Gå til innhold

ICQ gjennom NextGentel's ADSL-modem?


razorman

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem, sitter med win2k, ICQ 2001b, og Cisco 677i-dir ADSL-modem fra NextGentel (Norman Software Firewall). Jeg får sendt meldinger til brutter'n men får ikke lov og sende filer/chat'e med han, er det noen som kan gi meg noen tips hva jeg bør gjøre for at dette skal gå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... du kan jo prøve å slå av firewall akkurat på de tidspunkter du trenger å chatte eller sende filer mellom deg og noen andre, og så slå den på igjen etterpå. Jeg må gjøre nettopp dette når jeg skal sende filer fra min maskin til en annen eller omvendt i det lokale nettverket i bokollektivet her.

 

Det er kanskje litt tungvint, så kanskje noen har noen bedre tips?

Lenke til kommentar

Du kan ikke sende filer gjennom ICQ eller MSN med NGT sin ruter-løsning. Fordi sikkerhetskravene er så høye har de stengt en del porter som brukes til overføring i bl.a disse programmene.

 

Gjennom å aksessere cisco-ruteren i telnet (telnet 10.0.0.1) kan du styre disse portene selv. Men her bør du vite hva du gjør! Skal ikke garantere at filoverføring lar seg fixe men det er gjerne verd et forsøk!

 

Vil anbefale deg å sette opp ftp, evt. kan du spørre om tips om hvordan man åpner portene i ruteren på :

 

http://www.reflectdesigns.net/cgi-bin/Ulti...gi?action=intro

 

Lykke til!

(OBS:Dersom du har avtale gjennom Universitet eller høyskole får du ikke tilgang til ruteren! Og hvis du er blitt kunde de siste mnd. må du ringe NGT for å få passordet for å logge på ruteren!)

Lenke til kommentar

Akkurat det samme problemet har jeg hatt selv. Noen virker alltid, noen virker av og til og noen virker aldri. Greia ligger i NAT i ciscoen, der må du åpne porter og styre og stelle. ICQ vil ha endel porter å velge i når du skal hive opp en sånn direkte forbindelse mellom maskiner. Det kan være litt trøblete for NATen sånn den kommer.

 

Jeg slenger opp et par linker jeg tror jeg :wink:

 

Her skulle du finne hvilke porter som må opp

Og her er litt om NAT og NextGenTel

 

OBS! Alt gjøres på eget ansvar :wink: og du må nok slenge en mail til NGT for å få passordet til ciscoen din (som du telnetter på 10.0.0.1)

 

Selv dillet jeg litt rundt med det til jeg fant ut at verden var fin som den var :smile:

Da løp jeg ut i den solfylte hagen og spiste plommer...

Lenke til kommentar

Åpne portene 3000-3019.

 

Du må sitte ved en pc som har IP 10.0.0.2

Skriv (kjør/run, eller i cmd-modus):

 

Telnet 10.0.0.1

Skriv passord

 

Skriv enable

Skriv passord

 

Skriv:

set nat entry add 3000 0.0.0.0 3000 tcp

set nat entry add 3001 0.0.0.0 3001 tcp

set nat entry add 3002 0.0.0.0 3002 tcp

osv. helt til du kommer til port 3019

(Gjør dette i notepad. Bruk kopier(ctrl+c) og lim inn (ctrl+v) for hver linje. Forandre kun på port nummeret for hver linje.

Kopier alt sammen > Lim inn i telnet-vinduet (høyre-klikk)

Skriv :

Write

Reboot

 

Ferdig

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 14:57, JarleW skrev:

Åpne portene 3000-3019.


Du må sitte ved en pc som har IP 10.0.0.2

Skriv (kjør/run, eller i cmd-modus):


Telnet 10.0.0.1

Skriv passord


Skriv enable

Skriv passord


Skriv:

set nat entry add 3000 0.0.0.0 3000 tcp

set nat entry add 3001 0.0.0.0 3001 tcp

set nat entry add 3002 0.0.0.0 3002 tcp

osv. helt til du kommer til port 3019

(Gjør dette i notepad. Bruk kopier(ctrl+c) og lim inn (ctrl+v) for hver linje. Forandre kun på port nummeret for hver linje.

Kopier alt sammen > Lim inn i telnet-vinduet (høyre-klikk)

Skriv :

Write

Reboot


Ferdig



 

 

La meg korrigere deg litt, istedet for den lange remsa:

 

set nat entry add 10.0.0.2 5000-6000 0.0.0.0 3000-3019 tcp

 

Så har man åpnet den rangen. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...