkafeil, det værste er jo at den er intermittent(Ikke konstant) i tillegg er slike feilsymptomer ekstremt vanskelig/noen ganger umulig å feilsøke.

Det eneste du kan gjøre er å kjøre på med stresstesting av minne, helst over flere døgn, testing av disker, prøv å hold et øye med spenningsnivåer på powersupplyet og se etter plutselige spenningsfall/hopp.

Hovedkort, cpu og skjermkort bør også stresstestes over tid.

 

Men selv etter alt dette så er det ingen garanti for at du klarer å sette fingeren på feilen.

 

(Hvis du har flaks så klarer stresstesting å knekke/krasje komponenten som forårsaker feilen.)

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Det er lenge siden jeg har brukt slike programmer men det var noe som kaltes SiSoft Sandra eller som kunne stressteste forskjellige komponenter. Memtest86 har en god stresstest for minne. Diskprodusentener lager egne testprogrammer som kan benyttes til disker og 3DMarks er flott til skjermkort.

Lenke til kommentar

Skal du kjøre stresstester av komponenter, så kan det ta tid før du får reaksjon også.

En disk test kan ta dagesvis med flere gjennomganger før den finner noe i enkelte tilfeller..

 

UBC\pccheck har jeg brukt med greit hell på mine maskiner, brenn ut og be pc boote fra dvd\cd.

 

Hvordan fungerer det å komprimere\pakke ut zip\rar filer? Ingen problemer?

 

Vurder også en clean reinstall\format av pcen, og se om symptomene forsvinner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...