Gå til innhold

Hva betyr disse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg skriver uptime i console får jeg opp f.eks  2:35pm  up   6:10,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00.

 

Mitt spm. er: Hva betyr disse 0.00?

Det betyr først og fremst at maskinen din gjør lite og ingenting for seg ;)

 

Siden høytlesning av man-sider for newbies er så in for tiden, skal jeg lese høyt fra 'man uptime': de tre tallene viser «the system load averages for the past 1, 5, and 15 minutes.» Systemlastgjennomsnittet er noe sånt som hvor mange prosesser i snitt som til enhver tid venter på at scheduleren skal gi dem en bit av cpu-tiden. Dess lavere, jo bedre.

Lenke til kommentar
CPU og RAM load eller hva?

 

CPU.

1.00 betyr at programmer ber om CPU-sykluser tilsvarende 100% av det som kan leveres.

 

Hvis du også vil se RAM-bruk, er "top" en grei kommando.

 

Ikke for å være vanskelig, men det er fullt mulig å få load average på over 1.00..

Lenke til kommentar

top - 23:34:53 up 20 min, 3 users, load average: 1.37, 0.78, 0.48

Tasks: 87 total, 1 running, 86 sleeping, 0 stopped, 0 zombie

Cpu(s): 7.3% user, 4.0% system, 0.0% nice, 0.0% idle, 88.8% IO-wait

Mem: 516128k total, 375028k used, 141100k free, 39340k buffers

Swap: 1044184k total, 0k used, 1044184k free, 121356k cached

 

 

sef.. btw: [bjorn@localhost kernel]$ uname -r

2.6.0-test1-ac3

stor load er bare godt.. da vet du at ting funker..

Lenke til kommentar
stor load er bare godt.. da vet du at ting funker..

 

Definer "stor" =)

Stor nok til at boxen er på tur å tryne, stor nok til at du vet de fleste prosesser som kjører må vente på tur, stor nok til at du _ser_ boxen jobbe?

 

Jeg foretrekker å ha null i load, for da vet jeg at når jeg skal kjøre noe så får den max effekt.

Samt så liker jeg under 0.5 i load på cs-servern, for da vet jeg cs-servern koser seg uten for mye jobbing.

 

-Dante

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
f eks når onkel.jubalon.net ble forkbombet hadde den en load på over 1000  :lol:

uhm, tror ikke kernelen tar load OVER 1000, tar opp til 1000. Eller, hmm, den prøver iallfall å holle loaden på 1000 og ikke la det gå for mye over..

 

Når jeg skulle prøve å fikse forken var det jo umulig fordi ingen av prosessene som blir brukt til å slutte fork()'en kan fork'e litt selv for å få sluttet den!!

 

Stress :o Men kanskje root har litt ekstra-tilgang, ikke vet jeg.. 8)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...